۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۲۳۹۵۷۴
حجت الاسلام رهدار:

ایجاد تمدن اسلامی نیازمند استفاده از تمام ظرفیت جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه قم با اشاره به لزوم حفظ وحدت در جهان اسلام به منظور مقابله با دشمنان اسلام و کفار گفت: برای پایه ریزی و ایجاد تمدن اسلامی باید از تمام ظرفیت شیعه و سنی استفاده کرد، بسیاری از مبانی شیعه امروزی به ویژه ماجرای کربلا از منابع اهل سنت استخراج شده است.
حجت الاسلام رهدار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در نشست تخصصی تبیین عقلانیت وحدت شیعه و سنی در خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان، به تبیین محوریت ‌های وحدت شیعه و سنی پرداخت و تصریح کرد: باید بسنجیم که شیعه و سنی با تفرقه موفق تر هستند و یا اینکه با وحدت به نتیجه می‌رسند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه دشمنان مشترکی شیعه و سنی و در حقیقت جهان اسلام را تهدید می‌کنند و عقل حکم می‌کند که با وحدت در برابر این دشمنان ایستادگی کنیم، به لحاظ عقلی این سؤال وجود دارد که اگر دشمنی وجود نداشته باشد چه لازمه‌ای برای وحدت وجود دارد و آیا تمام عقلانیت وحدت شیعه و سنی این است که با وجود دشمن مشترک باید متحد باشیم و با از بین رفتن آن باید وحدت کنار گذاشته شود و یا اینکه در هر صورت نیازمند وحدت هستیم؟

 

استاد حوزه و دانشگاه وحدت را فارغ از وجود دشمنی ها سبب رشد و ترقی تمدن اسلامی ذکر کرد و افزود: تمدن اسلام چیزی نیست که تنها شیعه بتواند آن را بسازد و یا اینکه اهل سنت توانایی ایجاد چنین تمدنی را داشته باشند، انقلاب اسلامی نیز چنین است، همه سرمایه‌های ورودی و مبانی علمی انقلاب اسلامی ایران از شیعه نیست بلکه بسیاری از مبانی حکومت اسلامی و اقنلاب اسلامی ما برگرفته از تألیفات اهل سنت است.

 

حجت الاسلام رهدار مذاهب اسلامی را میراث خوار یکدیگر توصیف کرد و گفت: نمی‌توان برای ایجاد یک تمدن اسلامی به این صورت تفکر کرد که همه چیز باید از طریق شیعه صورت بگیرد و به طور حتم اهل سنت هم نمی‌توانند به تنهایی به دنبال ایجاد تمدن اسلامی باشند همانطور که تا زمانی که ما سعدی و مولانا و خیام را می‌شناسیم در حال استفاده از علمای اهل سنت هستیم و در کشورهای سنی مذهب هم نمی‌توانند اشخاصی مانند فارابی و ابن سینا را نادیده بگیرند.

 

رییس مؤسسه مطالعاتی تحقیقاتی فتوح اندیشه قم با اشاره به اینکه همه بارها را نمی‌توان بر دوش یک طیف فکری خاص و یا جناح خاص قرار داد تصریح کرد: در همه امور نمی‌توان از نیروهای بسیجی و حزب اللهی استفاده کرد، تمدن سازی بسیار گسترده است، در جایی که یکی پرچم مبارزه را بالا می‌برد باید دیگری وارد تعامل شود، در حالی که امام خیمنی با شاه مبارزه می‌کرد آیت الله حکیم از ظرفیت‌های شاه برای تقویت شیعیان حوزه خلیج فارس استفاده می‌کرد و به همین دلیل است که تنها نمی‌توان بر توانایی‌ها شیعه تکیه کرد.

 

برای شکل گیری تمدن اسلامی باید از ظرفیت همه مذاهب اسلامی استفاده کرد

استاد حوزه و دانشگاه ضمن تأکید بر لزوم استفاده از همه ظرفیت ها برای پیشبرد اهداف تمدن اسلامی در سرتاسر جهان اظهار کرد: نمی‌توان انتظار داشت که تنها از افراد انقلابی و حزب اللهی استفاده شود و در راستای شکل گیری تمدن اسلامی در جهان باید فقط مسلمانان مؤمن و مذهبی استفاده شوند بلکه در برخی موارد لازم است که تکثر و استفاده از ظرفیت‌ها در اولویت قرار بگیرد واین مسأله جنبه عقلانی دارد.

 

وی با بیان اینکه نماز مانعی برای فحشا است و اگر کسی علی رغم نماز خواندن دچار فحشا شود باید در نماز خود تأمل کند خاطر نشان کرد: در مبانی حقوقی برای اصلاح مجرمین زندان در نظر گرفته شده است ولی این سؤال مطرح می‌شود که اگر زندان ناکارآمد بود باید چه کرد؟ و اینجا است که مقاصد الشریعة یعنی اهداف بلند مدت و کلی دین در نظر گرفته شود و به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر شاهد سنگسار و قطع ید نیستیم و این موضوع به معنای اشتباه بودن قرآن نیست بلکه شرایط دچار دگرگونی شده است.

 

حجت الاسلام رهدار با اشاره به تغییر مبانی زندگی اجتماعی و لزوم پرداختن به گسترش اسلام در سطح جامعه گفت: همه تحت کنترل ما نیستند و جریان‌ها و گروه‌های بسیاری هستند که از کنترل ما خارج بوده و در تلاش هستند تا از طریقه‌های مختلف جامعه اسلامی را از کنترل ما خارج کنند و به همین دلیل است که نباید افکار عمومی و نگرش جامعه را نادیده گرفت و باید در تلاش بود تا مردم و افکار عمومی جهان را جذب کنیم.

 

رییس مؤسسه مطالعاتی و تحقیقاتی فتوح اندیشه قم ضمن تصریح بر اینکه اجرای برخی حدود اسلامی موجب می‌شود که دشمنان از طریق توانمندی‌های رسانه‌ای خود اسلام را دین بربریت و توحش معرفی کنند اظهار کرد: باید برای جذب و جلب افکار عمومی جهان چاره اندیشی کرد و به خاطر اینکه شانتاژ و سم پاشی دشمن علیه اسلام خنثی شود و رحمانیت و انسانیت دین اسلام برای همه جهان مشخص شود از برخی مسائل مانند اجرای حدود چشم پوشی کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: دشمنان به گونه‌ای جریان سازی کرده‌اند که برخی از کشورها با دیدن مسلمانان و بانوان محجبه آنها را تروریست فرض می‌کنند و عده‌ای نیز به نام اسلام و تحت عنوان مسلمان در راستای اهداف دشمن در حال تغییر افکار عمومی جهان نسبت به مسلمانان هستند و موجب شده‌اند تا تروریست به مسلمان معنی شود و البته دشمنان اسلام و جبهه کفر از این گروه‌ها و جریان‌ها با تمام توان حمایت می‌کنند.

 

امام حسین و واقعه کربلا مظهر وحدت شیعه و سنی است

وی امام حسین (ع) را مظهر وحدت شیعه و سنی معرفی کرد و افزود: حدود 99 درصد منابع اصلی کربلا را اهل سنت نوشته اند و علما و بزرگان اهل سنت نتوانسته‌اند یزید را از جنایاتی که در کربلا مرتکب شده است تبرئه کنند و امروزه شاهد هستیم که برخی با فتواهای غیر کربلایی امام حسین و کربلا را در حال بدل کردن به مظهر خشونت و دشمنی بین مذاهب اسلامی هستند و باید به حال این مظلومیت اسلام گریست.

 

حجت الاسلام رهدار با اشاره به برخی روایات مبنی بر ثواب لعن مقدسات اهل سنت تصریح کرد: آیا در سیره اهل بیت نیز چنین رفتاری دیده شده است؟ آیا جایی شاهد لعن و سب خلفا توسط ائمه بوده‌ایم؟ باید در مسائل نگاه کرد که آیا ائمه و یا فقهایی که حکم را صادر می‌کنند مرتکب آن اعمال می‌شوند و یا اینکه خودشان از آن پرهیز می‌کنند، اینکه به 250 سال قبل برای یک حکم در عصر حاضر که دوران امپراطوری‌های رسانه‌ای دشمنان است استنتاج شود امری دور از عقل و اشتباه است و نمی‌تواند توجیحی برای برخی اعمال مانند قمه زنی باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه شیعه را سه دسته ذکر کرد و افزود: شیعیان علی دسته اول هستند که به صورت کامل پیرو و تابع امام علی(ع) هستند، دسته بندی شیعیان اصطلاحی هستند که از جریان غدیر به وجود آمدند و دسته سوم شیعیان لغوی هستند که تنها در کلام شیعه اهل بیت هستند و در حالی مدعی تشیع هستند که بر بسیاری از واجبات و محرمات چشم بسته‌اند، در طول تاریخ همواره بوده است که ائمه به دلیل نبود شیعه واقعی و یاران مخلص امکان قیام علیه خلفا را ندانسته‌اند.

 

تشیع امروز در ایران حاصل بلوغ فکری اجداد سنی ایرانیان است

وی شیعه در ایران را مانند کرمی که از پیله تبدیل به پروانه شده است حاصل بلوغ فکری اهل سنت ایران که اجداد شیعیان هستند دانست و بیان کرد: نواصب که دشمنان اهل بیت و هتاک هستند توسط اهل سنت مترود شده‌اند و جزء جامعه سنی محسوب نمی‌شود و هیچ برادر و خواهر اهل سنتی وجود ندارد که ائمه را مورد هتاکی قرار دهد، سیره اهل سنت توهین و دشمنی با امامان معصوم نیست و نباید کسی فکر کند که اهل سنت بودن به معنای دشمنی با اهل بیت بودن است.

 

حجت الاسلام رهدار پیرامون لعن در زیارت عاشورا خاطر نشان کرد: علامه عسکری قائل هستند که لعن‌هایی که در زیارت عاشورا با اسم وارد شده است از تحریفات این زیارت در دوران صفویه است و البته اگر این قول علامه صحیح نباشد به این معنا نیست که ما در هرکجا و در ملأ عام اقدام به توهین و لعن نسبت به مقدسات اهل سنت کنیم، خطبه شقشقیه امام علی(ع) که در نهج البلاغه ذکر شده است نیز به صورت مخفی و در خفا صورت گرفته است و حتی یک قرینه وجود ندارد که امام این خطبه را علنی کرده باشد.

 

رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه قم ضمن تأکید بر لزوم تفکر در مبانی دینی و پرداختن به معارف شیعی اظهار کرد: برخی گریه را بر نماز مقدم می‌دارند در حالی که اهمیت نماز در دین را نادیده می‌گیرند و این در حالی است که همین اشخاص نسبت به از بین رفتن تفکر کربلا و نابودی مکتب امام حسین بی توجه هستند و در حقیقت جذب مسائلی شده اند که از دهان عده ای بی سواد و کم اطلاع خارج می‌شود.

 

معاویه پرچمدار لعن در تاریخ جهان اسلام است

استاد حوزه و دانشگاه معاویه را پرچم دار لعن در تاریخ اسلام ذکر کرد و گفت: این معاویه بود که در فضای اجتماعی لعن را پایه ریزی کرد و در هیچ کجا در طول تاریخ نمی‌بینیم که در مناطقی که تحت کنترل شیعه بوده است دستور به لعن خلفا داده شده باشد و این در حالی است که لعن امیرمؤمنان علی(ع) در دوران معاویه به مدت صد سال جزء ارکان نماز جمعه بوده است و باید به این سیره بزرگان شیعه توجه کرد و از آنها پیروی نمود و اجاز نداد که توهین به مذاهب در جهان اسلام یک بستر تاریخی پیدا کند.

 

وی با اشاره به جنایات جریان‌های افراطی سنی در طول تاریخ علیه شیعیان تصریح کرد: تعصبات و تفرقه افکنی ها موجب شده است تا امروزه بخش وسیعی از میراث ائمه که برای شیعیان بر جای مانده بود از بین برود، اهل سنتی که از مکتب ائمه برخوردار نبوده است اینگونه رفتار می‌کند ولی ما که از مکتب اهل بیت و آموزه‌های انها بهرمند هستیم باید به گونه ای دیگر برخورد کنیم و از سیره اهل بیت در این زمینه تبعیت کنیم.

 

حجت الاسلام رهدار فضای کنونی اهل سنت را بر مبنای عقلانیت و روشنفکری ارزیابی کرد و افزود: در مراکز دینی اهل سنت علما و دانشمندان بسیاری وجود دارند که اهل وحدت و تقریب مذاهب هستند و می توان آنها را منادیان وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام و در میان اهل سنت دانست و البته بسیار هم توسط دشمنان تحت فشار هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: باید ببینیم که علمایی که تفکرات آنها مانند سید صادق شیرازی است در طول تاریخ چه خدمتی به اسلام کرده‌اند و تفکر رهبر معظم انقلاب در طول تاریخ به مکتب اهل بیت و جهان اسلام و تشیع چه خدمتی کرده است و با یک بررسی تاریخی مشاهده می‌کنیم که امثال رهبر معظم انقلاب چه تأثیری بر جذب مردم جهان و اهل سنت به سوی شیعه داشته اند و تا چه حد افکار عمومی را به شیعه جذب کردند.

 

رییس مؤسسه مطالعاتی و تحقیقاتی فتوح اندیشه قم ضمن تصریح بر رفتار امام علی پس از جنگ جمل با عایشه همسر پیامبر علی رغم دشمنی ورزیدن عایشه با ایشان بیان کرد: وقتی عده ای به همسر پیامبر زشت ترین نسبت ها را روا می‌دارند نباید از دانمارکی ها انتظار داشت که به پیامبر اسلام توهین نکنند و نباید از هالیوود انتظار داشت که علیه اسلام و پیامبر اسلام فیلم نسازد.

 

وی در ادامه افزود: آمار شهدای حزب الله لبنان هنوز به دو هزار نفر نرسیده است درحالی که تعداد کسانی که در جریان ظهور تکفیری ها کشته شده اند بیش از 140 هزار نفر است و اگر این جماعتی که در حال برادرکشی هستند معطوف جنگ با اسرائیل می‌شدند اثری از رژیم صهیونیستی نمی‌ماند و شاهد محو اسرائیل از جهان بودیم، تکفیری ها در حالی بدترین جنایات تاریخ را مرتکب می‌شوند که سیل گرایش مردم آمریکا به اسلام صهیونیست ها و آمریکایی ها را به وحشت انداخته بود و امروزه تفکرات تکفیری و افراطی شیعه و سنی سبب بی آبرویی اسلام و مسلمین می‌شوند./1304/پ201/ب6

ارسال نظرات