۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۳۳۲۵۸

«مسافر غریب» روایتی از زندگی طلبه شهید

خبرگزاری رسا ـ کتاب مسافر غریب، یادمان طلبه شهید محمد محمدی به قلم علیرضا عالمی از سوی انتشارات عصر جوان به چاپ رسیده است.
کتاب مسافر غريب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در هر نهضت و انقلاب الهى و مردمى، علماء اسلام اولین کسانى بوده‏اند که بر تارک جبینشان خون و شهادت نقش بسته است و روحانیت راستین اسلام و تشیع جز این انتظارى نمى‏رود که در دعوت به حق و راه خونین مبارزه مردم، خود اولین قربانى‏ها را بدهد.

 

کتاب مسافر غریب (یادمان طلبه شهید محمد محمدی) نوشته علیرضا عالمی است که انتشارات عصر جوان آن را به چاپ رسانده است؛ این کتاب متشکل از یک مقدمه و شش گفتار است که شامل: «گفتار اول: خاطرات»، « گفتاردوم: ولایت فقیه »، « گفتارسوم: جهاد»، « گفتار چهارم: والدین»، « گفتار پنجم:نیایش»، « گفتارششم: خودسازی» و« ضمائم » است.

 

در گفتار اول این کتاب می‏خوانیم: شهید محمدی با تأسى به این آیات و روایات انس و علاقه زیادى به قرائت قرآن و عبادت قرآنى داشت و بر روى آیات منتخب از نظر شرح و تفسیر تحقیق مى‏نمود و در جهت گسترش فرهنگ توجه به قرآن، گاهى جهت هدیه به دیگران قرآن را انتخاب مى‏نمود.

 

یکى از همرزماش مى‏گوید شهید محمدی بعد از برگزارى تهجد شبانه و راز و نیاز با خالق خود در نیمه‏هاى شب، براى بیدار نمودن افرادى که هنور به دلایل مختلفى در بستر خواب آرمیده بودند، نزدیک اذان صبح با صداى گرم و دلنشین خود شروع به تلاوت قرآن و مناجات مى‏نمود، و فضاى چادر را در سحرگاهان حالتى معنوى به آن مى‏بخشید.

 

شهید محمد محمدی در اوقات بیکارى در جبهه از خواندن کتاب‏هاى گوناگون غفلت نمى‏ورزید و در پشت جبهه نیز همان‏طور که عرض کردم با عشق و علاقه خاصى به یادگیرى علوم حوزوى مى‏پرداخت حتى قبل از اینکه به طور رسمى دروس حوزوى خود را شروع نماید در کنار دیگر برادران از جمله شهید بزرگوار شیخ محمد خونجگرى جامع‏المقدمات را فرا مى‏گرفت.

 

در گفتار دوم می‏خوانیم: «شهید محمدی و ولایت فقیه» با توجه به اهمیت و ضرورت ولى فقیه در جامعه اسلامى طلبه شهید محمدى، بخش مهمى از گفتار و نوشتارهاى خود را بر محور ولایت فقیه متمرکز نموده است. و عینیت و تبلور ولى فقیه را در وجود امام خمینى(ره) مى‏دانند. و از او به عنوان منجى نسل و قائد اعظم و نعمت بزرگ یاد مى‏کنند.

 

در گفتار چهارم مطالعه می‏کنیم از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: «مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَاعِظٌ مِنْ قَلْبِهِ وَ زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ قَرِینٌ مُرْشِدٌ اسْتَمْکَنَ عَدُوَّهُ مِنْ عُنُقِه؛ هر کس که در قلب و اندرون خود واعظى، و در نفس خویش بازدارنده‏اى نداشته باشد و او را همنشینى نباشد که به راه راست ارشادش کند، در حقیقت، دشمن خود، شیطان را بر خود فرمانروایى داده است».

 

یکى از راه‏هاى رسیدن به سعادت دنیا و آخرت آن است که انسان خودسازى نماید و دائم مراقب اعمال و رفتار خود باشد. و دستورالعملى را آیینه روى خود سازد تا همیشه با نگاهى به آن، از درون متنبه شود. محاسبه و مراقبه از صفاتى است، که رعایت آن موجب خودسازى اعمال و کردار انسان مى‏شود.

 

برخى از بزرگان گفته‏اند که: براى خودسازى، هر فردى مجموعه‏اى از اعمال خوب را که باید بدان عمل کند و اعمالى که باید از آنها پرهیز کند بر روى کاغذى بنویسد، صبحگاهان به آن نگاه کند و در طول روز بر رعایت انجام آنها اهتمام ورزد و در شامگاهان نیز در آن بنگرد و از خود حسابرسى کند.

 

طلبه شهید محمدى که تمام سعى و تلاش خود را در جهت خودسازى به کار مى‏بست. او نیز با استعانت از کلمات گهربار اهل‏بیت عصمت و طهارت(ع) مواردى را تحت عنوان «چند تذکر براى خودسازى» گردآورى نموده و آن را نصب‏العین خود قرار داده تا با مرور و عمل به آنها، بتواند سیر و سلوک الى‏الله داشته باشد./978/ن602/ف

ارسال نظرات