۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۳۳۴۲۴
استاد حوزه و دانشگاه:

کرسی‌های آزاداندیشی انتقال‌دهنده مبانی اسلام به جهان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که کرسی‌های آزاداندیشی انتقال‌دهنده مبانی اسلام به جهان است، گفت: ایران به عنوان یک کشور اسلامی که داعیه‌دار دفاع از مبانی اسلام است باید سعی کند با استفاده از این مجامع بین المللی و قوانینی که با متون اسلامی سازگاری دارد، در جهت نشر و ایجاد گفتمان دینی در سطح جهان حرکت کند.
کرسي آزاد انديشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود راعی، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در جلسه کرسی آزاداندیشی با عنوان «نقد و بررسی تنافی حجاب با آزادی در حقوق بشر و حقوق اسلامی» که در محل سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اصفهان برگزار شد، به عنوان استاد ارائه کننده بحث، نظریه خود را این گونه بیان کرد و گفت: اگر بتوانیم ثابت کنیم که حجاب یک منفعت جمعی تلقی می‌شود، آن زمان عین آزادی است.

 

وی در آغاز بحث با نگاهی به ماهیت نظام بین‌المللی حقوق بشر افزود: این نظام به سه نسل «حقوق مدنی و سیاسی»، «حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» و «حقوق همبستگی» تقسیم شده است که نسل اول و دوم از نظر ماهیت با یکدیگر مشترک هستند که در این دو نسل مردم به دو دسته طلبکار و بدهکار تقسیم می شوند.

 

حجت الاسلام راعی در ادامه بیان داشت: در نسل سوم از نظام بین‌المللی حقوق بشر که با دو نسل قبل کاملا متفاوت است ماهیت جمعی بیان شده است به این نحو که همه افراد جامعه در هر پست و مقامی در برابر یکدیگر مکلف و مسؤول هستند و در این نسل منافع همگان مورد توجه قرار گرفته است و ضرر یک نفر باعث ضرر کل جامعه خواهد شد.

 

وی مواردی چون آموزش، امنیت، محیط زیست را از جمله منفعت های همگانی بیان کرد و افزود: وجدان بشری به مرحله ای رسیده است که این گونه منفعت‌ها را برای همگان قائل است و در این منفعت‌ها چیزی به اسم محدودیت حاکم نیست و محدودیت خود عین آزادی به حساب می‌آید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بحث برای اثبات فرضیه خود به بیان مولفه های منفعت جمعی که در نظام حقوق بین المللی به آن اشاره شده است، پرداخت و گفت: امکان داشتن زندگی سالم، داشتن زندگی با هزینه های کم و منافع حداکثری اجتماعی و داشتن زندگی همراه با احساس آرامش از جمله مولفه های نسل سوم حقوق بشر است.

 

وی در ادامه بیان داشت: اگر بتوانیم ثابت کنیم عدم پوشش مناسب آثاری چون سقط جنین، بالا رفتن آمار طلاق، توسعه فساد و فحشاء، خودکشی، بیماری های مقاربتی را به دنبال دارد، خواهیم توانست پوشش را به عنوان یک منفعت جمعی به جامعه جهانی عرضه کنیم که هر کدام از این آثار سبب برهم خوردن آرامش و زندگی سالم خواهد شد در نتیجه منفعت جمعی به خطر خواهد افتاد.

 

در ادامه جلسه یکی از منتقدین در برابر نظریه ارائه شده، گفت: چگونه می‌توان این آثار را به بحث حجاب مرتبط دانست در حالی که شاهد هستیم پیشرفت کشورهای غربی به خاطر آزادی در بحث حجاب است و برقرار کردن این ارتباط کار دشواری است و طبق قوانین حقوق بشر حجاب الزامی نیست و ما اگر پایبند به تعهدات بین المللی هستیم، نباید حجاب را در کشور الزام کنیم.

 

حجت الاسلام راعی در پاسخ این منتقد بیان داشت: پدیده های اجتماعی را نمی توان تک عاملی تحلیل کرد و مسأله ای مانند بدپوششی می تواند به عنوان یکی از عوامل برهم خوردن منفعت جمعی مدنظر قرار گیرد و از سویی طبق قوانین حقوق بشر اگر منفعت جمعی رخ دهد، هیچ کس حق عمل به خلاف آن را ندارد و در کنار این منفعت جمعی می تواند یک تکلیف جمعی شکل بگیرد.

 

وی در ادامه بیان کرد: مشکل اصلی عدم درک و تبیین درست از معارف و مفاهیم دینی است که اگر بتوانیم مباحث دینی را به صورت نظریه پردازی شده در آوریم، می توانیم این معارف را به صورت یک گفتمان جهانی در مجامع بین المللی ارائه دهیم و پوشش را به عنوان یکی از مصادیق منفعت جمعی مطرح کنیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد افزود: وقتی از حقوق بشر و عضویت در این مجمع بین المللی نام برده می شود به این معنی نیست که تمام قوانین را بدون ملاحظه بپذیریم، بلکه باید از آن چه با متن دین اسلام هم خوانی دارد در جهت بیان مبانی و دفاع از ارزش های دین اسلام در سطح جهانی حرکت کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران به عنوان یک کشور اسلامی که داعیه‌دار دفاع از مبانی اسلام است باید سعی کند نه فقط از جنبه درون‌دینی بلکه از جهت برون‌دینی با استفاده از این مجامع بین المللی و قوانینی که با متون اسلامی سازگاری دارد، در جهت نشر و ایجاد گفتمان دینی در سطح جهان استفاده کند.

 

حجت‌الاسلام راعی در پایان مجامع بین المللی را محلی برای نشر معارف دین اسلام به صورت گفتمان‌های بین‌المللی بیان کرد که می‌توان از قوانین هم‌خوان با مبانی دینی در راستای ترویج و نشر فرهنگ اسلامی استفاده کنیم. /1306/پ202/ب6

ارسال نظرات