۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۳۹۲۹۲
استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی:

خشم سازندگی و پویایی شخصیت انسان را از بین می برد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان این که اولین کاری که شیطان در ایجاد غضب انجام می‌دهد این است که شخصیت انسان را تخریب می کند، گفت: فرو خوردن خشم موجب رشد روح و روان آدمی می شود که مهم ترین توصیه اهل بیت(ع) نیز هست.
خشم

حجت‌الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه های علمیه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با اشاره به این که در رفتارهای دینی در هنگام رویارو شدن با بزهکاران و دشمنان دین خشم یک فریضه است، گفت: هنگامی که انسان با دشمنان روبه ‌رو می‌شود اگر خشم در اختیار آدمی باشد سلاحی گرم دارد چرا که سینه دشمن را به وسیله آن می‌شکافد.

 

وی، ایجاد زمینه‌های خشم در انسان را از ترفندهای شیطان دانست و افزود: وقتی انسان وجودش شیطانی و تابع شیطان می‌شود دیگر از خداوند تبعیت نمی‌کند و در این زمان است که خشم و هوس بر عقل و انسانیت آدمی غلبه کرده و زمینه ورود او را به منجلاب گناهان گوناگون فراهم می کنند.

 

استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: شیطان می‌خواهد انسان را با غضب از شخصیت انسانیش دور کند و او را به گناهان کبیره وا دارد و زندگی را برای او تلخ کند به همین دلیل خداوند انسان را امر کرده که غضب نکند زیرا غضب انسان را از رحمت خدا وند دور می‌کند.

 

حجت الاسلام مختاری با تاکید بر این که کنترل خشم تنها با تمرین تقوا و یاد خدا امکان‌پذیر است، گفت: نگهداری قطعی خشم با تقویت اراده ممکن است و تقویت اراده نیز از طریق تحصیل ایمان و داشتن دین انجام می‌پذیرد.

 

وی، عدم شناختن خداوند را یکی از دلایل پرخاشگری دانست و تصریح کرد: انسان باید به تربیت خشم خود بپردازد زیرا اگر کسی می‌خواهد با ادب باشد نمی‌تواند با خشم ادب داشته باشد بنابراین برای این که ادب داشته باشیم باید غضب را از خود دور کنیم چرا که غضب موجب می‌شود که رفتارهای غیرمتعادل و غیرعقلانی داشته باشیم.

 

استاد حوزه علمیه خراسان جنوبی غضب و شهوت را از قوای انسانی دانست و تاکید کرد: انسان نباید کاری کند که این سلطه تقویت و کامل شود و انسان به خشم دایمی و زودخشمی گرفتار و از مدیریت آن توسط عقل و فطرت ناتوان شود.

 

حجت الاسلام مختاری،  اعتدال در خشم را یکی از معیارهای انتخاب دوست در اسلام ذکر کرد و گفت: برای رسیدن به این معنا باید چند بار فرد را آزمود تا دانست که در مدیریت خشم چگونه است تا او را به‌ عنوان دوست برگزید زیرا چنان‌ که آیات و روایات بیان کرده‌اند خشم و شیطان دوستان یکدیگرند و کسی که با انسان زود خشم رفاقت می‌کند همنشین بدی از جنس شیطان برای خود برگزیده است.

 

وی یادآور شد: خشم بزرگترین دشمن عقل است بنابراین اگر بر خشم خود مسلط نشویم، خشم بر عقل و خرد ما مسلط شده و زمنیه نابودی ما را فراهم کرد زیرا انسان در نبود عقل با وجود خش قادر به انجام هر کار غیر قانونی و غیر اسلامی می شود./968/ت302/ب5

ارسال نظرات