۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۲۳۳۶۸۴
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

گسترش فرهنگ وقف اولویت فعالان حوزه دین باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی، از روحانیان و فعالان حوزه دین خواست تا گسترش فرهنگ وقف را در اولویت برنامه های کاری خود قرار دهند.
نشست وقف - حجت الاسلام يعقوبي

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد امروز در نشست هم اندیشی وقف که با موضوع راهکارهای ترویج و گسترش فرهنگ وقف، وقف و نیازهای روز جامعه، وقف مشارکتی و اوراق وقفی با حضور مدیران و مسؤولان دستگاه های اجرایی خراسان شمالی برگزار شد، خواستار توجه بیشتر و جدی تر به وقف و گسترش فرهنگ آن در جامعه شد.

 

وی وقف را یکی از عوامل مهم مبارزه با فقر در جامعه دانست و افزود: باید وقف به صورت صحیح در جامعه هدایت شود تا بر اساس نیازهای روز وقف انجام شده و مردم نیز برکات این سنت حسنه الهی را ببینند و با مشاهده برکات وقف، بیش از پیش به انجام این امر دینی اقدام کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که تمام دارایی های فرد در این دنیا با مرگ برای او به پایان می رسد، اضافه کرد: در این میان تنها دارایی هایی که برای خدا باشد و رنگ و بوی خدایی بگیرد ماندگار خواهد شد که اجرای وقف یکی از این موارد است.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با تأکید بر تلاش بیشتر برای ترویج و تببین فرهنگ وقف در جامعه، از روحانیان و فعالان حوزه دین خواست تا گسترش فرهنگ وقف را در اولویت برنامه های کاری خود قرار دهند.

 

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از تعداد موقوفات و رقبات موجود در استان و برنامه های اجرا شده در این زمینه، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 75 مورد وقف جدید در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی اجرا و ثبت شده است.

 

وی یکی از نیازهای اساسی استان در حوزه وقف را جهت دهی نیات واقفان و اجرای وقف های نوین دانست و افزود: باید تلاش شود وقف های جدید در استان خراسان شمالی در زمینه نیازهای آموزشی حوزه و دانشگاه، مسکن و بهداشت و درمان انجام شود.

 

حجت الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی نیز در این نشست با انتقاد از پایین آمدن ارزش موقوفات در استان، اظهار کرد: متأسفانه بر اثر تصوری غلط ارزش موقوفات در خراسان شمالی پایین بوده و غالب مستأجران اجاره ناچیزی بابت استفاده از املاک موقوفی می پردازند.

 

وی تصریح کرد: در این زمینه می بایست با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جامعه تصورات نادرست در مورد موقوفات و املاک وقفی اصلاح شود.

 

گفتنی است، در این نشست از برخی مدیران رسانه ای استان خراسان شمالی به جهت تلاش برای اطلاع رسانی و پوشش مناسب و وسیع برنامه های گسترش فرهنگ وقف در استان تجلیل شد.

 

لازم به یادآوری است، امسال هفته وقف وقف از بیست و نهم آذر تا پنجم دی ماه در کشور برگزار می شود.

 

در این راستا شنبه 29 آذر با عنوان وقف، عمل امینانه به نیات واقفان و رفع نیازهای بشری، یکشنبه 30 آذر با نام وقف، سنت نبوی، سیره ائمه اطهار(ع)، دوشنبه اول دی با عنوان وقف، علم و فن آوری و نقش حوزه و دانشگاه، سه‌شنبه دوم دی با عنوان وقف، تجلی مودت اهل بیت(ع) با تکریم امامزادگان، چهارشنبه سوم دی ماه وقف، جهاد اقتصادی، ارتقاء بهره‌وری موقوفات، پنج‌ شنبه چهارم دی به نام وقف، بانوان واقف و توسعه مشارکت های اجتماعی و روز جمعه، آخرین روز هفته وقف نیز به نام روز وقف، نهاد ممتاز دینی، نشر فرهنگ قرآنی نام گذاری شده است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات