۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۲۳۴۸۱۰
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده:

ائتلاف پیروان ادیان ابراهیمی برای حفاظت از خانواده ضروری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: ایجاد ائتلاف بزرگ بین پیروان ادیان ابراهیمی برای حفاظت از کیان خانواده ضروری است.
خانواده

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه‌های علمیه خواهران، هیأتی متشکل از رئیس و معاون دانشگاه زنان در کشور زیمباوه از مرکز تحقیقات زن و خانواده دیدار کردند.

 

 فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در این بازدید به معرفی این مرکز پرداخت و گفت: ما در این مرکز تلاش می‌کنیم ارتباط بین مذهب یعنی دین اسلام و بحث زنان و خانواده را بررسی کنیم، در عین حال به مباحث زن و خانواده که در فضای آکادمیک و دانشگاهی مطرح می‌شود توجه داریم، نیز گاهی پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با نهادها و سازمان‌های دولتی تعریف می‌کنیم.

 

وی افزود: تاکنون دوره‌های آموزشی متعددی برگزار کرده‌ایم. حدود20 جلد کتاب تألیف شده است و نشریات مختلفی نیز در مرکز تحقیقات زن و خانواده منتشر می‌شود. هم‌چنین مقالاتی از اعضای هیات علمی این مرکز در نشریات مختلف درج شده است.

 

وی با اشاره به عناوین کتب این مرکز گفت: خانواده، آموزش و تربیت جنسی، زن در اسلام، جنسیت و روح از جمله عناوین کتب مرکز ماست. در حوزه اشتغال، الگوها و ساختارهای خانوادگی نیز ذیل موضوع خانواده دموکراتیک کتابی تألیف شده است. غیر از آن، ما هر سال موضوعات روز کشور را در بحث زنان تحت عنوان بیانیه‌های تحلیلی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

نگرش ما در موضوع زن نه بر اساس فمینیسم غربی است نه فمینیسم اسلامی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: نگرشی که ما اینجا دنبال می‌کنیم نه نگرش فمینیستی با آن قرائت‌های غربی است و نه نگرشی است که امروزه در کشورهای اسلامی تحت عنوان فمینیسم اسلامی دنبال می‌شود. ما الهیات جنسیتی خود را با استفاده از متون اسلامی به عنوان دیدگاه رقیب برای حفظ و دفاع از حقوق زنان ارائه می‌کنیم.

 

می‌توانیم بر اساس مشترکات تبادلات علمی تحقیقاتی داشته باشیم

خانم پروفسور هب، رئیس دانشگاه زنان زیمباوه گفت: موضوعاتی که شما مطرح کردید برای ما هم اهمیت دارد. در دانشگاه ما هم موضوع زن و خانواده مطرح است.

 

وی نقاط اشتراک را دست‌مایه همکاری‌های آتی شمرد و افزود: می‌توانیم در مجلات یا کتاب‌هایی که چاپ می‌شود تبادل علمی داشته باشیم. خصوصا در بحث آموزش خانواده و مطالعات جنسیتی و نیز بحث از خانواده دموکراتیک که بحث مهم و ارزشمندی است.

 

رییس دانشگاه زنان زیمباوه با بیان این‌که 85 درصد دانشجویان ما زنان بالای 27 سال هستند و 15 درصد هم آقایان، گفت: زنان بالغ یا زنانی که دارای ضعف یا نقص یا مشکلی هستند یا زنان سرپرست خانواده را پذیرش می‌کنیم. مهم‌ترین دانشکده ما، دانشکده زن و مطالعات جنسیتی است و برآنیم که زنان ما بتوانند در جامعه نقش فعال‌تری داشته باشند.

 

پروفسور هب در پایان گفت: اساس کار شما مذهب است، ولی کار ما کار آکادمیک است و ما از همه جای جهان مطالبی را که به رشد ما کمک می‌کند، جمع‌آوری می‌کنیم و همکاری شما هم حتما به ما کمک خواهد کرد.

 

علاسوند ضمن استقبال از بحث همکاری‌های مشترک و تشریح فعالیت‌های نشریاتی و نیز ابراز تمایل برای ارائه مقالات محققان این مرکز به نشریات دانشگاهی زیمباوه تأکید کرد: ما برای ارائه نظریه مقید هستیم که نظریات‌مان با آموزه‌های دینی مقایر یا مخالف نباشد، اما به طور قطع با آخرین مسائلی که در حوزه زنان و خانواده در جهان علمی مطرح می‌شود مرتبط هستیم و شاید می‌توان گفت هیچ موضوعی در حوزه جنسیت و خانواده نیست که مورد توجه قرار نداده باشیم و پیش از آن موضوعات علمی را درباره آن موضوع نشناخته باشیم.

 

ایجاد ائتلاف بزرگ بین پیروان ادیان ابراهیمی برای حفاظت از کیان خانواده ضروری است

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده بحث خانواده را نقطه اشتراک همه ادیان آسمانی دانست و افزود: در جهانی که مناسبات خود را بر رفتارهای فردگرایانه ریخته است و به فردِ منهای خانواده، بیش از خانواده اهمیت می‌دهد، ایجاد یک ائتلاف بزرگ بین پیروان ادیان ابراهیمی برای حفاظت از خانواده و پتانسیلی که در بحث اخلاقی کردن فضای جامعه دارد، ضروری است و ما در این بحث پیش‌قدم هستیم.

 

وی ادامه داد: نظام همه ادیان آسمانی درباره خانواده سلسله مراتبی است و بر اساس یک مدیریت واحد. اما از آنجایی که تصویر درستی از آنچه در دین درباره این مسئله هست، داده نمی‌شود، عده‌ای فکر می‌کنند که الگوهای غربی در اداره خانواده درست است. مسئولیت مرد در قبال خانواده یعنی در خدمت خانواده بودن و حل مشکلات آن و ریاست مرد به معنای زورگویی و اقتدار نیست. مرد حق ندارد محدودیتی بیش از آن چیزی که قانون و حقوق می‌گوید برای زن و اعضای خانواده ایجاد کند.

 

ایده خانواده دموکراتیک در غرب قابل اجرا نیست

وی آخرین الگویی که در غرب مطرح شده با عنوان خانواده دموکراتیک غیر قابل اجرا دانست و افزود: ما با توجه به مباحث علمی جدید روی این موضوعات بحث می‌کنیم، اما نگاه دینی را خیلی روشن تبیین می‌کنیم. خانواده در غرب یعنی دو نفر که سیستم سرمایه‌داری آن‌ها را رقیب هم کرده است. بافت خانواده نمی‌پذیرد که در یک خانواده دائم گفت‌وگو و مشاجره وجود داشته باشد. یک نظام مدیریتی باید این خانواده را نظم بدهد.

 

زنان در کشور ایران از قدرت عمل و ابتکار بالایی برخوردارند

علاسوند در پایان با ابراز تأسف از اجرایی نشدن مفاهیم قرآن و روش و سیره پیامبر اسلام(ص) در کشورهای اسلامی گفت: ما در ایران به طور نسبی خیلی از مشکلاتی که زنان در کشورهای اسلامی دیگر دارند، نداریم. نمی‌خواهم بگویم هیچ مشکلی نداریم، اما با وجود اینکه احکام اسلامی حاکم است، زنان از قدرت عمل و ابتکار و آزادی بیشتری نسبت به کشورهای اسلامی برخوردارند. در کشور ما کمتر پیش می‌آید که یک مرد مسلمان به استناد آموزه‌های دینی بخواهد زن مسلمان را محدود کند. لذا سطح مشارکت اجتماعی، فرهنگی تحصیلی و سیاسی زنان خیلی بالاست.

 

آقای پرفسور چامر معاون دانشگاه زنان آفریقا ضمن تشکر و اشاره به این نکته که تأسیس این دانشگاه خود نشان از اهمیتی است که برای زنان کشور خود قائل هستیم، گفت: ما با مراکزی که در آفریقا در حوزه زن و خانواده کار می‌کنند تبادل تحقیقات داریم و همکاری کنیم. در حوزه زن و خانواده مسائل مشترکی در سراسر جهان وجود دارد. رفتار زنان در کشور شما و چگونگی رفتار با آن‌ها و این‌که چه مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است، برای ما مهم است. علاوه بر این می‌توان در حاشیه به مسائلی مثل مذهب و فرهنگ بپردازیم. هدف این است که کارکنان و هیات علمی را به کشور شما معرفی کنیم تا بتوانیم به مسائل مشترک بپردازیم.

 

وی در ادامه افزود: عنوان یکی از مجلاتی که روی آن کار می‌کنیم زن، جنسیت و توسعه است و فقط شامل زیمباوه نمی‌شود، خیلی از کشورهای آفریقایی را دربرمی‌گیرد.

 

علاسوند ضمن اشاره به بحث توسعه ابراز داشت: اکثر کشورها در توسعه و جنسیت، مصرف‌کننده نظریاتی هستند که کشورهای توسعه‌یافته و اروپایی تولید کرده‌اند.

 

وی با تأکید بر مشترک بودن بحث زن در جهان افزود: اکثر کشورها تئوری‌ها و نظریه‌های یک جریان واحد را که همان فمینیسم غربی است به عنوان مبنای حل مشکلات خود گرفته‌اند و کمتر به مسائل بومی و قاره‌ای خود برای حل مشکلات توجه دارند.

 

چامر در ادامه بحث گفت: ما به دنبال همان تولیدی هستیم که شما می‌فرمایید. بحث ما تکنولوژی و علم است و در آفریقا زیاد به آن پرداخته نشده. محققان ما باید مطالعه و تحقیق کنند و در حوزه دانش خانواده اطلاعات به دست آورند. باید اطلاع‌رسانی آزاد صورت گیرد و رسانه‌های اجتماعی سراسر دنیا این اطلاعات را درباره زنان و دیدگاه آن‌ها منتقل کنند و این‌طور نباشد که فقط اطلاعات را بگیریم، باید تعامل وجود داشته باشد و مصرف‌کننده نباشیم.

 

علاسوند با اشاره به ساختار سیاسی و دولتی ایران بعد از انقلاب تصریح کرد: در ساختار دولتی کشور ما معاونت زنان تعریف شده است که معاونت از رئیس جمهور از وزارت نیز بالاتر است. در امور فرهنگی و اجتماعی شورای فرهنگی اجتماعی زنان فعال است که سیاست‌های اشتغال، بهداشت و درمان و ... را برنامه‌ریزی می‌کند. همه وزارت‌خانه‌ها اداره کل امور زنان دارند و چون وزارت کشور هم این اداره را دارد در همه استان‌ها و حتی شهرهای کوچک یکی از مشاورین استاندارها زن است. نیز بودجه‌ای از بودجه کشور و استان به زنان اختصاص دارد.

 

این کارشناس حوزه زن و خانواده در پایان سخنان خود تأکید کرد: در این جهان ارتباطات و با توجه به نکته جریان اطلاعات از کشورهای صاحب قدرت به سمت آسیا و آفریقا سرازیر می‌شود، اگر ما کشورهای مستقل بخواهیم مصرف‌کننده و مجری سیاست‌های نظام‌های توسعه یافته غربی نباشیم، بهتر است به هم‌فکری در حوزه مسائل زنان بپردازیم./907/د102/ب6

ارسال نظرات