۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۳۱۰۰۸
استاد حوزه و دانشگاه:

قرآن مهم ترین منبع برای اسلامی سازی علوم انسانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که برای دستیابی به نظریه های منسجم و قابل قبول در حوزه علوم اسلامی نیازمند منابع منسجمی در این زمینه هستیم، گفت: قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و کتب اسلامی از مهم ترین این منابع هستند.
حجت الاسلام شهاب مدير گروه معارف دانشگاه بيرجند

 حجت الاسلام محمدهادی شهاب، استاد حوزه و مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند، در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که علوم غربی یکی از نرم افزارهای مهم دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی است، گفت: تا زمانی که در دانشگاه ها بر مبنای علوم غربی دانشجو تربیت شود این دانشجویان نخواهند توانست حامیان خوبی برای انقلاب و حفظ دستاوردهای آن باشند.

 

وی افزود: قرآن کریم یکی از مهمترین منابع برای علوم مختلف است و خداوند در قرآن کریم ریشه های تمامی علوم را برای انسان بیان کرده تا انسان با استفاده از خردی که در اختیار او قرار داده شده و با استفاده از نعمات الهی البته با استفاده به اندازه از آن بتواند زمینه سعادت خود را فراهم کند.

 

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با بیان این که متأسفانه روند اسلامی سازی علوم انسانی برخلاف این که از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب است بسیار کند پیش می رود، ادامه داد: هسته علمی و دپارتمان های علمی که در دانشگاه برای اسلامی سازی علوم انسانی تشکیل شده است باید با مراجعه به قرآن کریم و نهج البلاغه ریشه های مختلف علوم را استخراج کرده و در اختیار دانشجویان و اساتید رشته های مختلف علوم انسانی قرار دهند.

 

حجت الاسلام شهاب با بیان این که علوم قرآنی به دلیل برخورداری از انسجام و ثبات، شرایط لازم را برای تکامل جامعه فراهم می کنند، تصریح کرد: برخلاف نظریه های غربی که شناخت کافی از انسان نداشته و دارای ارزش مقطعی هستند، علوم انسانی که منبعث از اسلام هستند دارای انسجام بوده و چون شناخت کافی از انسان دارند زمینه سعادت او را فراهم می کند.

 

وی با بیان این که باید در زمینه استخراج منابع از متون دینی تلاش بیشتری صورت گیرد، افزود: استخراج منابع دینی از متون، کاری آسان تر از ترجمه آثار نویسندگان غربی برای افزایش منابع رشته های علوم انسانی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که باید در زمینه محقق کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در کشور در زمنیه های علمی تلاش بیشتری شود، گفت: یکی از زیر بناهای فرهنگ، علم است و تا زمانی که شرایط علمی کشور بهبود نباید فعالیت در سایر حوزه ها به ویژه بر روی قشر فرهیخته در زمنیه تربیت دینی آن ها اثر چندانی نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام شهاب با بیان این که باید در حوزه های علوم انسانی اسلامی تحول ویژه ای ایجاد شود، گفت: فرصت برای اسلامی سازی علوم انسانی تا رسیدن به اهداف سند چشم انداز بسیار کوتاه است و برای این که بتوانیم تلاش های خود را در این زمنیه افزایش دهیم باید هر کدام از دانشگاه های کشور به صورت ویژه در این زمینه مسؤولیت هایی را قبول  و هر کدام سعی کنند در یک رشته تحول لازم را ایجاد کنند./968/ت302/ب5

 

ارسال نظرات