۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۳۶۵۵۹
حجت­­الاسلام والمسلمین میرباقری:

شرح صدر مقدمه هدایت های بعدی الهی است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، گفت: شرح صدر مقدمه هدایت­های بعدی است و تا هنگامی که انسان دلبسته به دنیا باشد، هدایت نخواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري

حجت­­الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت ثارالله قم در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی با اشاره به اهمیت زیارت اهل بیت(ع) اظهار داشت: یکی از راه­هایی که برای نزدیک شدن به سوی خدای متعال بیان شده و حقیقتا کار را بسیار آسان کرده است، زیارت ائمه اطهار(ع) به ویژه سیدالشهدا(ع) می‌باشد.

 

وی افزود: تمامی عباداتی که مردم انجام می­دهند، راه­هایی هستند که انسان را به خداوند متعال و معرفت برساند و با توجه به روایات، یک مسیری که برای رسیدن به خدا گشوده شده است و جامع نیز می­باشد، مسیر زیارت ائمه اطهار(ع) است.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره زیارت امام حسین(ع) گفت: صدها اثر برای زیارت سیدالشهدا(ع) نقل شده است و گاهی ثواب آن با پاداش جهاد در راه خدا و شهادت، انفاق در راه خدا، حج و... بیان شده است.

 

این مبلغ دینی با بیان روایتی درباره پاداش زائر سیدالشهدا(ع) نسبت به طهارت نفس ابراز داشت: هنگام بازگشت زائر امام حسین(ع) ملکی از سوی پیامبر گرامی اسلام(ص) پیغامی برای او می­آورد که خداوند متعال تمامی گناهان گذشته تو را پاک کرده و به فکر آینده­ات باش؛ این مقام خیلی مهمی است تا انسان به مرتبه­ای برسد که تمامی گناهان گذشته­اش پاک شود و احساس کند که به طهارت نفس رسیده است، در صورتی که باید توبه­های بسیاری برای رسیدن به این مرتبه کرد.

 

حجت­­الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به مخاطره آمیز بودن مسیر کربلا گفت: در راه زیارت امام حسین(ع) مخاطراتی وجود دارد و با این حال، دعوت شده است که اگر این راه مخاطره آمیز بود، به خاطر خطر این مسیر را ترک نکنید و برای خطرکردن در این راه و همچنین پیاده روی این مسیر پاداشی نیز بیان شده است. 

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: صدها روایت در خصوص آثار دنیوی و اخروی زیارت سید الشهدا(ع) نقل شده است و به نظر می­رسد که تمامی ملک و ملکوت در خدمت امام حسین(ع) و زائران آن حضرت قرار می­گیرند تا این مسیر هموار شود.

 

وی با بیان روایاتی درباره پیاده­روی مسیر زیارت امام حسین(ع) اظهار داشت: در کتاب کامل الزیارات و منابع بسیاری نقل کرده­اند که اگر کسی از منزل خود به قصد زیارت سیدالشهدا(ع) خارج شود، در هر قدمی که بر می­دارد حسنه­ای برای او نوشته می­شود و گناهی از گناهان او پاک می­شود و هنگامی که به حائر امام حسین(ع) می­رسد، خداوند متعال او را جز دسته­ای که به فلاح و نجاح رسیده­اند، ثبت می­کند و هنگامی که مناسک زیارت آن حضرت را انجام می­دهد، نام او را جز افرادی که به فوز رسیده­اند، نوشته می­شود و در برخی از روایات آمده است که با هر قدمی که بر می­دارد درجه­ای به درجات او افزوده می­شود.

 

حجت­­الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: در ادامه روایت آمده است که در مسیر بازگشت زائر امام حسین(ع)، ملکی به سوی او می­آید و سلام پیامبر را می­رساند و می­گوید که آن حضرت پیام داده­اند که عمل خود را دوباره شروع کن و خدای متعال تمامی گناهان گذشته تو را پاک کرده است.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره توبه اظهار داشت: نخستین قدم برای کسی که در وادی سلوک وارد می­شود این است که باید توبه جامعی کند که موانع از سر راه او برداشته شود؛ گاهی اوقات انسان اعمالی را انجام می­دهد، اما با توجه به وجود برخی از موانع در انسان، مانع از به نتیجه رسیدن عمل او می­شود.

 

این مبلغ دینی درباره اثر گناه و فاصله گرفتن روح عبادات از انسان گفت: انوار عبادات با گناه جمع نمی­شود و باطن عبادات با گناه کردن از انسان فاصله می­گیرد؛ در روایاتی در باب روح الایمان ذکر شده است که روح عبادات با مؤمن همراه است اما هنگامی که اراده گناه می­کند، این روح از او فاصله گرفته و جدا می­شود.

 

وی درباره پاک شدن گناهان گذشته و آینده بخاطر انجام برخی عبادات اظهار داشت: در بعضی روایات آمده است که نسبت به ظاهر عبادت مرتبه دیگری از ثواب ذکر شده است و فرموده­اند که دسته­ای از حجاج، افرادی هستند که گناهان گذشته و آینده آن­ها پاک می­شود، یعنی اینکه در ادامه عمر خود تضمین می­شوند؛ این روایت به این معنی است که مؤمن می­تواند با حج خود به مرتبه­ای برسد که دیگر شیطان نمی­تواند او را از خدا و اولیای خدا جدا کند و در حصن الهی قرار می­گیرد.

 

حجت­­الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به روایتی درباره زائر سیدالشهدا(ع) گفت: در کامل الزیارات آمده است که امام صادق(ع) به شخصی فرمودند زیارت امام حسین(ع) را رها نکن و اگر کسی پیاده به زیارت آن حضرت برود، در هر قدم، سیری در انسان پیدا می­شود و مانعی از سر راه انسان برداشته شده و زاد و توشه­ای به او عطا می­شود و او را درجه­ای بالا می­برند و دو ملک موکل هستند که خیرات او را می­نویسند و بدی­هایی که از او صادر می­شود را نخواهند نوشت و در هنگام برگشت آن زائر با او خداحافظی کرده و به او می­گویند که گناهان تو آمرزیده شد و جزو حزب خدا، رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) شده­اید و هیچ گاه آتش شما را و شما آتش را نخواهید دید و نخواهد توانست شما را طعمه خود کند.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به روایتی خاطرنشان کرد: شیخ طوسی(ره) در کتاب تهذیب نقل کرده­اند که امام صادق(ع) فرمودند کسی که در فرات غسل کند و پیاده قدم به سوی قبر امام حسین(ع) بردارد، برای هر قدم او ثواب یک حج مقبول به همراه تمام مناسک آن نوشته می­شود.

 

این مبلغ دینی گفت: این روایات در مقام کوچک کردن ثواب حج نیست؛ حج عبادت بزرگی است مثل یک سفر کامل آخرتی می­باشد و می­تواند یکی سیر کامل الی الله داشته باشد و در قرآن فرار الی الله به حج تفسیر شده است.

 

وی درباره عظمت زیارت امام حسین(ع) اظهار داشت: اگر کسی حج کامل را انجام داد، یک مقام را در وادی توحید گذرانده و از شرک به توحید رسیده است و عملی جامع و کامل می­باشد و بحث کوچک کردن ثواب حج نیست و مسأله عظمت زیارت سیدالشهدا(ع) است که در روایات متعدد به آن اشاره شده است.

 

حجت­­الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان روایتی از امام صادق(ع) گفت: در روایتی آمده است که امام صادق(ع) در پاسخ به سؤال سفان جمال درباره ثواب کشته شدن در مسیر زیارت امام حسین(ع) فرمودند اولین قطره خونی که از آن زائر سیدالشهدا(ع) ریخته می­شود، تمامی خطایای اعمال او بخشوده شده و وقتی خونی کسی که در راه زیارت آن حضرت بر زمین ریخته شود، ملائکه طینتی که از او خلق شده را شست و شو می­دهند و طینتشان همانند طینت خالص شده انبیا مخلص، خالص می­شود.

 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: در ادامه این روایت آمده است که آنچه از ناپاکی گِل اهل کفر و فساد در طینت او وارد شده است، زدوده می­شود و قلب او شست و شو داده می­شود و گناهان زائر آن حضرت پاک شده و سرشت او پاک می­شود و شرح صدر به او عطا شده و آماده نزول حقایق می­گردد و قلب او پر از ایمان و محبت به خداوند متعال و امیر مومنان(ع) خواهد شد.

 

این مبلغ دینی با اشاره به علامات شرح صدر خاطرنشان کرد: علامت وجود شرح صدر در انسان این است که تجافی نسبت به دارالغرور پیدا می­کند؛ به این معنا که دل او از دنیا جدا شده و حالت پرواز از دنیا پیدا می­کند و به دنیا فریفته نخواهد شد.

 

وی به دومین اثر شرح صدر اشاره کرد و گفت: از آثار شرح صدر در انسان انابه الی دارالخلود است، یعنی اینکه که حالت میل و انس با دارالخلود را پیدا می­کند و با دار آخرت مأنوس می­شود.

 

حجت­­الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به سومین علامت وجود شرح صدر در انسان ابراز داشت: شخصی که شرح صدر در او بیاید، قبل از فوت فرصت­ها نیز آماده مرگ است و استعداد مرگ و گویا موت اختیار پیدا می­کند؛ شرح صدر مقدمه هدایت­های بعدی است و تا هنگامی که انسان دلبسته به دنیا باشد، هدایت نخواهد شد.

 

این مبلغ دینی ادامه داد: در روایات آمده است که سرشت مؤمن از دستگاه نبی اکرم(ص) است و اگر بتواند خود را در این وادی حفظ کند، تمام وجودش نور، طهارت و پاکی می­شود و اگر قدمی در مسیر شیطان بردارد، آلوده خواهد شد./822/پ202/ب4

ارسال نظرات