۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۳۶۸۶۲
حجت الاسلام رفیعی:

برقراری روابط حسنه در خانواده از شرایط پذیرش اعمال صالح است

خبرگزاری رسا- حجت الاسلام رفیعی گفت: روایات زیادی در برقراری روابط نیکو در خانواده داریم و این مسأله آن قدر مهم است که شرط قبولی اعمال عنوان شده است.
حجت الاسلام رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، شب گذشته در مراسم عزاداری هشتمین شب از دهه آخر ماه صفر که در حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار شد، گفت: در این شب های عزاداری رحلت پیامبر اسلام(ص)، شهادت سبط اکبرشان و شهادت ثامن الأئمه(ع) توفیق شد تا پیرامون شرایط قبولی اعمال سخن بگوییم و یادآور شدیم اگر اعمال ما قبول نشود تلاش انسان بی نتیجه می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: جوان ها سعی کنند ببینند کار هایشان در چه شرایطی مقبول واقع می شود چرا که گاهی انسان چشم باز می کند و می بیند در یک مسیر نادرست قرار گرفته و با سرعت پیش رفته است لذا جوان ها ضوابط و ملاک های پذیرش اعمال شان را بشناسند.

 

وی با اشاره به آیات 103 و 104 سوره مبارکه کهف افزود: قرآن کریم بدبخت ترین انسان ها را ین گونه معرفمی کند که «ألّذینَ ضَلَّ سعیهُم فِی الحیوه الدّنیا و هم یحسبون أنَّهم یحسنونَ صُنعاً» یعنی کسانی که تلاش شان در دنیا ضایع می شود در حالی که گمان می کنند بهترین اعمال را دارند چرا که ضوابط پذیرش اعمال را رعایت نکرده اند و امان از آن زمانی که انسان در یک مسیر نادرست قرار گیرد.

 

حجت الاسلام رفیعی با یادآوری شرایط پذیرش اعمال بر اساس روایات که در جلسه گذشته مطرح شد، خاطرنشان کرد: شرایط اعتقادی، عبادی و اخلاقی از جمله شرایط پذیرش اعمال است که در جلسه گذشته به آن پرداخته شد؛ شرط اعتقادی یعنی باور انسان در انجام عمل درست باشد و باید دعا کنیم که اعمال مان با عقیده تمام شود؛ خیلی ها بوده اند که آخر عمر اعتقادات شان سست شده و بدانید امروز دزد عقیده زیاد است، از این رو خواندن دعا هایی نظیر دعای «ربّنا لا تزغ قلوبنا...» در قنوت نماز و دعای «رضیتُ باللهِ رَبّاً و بمحمّدِ نبیّاً ...» بعد از نماز برای حفظ اعتقادات توصیه شده است.

 

این کارشناس مذهبی شرط عبادی پذیرش اعمال را شرط کلیدی دانست و اظهار کرد: این شرایط مثل آن دروسی هستند که در دانشگاه به عنوان دروس کلیدی دانشجویان مطرح اند و قبولی یا عدم قبولی آن ها بر سایر دروس نیز تأثیر می گذارد که نمونه این شرایط پذیرفته شدن نماز است؛ چرا که قبل از هر چیز از نماز سوال می شود و قبولی آن سبب قبولی سایر اعمال خیر می شود پس باید نماز را با توجه اقامه کرد.

 

وی با تأکید مجدد بر توصیه معصومان(ع) بر رعایت اخلاق برای پذیرفته شدن اعمال گفت: در روایات از غیبت، سوءظن، اصرار بر گناه و... به عنوان عوامل از بین برنده و حبط کننده اعمال یاد شده است.

 

حجت الاسلام رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود سه شرط اقتصادی، خانوادگی و سیاسی را به عنوان دیگر شرایط پذیرش عمل بر اساس روایات معرفی و خاطرنشان کرد: از مهم ترین شرایط اقتصادی که برای پذیرش عمل مطرح شده است، حلال خواری است و این شرط تا ائدازه ای مهم است که اگر کسی شهید هم شود، حق الناسی که بر گردنش باشد بخشیده نخواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تأثیر لقمه حرام خیلی زیاد است، افزود: ابوالأسعد دوئلی قاضی امیرالمومنین بود، پس از این که به شام آمد، معاویه مقداری پول و حلوای زعفرانی برای وی فرستاد اما وی نپذیرفت و حتی حلوا را از دهان دختر کوچکش بیرون کشید تا مبادا این لقمه محبت علی(ع) را در دل فرزندش تحت تأثیر قرار دهد.

 

وی در تبیین شرط خانوادگی پذیرش عمل گفت: روایات زیادی در برقراری روابط نیکو در خانواده داریم و این مسأله آن قدر مهم است که شرط قبولی اعمال عنوان شده است؛ در روایت داریم که اگر زنی شوهرش را آزار دهد و یا مردی زنش را اذیت کند، خداوند عبادات او را قبول نمی کند.

 

حجت الاسلام رفیعی اظهار کرد: شرط سیاسی پذیرش اعمال عبارت است از پذیرش ولایت امام معصوم و محبت ولی خدا و برائت از دشمنان ایشان.

 

این کارشناس مذهبی افزود: در زیارت جامعه کبیره، محبت اولیاء خدا عامل قبولی واجبات عنوان شده ؛ این دوستی و محبت هر اندازه باشد اثر دارد.

 

وی با اشاره به اهمیت محبت اهل بیت(ع)، گفت: امام صادق (ع) پنج چیز را برای خدا محترم دانستند که در نزد امت اسلام است و باید حرمت آن را نگه داشت؛ حرمت پیغمبرش(ص)، حرمت کتابش، حرمت بیتش، کعبه، حرمت اهل بیت پیغمبر(ص) و حرمت مومن که کم تر به آن توجه کرده ایم.

 

حجت الاسلام تأکید کرد: شرط اول در محبت اهل بیت(ع) به فرموده امام حسین(ع) این است که اهل بیت را به خاطر خدا دوست داشته باشیم؛ اگر این گونه باشد محب امام حسین(ع) صبح عاشورا نمازش را قضا نمی کند، نمی شود انسان محب امام حسین باشد و خمس ندهد یا به روزه ماه مبارک رمضان اهمیت ندهد.

 

این کارشناس مذهبی افزود: دومین شرط در محبت اهل بیت(ع) این است که صادقانه باشد و امیرالمومنین(ع) اجر این محبت صادقانه را دیدن اهل بیت در آن زمانی که جان انسان به گلویش رسیده باشد عنوان کرده اند چرا که خیلی ها ادعای محبت داشتند و در غدیر با امیرالمومنین بیعت کردند اما سپس صادق نبودن شان مشخص شد.

 

وی جلو قرار دادن اهل بیت(ع) و جلو نیفتادن از آن ها را درس سلمان در محبت اهل بیت دانست و خاطرنشان کرد: جلو قرار دادن اهل بیت(ع) و جلو نیفتادن از آن ها شرط سوم در محبت اهل بیت(ع) است و این نوع محبت در سیره سلمان فارسی مشهود بود.

 

وی در پایان با غیر منطقی خواندن ادعای عده ای که نیامدن اسم امام علی(ع) در قرآن را دلیلی بر عدم جانشینی ایشان بعد از پیغمبر می دانند، تصریح کرد: عقل سلیم این را نمی پذیرد که پیامبر دینی که درباره تمام جزئیات زندگی انسان برنامه دارد جایگزین خود و آینده امت را مشخص نسازد و نیامدن اسم امام علی(ع) در قرآن مانند خیلی ازموارد دیگری همچون هفت دور طواف دور خانه خدا، مقدار پرداخت زکات، تعداد رکعات نماز و... نیازی به بیان شدن در قرآن نداشته و توجه به سیره پیامبر ببا عدم توجه به این همه تأکیدی که حضرت بر ولایت داشتند سازگاری ندارد./820/پ202/ب6

ارسال نظرات