۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۳۶۴۷۰
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها:

تحول در علوم انسانی به معنای نادیده گرفتن نتایج علمی بشر نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: بحث از تحول در علوم انسانی به معنای نادیده گرفتن نتایج علمی بشر نیست و طبق آموزه های قرآن هیچ کس حق ندارد تجارب بشری و تلاش در جهت گسترش علوم را نادیده بگیرد.
حجت الاسلام محمد محمديان، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ظهر امروز در سیزدهمین همایش سراسری دبیران مراکز هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور که همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه  برگزار شد، گفت: این نشست در مشهد مقدس برگزار شده است تا از معارف امام نور و امام حکمت، امام رضا(ع) بهره ای ببریم.

 

وی در بخش اول سخنان خود به بیان روایاتی از ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام رضا(ع) پرداخت و اظهار کرد: دین اسلام هم دین دنیا است و هم دین آخرت از این رو احادیث فراوانی پیرامون رسیدن به خیر در دنیا و آخرت مطرح شده است که به ظاهر نکاتی معمولی را بیان می کنند اما با دقت در مفاهیم عمیق و جاری بودن این نکات در زندگی به حکمت آن پی می بریم.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به این که «دروغ نگفتن»، «کنترل خشم»، «مخالفت با نفس» و «طمع نداشتن به دست مردم» از جمله مواردی است که ائمه اطهار(ع) برای سعادت در دنیا و آخرت مطرح فرموده اند، افزود: این جواب های متفاوتی که ائمه به سوال مشابه مردم می دادند، نشان می دهد، نمی شود برای همه یک نسخه واحد پیچید و به افراد متناسب با حالشان پاسخ داده می شود که در این موضوع حدود 40 پاسخ داده شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان خاطرنشان کرد: در روایتی که از امام صادق(ع) نقل شده است، ایشان روشن شدن چشم و نیل به خیر دنیا و آخرت را در سه چیز عنوان کرده اند؛ قطع طمع از آن چه در دست مردم است، مرگ را نزدیک دانستن و خود را از کسی بالاتر ندانستن.

 

وی در بخش دیگر سخنانش، ضمن گرامیداشت  روز وحدت حوزه و دانشگاه و یاد شهید مفتح، تأکید کرد: کاری که عزیزان ما در مراکز هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها انجام می دهند و بار سنگین دانش افزایی را بر دوش گرفته اند، از اهداف طرح بحث وحدت حوزه و دانشگاه است.

 

بحث از تحول در علوم انسانی به معنای نادیده گرفتن نتایج علمی بشر نیست

 مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وحدت حوزه و دانشگاه را مرهون علوم انسانی ـ اسلامی دانست و گفت: بحث تحول در علوم انسانی به معنای نادیده گرفتن نتایج علمی بشر نیست و طبق آموزه های قرآن نه تنها هیچ کس حق ندارد تجارب بشری و تلاش در جهت گسترش علوم را نادید بگیرد، بلکه حکمت، گمشده مؤمن است و اگر در دست کافر هم باشد می کوشد تا آن را به دست آورد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان اظهار کرد: اگر از مبانی وحدانی کمک بگیریم، علوم انسانی زلال تر و کامل تر می شود؛ ما به دنبال تکمیل علوم انسانی هستیم و معتقدیم خمیرمایه آن در دستاورد های علمی بشر وجود دارد و تنها باید نقص های آن را با رجوع به تعالیم انبیاء برطرف نماییم.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وحدت حوزه و دانشگاه را نزدیک به نقطه کمال آن که همان تولید علوم انسانی اسلامی است خواند و تصریح کرد: ما امروز نیاز به تعریف پروژه های مشترک بین حوزه و دانشگاه داریم و تغییر نگرش به مباحث علمی در این جا امر بسیار مهمی است. عقیده ما این است که اگر علم، علم باشد و خیال و وهم نباشد، منشأ الهی دارد بنابراین نگاه امروز به علم باید با هدف شناخت علم الهی باشد./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات