۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۴۳۷۲۰
آیت‎الله مظاهری:

از خدا بخواهید خودش معلم اخلاق شما شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله مظاهری گفت: خداوند در سوره مبارکه نور می‎فرماید اگر رحمت و فضل خداوند نبود هیچ یک از شماها پاک نمی‎شدید، از خدا تهذیب نفس را بخواهیم، نمی‎خواهد دنبال استاد خصوصی باشیم بلکه به واجبات و مستحبات خودمان توجه نشان دهیم و از درگاه الهی خواستار این مطلب باشیم.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، شب گذشته در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم اصفهان برگزار میشود، با اشاره به هدف خلقت انسان، مهمترین هدف خلقت را رسیدن به مقام جانشینی خداوند برشمرد و اظهار کرد: از دیگر اهداف خلقت انسان عبودیت و رفتن به بهشت و استفاده از نعمتهای الهی است.

 

وی افزود: برای دست یافتن به تهذیب باید درخت رذالت را از دل بکنیم و درخت فضیلت را بارور کنیم، خود و دیگران را از میوههای آن بهرهمند کنیم، پیامبر اکرم(ص) به یارانشان که از جهاد با دشمن بازگشته بودند، فرمودند که بر شما باد جهاد اکبر و آن جهاد با نفس اماره و صفات رذیله است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان به آثار مبارزه با نفس پرداخت و ابراز کرد: انسان با مبارزه با نفس اماره به جایی میرسد که به جز خداوند آن را نمیداند، این کار مشکلی است اما بر انسان واجب است که این کار را انجام دهد تا به خداوند برسد، همه پیامبران نام خداوند را بر زبان میآوردند.

 

وی بیان کرد: باید زمینه رحمت خداوند بر انسان را فراهم کنیم، البته خداوند توانایی و ظرفیت آن را به ما داده است، اصلا ما برای همین آمدهایم باید بدانید مبارزه با نفس جهاد اکبر است و البته ثواب بسیاری هم دارد، باید این اسب چموش را دهنه کنیم و سوار او شویم و با آن به مقام آدمیت برسیم.

 

حضرت آیتالله مظاهری ادامه داد: از نظر سختی بالاترین چیزها جبهه است، نماز و روزه مشکل است، از آن مشکلتر جهاد در برابر دشمن است و مشکلتر از آن این است که انسان به جبهه برود و در مقابل دشمن بایستد و پیروز شود و این شدنی است.

 

وی با اشاره به ماجرای فوت علامه طباطبایی و آخرین توصیه ایشان، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی دم مرگ به جوانان سفارش کرد توجه توجه، اولیا خداوند تا دم مرگ هم خود به توجه هم سفارش میکردند، انسان باید در تاریخ مطالعه کند تا این مطالب را بفهمد، خداوند در قرآن نیز به سیر در تاریخ توصیه کرده است.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: خداوند 124 هزار پیامبر را برای ما فرستاده از بیرون و از درون نیز پیامبری قرار داده است تا به انسان بگوید که میشود که خود را پاک و مهذب کنید، مهم ترین چیز این است که بدانیم معلم اخلاق ما خداوند است.

 

وی گفت: انسان باید به درگاه خداوند توبه و راز و نیاز کند تا درخت رذالت را از درون بکند، خداوند در سوره مبارکه نور میفرماید اگر رحمت و فضل خداوند نبود هیچ یک از شماها پاک نمیشدید، از خدا تهذیب نفس را بخواهیم، نمیخواهد دنبال استاد خصوصی باشیم بلکه به واجبات و مستحبات خودمان توجه نشان دهیم و از درگاه الهی خواستار این مطلب باشیم.

 

حضرت آیتالله مظاهری خاطرنشان کرد: انسان اگر بخواهد میشود و میتواند، اگر نمیداند نخواسته است، اگر نشده نخواسته است، خدا به انسان ارادهای الهی داده که میتواند در جهاد اکبر پیروز شود و این اولین چیزی است که باید به آن توجه داشت./914/پ202/ج

ارسال نظرات