اسلام مذاکره با دشمن را تنها برای گرفتن حق مجاز می داند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعهالمصطفی شب گذشته در مراسم عزاداری در حسینیه آیتالله هاشمی شاهرودی، درباره معرفی امام حسین(ع) در کلام اهل بیت(ع) اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) او را مصباحالهدی و سفینه نجات معرفی کرده و در کلام تمامی ائمه اطهار(ع) به نحوی به زیارت، اوصاف و مصیبت امام حسین(ع) اشاره شده است.
وی به معرفی امام حسین(ع) در کلام امام زمان(عج) پرداخت و اظهار داشت: در جلد 98 کتاب بحارالانوار، پنج شاخصه امام حسین(ع) در کلام امام زمان(ع) آمده است که امام زمان(عج) فرمودند «حسین جان! شهادت میدهم که برای پیامبر پسر بودی، برای قرآن سند بودی، برای مردم بازو بودی، در مورد خدا مطیع بودی و درباره اخلاق حافظ اخلاق و عهد و پیمان بودی».
حجتالاسلام رفیعی به تشریح اولین شاخصه امام حسین(ع) در کلام امام زمان(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: بنی امیه و بنی عباس بر روی این که امام حسین(ع) پسر پیامبر(ص) باشد، حساس بودند و گاهی به این مسئله اعتراض میکردند و میگفتند که شما پسر ابوطالب هستی و چرا به شما میگویند یا بن رسول الله.
عضو هیأت علمی جامعهالمصطفی افزود: هارونالرشید به مدینه آمده بود و به سمت قبر پیامبر رو کرد و گفت: السلام علیک یا بن اَم یعنی سلام بر تو ای پسر عمو. امام کاظم(ع) رو به قبر پیامبر ایستاد و گفت «السلام علیک یا اَبَ» یعنی سلام بر تو ای پدر بزرگ. در این هنگام هارون ناراحت شد و گفت: چرا شما پیامبر(ص) را پدر خطاب میکنید در صورتی که شما فرزندان علی بن ابی طالب(ع) هستید؟
وی اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) بر روی این که به آنها کلمه وَلَد اطلاق شود، عنایت داشتند، همانطور که در تمامی زیارتنامهها عبارت السلام علیک یا بن رسول الله آمده است و در ادامه عبارت یا بن امیر المؤمنین و سپس عبارت یا بن فاطمه الزهرا ذکر شده است.
وی به پاسخ امام کاظم(ع) به هارونالرشید اشاره کرد و اظهار داشت: امام کاظم(ع) با دو آیه از قرآن کریم به اعتراض هارونالرشید پاسخ دادند که یکی از آن آیه ها، آیه 61 سوره آل عمران یعنی همان آیه مباهله بود و آیه دیگر نیز آیه 85 سوره انعام بود. در آیه 85 سوره آل عمران آمده است که خداوند سلیمان، موسی، یحیی، زکریا و عیسی را اولاد حضرت ابراهیم(ع) میشمارد که یکی از آنها، حضرت عیسی(ع) بود، در صورتی که حضرت عیسی(ع) از طریق مادر به عنوان فرزند حضرت ابراهیم(ع) به حساب میآید؛ در این هنگام هارونالرشید مجاب شد.
حجتالاسلام رفیعی درباره دومین شاخصه امام حسین(ع) در کلام امام زمان(ع) گفت: قرآن خود را با موعظه، شفا، هدایت و رحمت معرفی کرده است. امام زمان(عج) میفرماید «حسین جان تو سند قرآن هستی». قرآن مفسر میخواهد. در قرآن کلمات ایثار، شهادت، تقوا، تضرع، دعا و اخلاص آمده است که تمامی آیات فضیلت، در روز عاشورا متجلی شد.
امام حسین تجلی آخرین آیات سوره فجر است
عضو هیأت علمی جامعهالمصطفی با اشاره به سوره فجر خاطرنشان کرد: در روایت آمده است که سوره فجر، سوره امام حسین(ع) و تجلی آخرین آیات این سوره، امام حسین(ع) است. منظور این نیست که این آیه درباره امام حسین(ع) نازل شده است، چرا که نزول قرآن، پنجاه سال قبل از به شهادت رسیدن امام حسین(ع) به پایان رسید و اگر قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا نبود، انسان تحقق برخی از آیات را متوجه نمی شد.
وی اظهار داشت: در سه آیه از قرآن بعد از کلمات عزت، قدرت و تدبیر، کلمه جمیعا آمده است به این معنا که تمامی عزتها، قدرتها و تدبیرها برای خدا است. به خدا متکی باشید و آرامش داشته باشید. امام صادق(ع) فرمودند «کسی که به زیارت امام حسین (ع) برود، مصداق آیات 54 و 55 سوره قمر است».
حجتالاسلام رفیعی به تشریح سومین شاخصه امام حسین(ع) در کلام امام زمان(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) در شاخصه دیگر فرمودند «حسین جان تو برای مردم بازو هستی».
وی افزود: در اسلام مسألهای به نام انتخاب بازو یا کمک وجود دارد، به عنوان مثال فرزند بازوی پدر است، امت بازوی امام هستند، زن و شوهر بازوی یکدیگرند و علما و مراجع بازوی هم میباشند و همچنین دانشمندان و دانشجویان بایستی بازوی یکدیگر باشند. در صورتی که یکدیگر را تحقیر کنند، لطمه به اساس علم، دانش و شیعه وارد می شود.
عضو هیأت علمی جامعهالمصطفی افزود: تنها جایی که انسان حق انتخاب بازو ندارد، انتخاب افراد گمراه است. پیامبر اسلام(ص) در حال رفتن به جنگ بدر بود که دو نفر مشرک خطاب به پیامبر(ص) گفتند که ما حاضریم بازو و کمک کار شما شویم، پیامبر(ص) فرمود: ما از مشرک کمک نمیگیریم و مشرک را به عنوان بازو قرار نمیدهیم.
ذات امریکا و صهیونیست دشمنی است
وی ابراز داشت: دشمن را به عنوان دوست انتخاب نکنید. البته گاهی برای گرفتن حق، به مذاکره و گفت و گو با دشمن نیاز است. بدانید که ذات امریکایی ها و صهیونیستها دشمنی است. اینها دلشان به حال ما نمی سوزد. قرآن کریم میفرماید: دشمن را ولی و بازو نگیرید.
حجتالاسلام رفیعی به بیان تأثیر امام حسین(ع) در کلام نویسندگان سایر ادیان و مذاهب پرداخت و گفت: اگر قیام سیدالشهدا(ع) نبود، اهل سنت، اسلام و قرآن هم نبودند. شیعه و جهان اسلام، مدیون امام حسین(ع) است. نویسندهای مسیحی در کتاب خود به نام الحسین فی الفکر المسیحی میگوید: اگر حسین(ع) نبود، امروز عالم مسیحیت و توحید هم نبود. عالمی سنی در کتاب خود به نام ابوالشهدا نوشته است که دنیا مدیون امام حسین(ع) است./822/پ202/ی