۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۲۳۷۶۲۴
استاد سطح عالی حوزه علمیه شیراز:

زمینه ازدواج آسان و ساده جوانان فراهم شود

خبرگزاری رسا ـ‌ عضو جامعه روحانیت شیراز با اشاره به نقش روحانیان در پیشگیری از کم‌شدن جمعیت، گفت: با توجه به اعتمادی که مردم نسبت به روحانیت دارند می‌توانند در شکل دهی و هدایت مردم و تشویق آن‌ها نسبت به گسترش جمعیت موثر باشند.
کنترل جمعيت

حجت الاسلام والمسلمین فتح علی محقق، عضو جامعه روحانیت شیراز در گفت و گو با خبر نگار خبرگزاری رسا در فارس، گفت: در روایات اسلامی بر گسترش دین حق و پیروان آن که در واقع مسلمانان هستند تاکید فراوانی شده است.

 

وی در ادامه افزود: تعداد مسلمانان در هر منطقه‌ و هر کشوری باید قابل توجه باشد و طبیعی است که گسترش جمعیت مسلمانان در گرو گسترش نسل است، از‌این‌رو افزایش جمعیت از جهت اعتقادی و دینی یک امر لازم و ضروری است.

 

تلاش دشمنان برای محدود کردن جمعیت مسلمانان

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محقق اظهار کرد: سابقه تلاش دشمنان اسلام در محدود کردن جمعیت مسلمانان انسان را به تأمل وامی‌دارد که چه مسأله‌ای و چه سری است که آنان به شکل‌های مختلف در راستای کاهش جمعیت تبلیغ می‌کنند و حتی امکاناتی را به طور رایگان در اختیار کشورهای مسلمان قرار می‌دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که دشمنان در محدوده جغرافیایی خودشان برای ازدیاد نسل افراد را تشویق کرده و امکانات زیادی در اختیار آنان قرار می‌دهند تا جمعیتشان افزایش پیدا کند.

 

محدودیت بیش از حد زاد و ولد در هر کشور یک تهدید است

 

معاون آموزش مدرسه علمیه رضویه یادآور شد: محدودیت بیش از حد در زاد و ولد برای پیشرفت هر کشوری از جهت کاری، صنعتی، نظامی و علمی یک تهدید محسوب می‌شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه شیراز تأکید کرد: بر اساس آمار علمی که از سوی منابع مسؤول ارائه شده بعد از یکی دو نسل کشور با پیری و ناتوانی در زمینه‌های ذکر شده مواجه می‌شود.

 

وی بیان کرد: در این زمینه متأسفانه گاهی راه افراط و گاهی راه تفریط پیموده شده است، و در برهه‌ای از زمان سیاست‌های کشور به سمت محدود کردن جمعیت رفت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محقق ادامه داد: دلسوزان جامعه به ویژه رهبر معظم انقلاب با تیز بینی که داشتند این روزها را پیش بینی ‌کردند و این تیزبینی و ذکاوت مورد تحسین مجامع بین‌المللی مختلف قرار گرفت.

 

وی با اشاره به ضرورت همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی در گسترش فرهنگ افزایش جمعیت اظهار کر : باید زیر ساخت‌های اقتصادی گسترش جمعیت از سوی نهادهای مسؤول فراهم شود تا رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به صورت کامل و شایسته عملیاتی شود.

 

نقش روحانیت در گسترش فرهنگ افزایش جمعیت 

 

عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: روحانیت همیشه در متن جامعه و در متن مسائل فرهنگی جامعه بوده است و مردم به سخنان و توصیه‌های روحانیان اعتماد دارند، از این‌رو روحانیان می‌توانند در شکل دهی و هدایت مردم و تشویق آن‌ها نسبت به گسترش فرهنگ افزایش جمعیت نقش ایفا کنند.

 

وی بیان کرد: در مورد جوانانی که در شرف ازدواج هستند یا از سن ازدواجشان گذشته باید زمینه ازدواج را فراهم کرد و امکانات اقتصادی و رفاهی را در اختیارشان گذاشت و بحث افزایش جمعیت را از این طریق پیگیری کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محقق در پایان ابراز کرد: در هر دو زمینه باید کار کنیم ولی اولویت با ازدواج جوانان است،‌ از این‌رو باید زمینه‌های ازدواج آسان را فراهم کرد و امکانات اولیه یک زندگی ساده را در اختیار جوانان قرار داد./839/ت301/ب4

ارسال نظرات