۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۴۰۱۲۶
در معرفی مرکز فقهی اهل‌بیت مطرح شد؛

روش‌های نوینی را با اتکا به سبک ستنی حوزه پایه‌گذاری کرده‌ایم

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فقهی اهل بیت با بیان این که شاکله کلی مرکز همانند سایر موسسات فقهی اصولی است، گفت: در مرکز فقهی اهل‌بیت(ع) ما یکسری تجارب جدیدی داریم که بر مبنای آن برای پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی موسسه با اتکا بر اصول سنتی حوزه علمیه شیوه های نوینی را پایه گذاری کرده ایم.
علي الماسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی الماسی، ظهر امروز در جمع مدیران مراکز و مدارس  فقهی قم با بیان این که این موسسه از مقطع سطح مشغول به امور آموزشی و پژوهشی است، اظهار کرد: در مقطع سطح از پایه 7 به بالا طلابی را پذیرش کرده ایم و درس خارج نیز بر محور درس آیت الله یثربی نیز برقرار است.

 

مدیر مرکز فقهی اهل بیت(ع) با اشاره به این که معمولا یکی از معضلات طلاب از پایه هفت به بالا عدم موفقیت آنان در جمع بندی مسائل علمی است، گفت: این مساله بیشتر در دروس خارج فقه خود را نشان می دهد بنابراین ما تصمیم بر آن شد که  نسبت به ساماندهی این مسائل در مرکز تمهیدات ویژه ای اتخاذ کنیم.

 

حجت الاسلام الماسی با بیان این که درس خارج فقه دارای سه بخش مختلف است، عنوان کرد: دو بخش عمده این درس آموزش و پژوهش است که در بخش آموزش برای طلاب قوانینی وضع شده که التزام رعایت آن شرط ورود در این مرکز است.

 

وی ادامه داد: در بخش آموزش طلاب موظف هستند کلاس ها را به طور مرتب حاضر باشند و در مرحله دوم بعد از کلاس در گروه های کوچک تری که تحت نظر یک استاد به عنوان کارشناس درس روز را مورد بررسی قرار می دهند تا بحث دقیق تر با چکش کاری های علمی برای طلاب باز شود.

 

پژوهشگر برگزیده فقهی با اشاره به اهمیت روش پژوهش در امور فقهی افزود: در این مرحله از بخش آموزش طلاب در انتخاب روش کارشناسی مختار هستند یعنی این که آنان با انتخاب استاد کارشناس به روش سننتی در حوزه های علمیه به انتخاب شیوه پژوهش و نهایتا به انتخاب رشته تخصصی فقهی خود می پردازند.

 

وی افزود: بعد از کلاس کارشناسی طلاب موظفند که یافته های علمی خود را به صورت تقریر ارائه دهند که البته ما سیستمی نوین را برای شیوه تقریر نویسی تدوین کرده ایم که در جای خود به بحث آن نیز خواهیم پرداخت.

 

حجت الاسلام الماسی با اشاره به این که یافته های علمی  طلاب نیز می تواند خود از نگاه اجتهاد اهمیت زیادی داشته باشد، گفت: این مهم ما را بر آن داشت که در شیوه تقریر نویسی این طلاب در انتخاب نوع برگه تقریر و اندازه آن به شیوه خود عمل کنیم و سیستم فیش نویسی موثر تری را ابدا کنیم.

 

مسؤول مرکز فقهی اهل بیت(ع) با بیان این که ما در تقریر نویسی طلاب هر بیست جلسه به جمع آوری این تقریرات برای تهیه کپی و تکمیل بایگانی مرکز اقدام می کنیم، گفت: این تقریرات زیر نظر کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد تا نهایتا موارد مهم پس از شناسایی در نشریه تخصصی فقهی مرکز منتشر می شود.

 

لازم به ذکر است، در پایان این جلسه آیین نامه شورای مراکز و موسسات فقهی قم تدوین و به تصویب اعضا رسید./837/پ202/ف

ارسال نظرات