۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۴۵۳۱۴
وزیر ارشاد در سمنان:

توجه به هنر سبب توسعه فرهنگی کشور می شود

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمنان گفت: عناصر مختلفی در پیشبرد اهداف فرهنگی هر کشوری مؤثر هستند که از آن جمله می‏توانیم به هنر و رشته‌های مختلف آن در قرون اخیر اشاره نماییم، که همواره موجب توسعه یافتگی فرهنگ کشورمان شده ‏است.
وزير ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در آیین اختتامیه دو‌سالانه کتاب استان سمنان که با حضور استاندار، فرماندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان سمنان و جمعی از صاحبان اندیشه و قلم در سالن تئاتر شهر فرهنگسرای کومش این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه استان سمنان سرزمین عالمان، فقیهان، عارفان، شهیدان سرافراز، جانبازان و ایثارگران و دیار هنرمندان و فرهیختگان است، اظهار کرد: ستارگان درخشان بسیاری در آسمان این منطقه درخشیده‏اند و شعاع وجودی‏شان سراسر ایران و جهان اسلام را فرا گرفته است.

 

جنتی اضافه کرد: اگر کشوری دارای منابع سرشار اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی باشد ولی از نظر فرهنگی جامعه‌ای عقب افتاده باشد، هرگز نمی تواند پیشرفت کند و همچنین اگر در حوزه ادب و فرهنگ دارای سرمایه عظیم انسانی و آثار فاخر برجسته‏ای باشد ولی از نظر اقتصادی کشوری فقیر و نیازمند باشد، این سرزمین نیز هرگز راه‏های پیشرفت و ترقی را طی نخواهد کرد.

 

وزیر ارشاد تصریح کرد: اگر کشور دارای هر دو مؤلفه باشد یعنی از غنای فرهنگی و اقتصادی توأمان برخوردار شود، ولی از نظر سیاسی آزادی بیان در آن جامعه وجود نداشته باشد که فرد بتواند مطالبش را به دیگران انتقال دهد، این کشور نیز هرگز روی پیشرفت را نخواهد دید؛ بنابراین کشوری که خواهان پیشرفت است باید به صورت متوازن در همه ابعاد از رشد و توسعه برخوردار باشد.

 

وی با اشاره به سابقه فرهنگی و تمدنی دیرینه کشور ایران افزود: این سرزمین با سابقه تاریخی، فرهنگی و تمدنی فاخر در جغرافیای منطقه از افغانستان، پاکستان، هندوستان، آسیای مرکزی تا عراق و شامات گسترده بوده و همه این منطقه جزء حوزه غنی و برجسته فرهنگ و تمدن ایران زمین محسوب می‏شود که شخصیت‏های فرهنگی، علمی و ادبی برجسته آن از جمله فردوسی، سعدی، مولانا جلال‏الدین بلخی زبانزد خاص و عام است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه، تمدن و فرهنگ غنی ایران امروز مایه افتخار ماست، گفت: امروز دشمنان و دوستان این سرزمین اعتراف می‌کنند که ایران یک کشور صاحب تمدن است و ملت ما را به‌عنوان صاحبان فرهنگ و تمدن همواره مورد ستایش قرار می‏دهند.

 

جنتی با بیان اینکه این فرهنگ چندهزارساله در قالب یک کاروان فرهنگی و تمدنی باید همچنان به راه پرافتخار خود ادامه دهد و به نسل‏های آینده تحویل داده شود، خاطر نشان کرد: عناصر مختلفی در پیشبرد اهداف فرهنگی هر کشوری مؤثر هستند که از آن جمله می‏توانیم به هنر و رشته‌های مختلف آن در قرون اخیر اشاره نماییم، که همواره موجب توسعه یافتگی فرهنگ کشورمان شده ‏است.

 

وی با اشاره به اینکه از دیرزمان شاعران بسیار برجسته‏ای داشته‌ایم، از جمله فردوسی، نظامی گنجوی، حافظ و سعدی که در حوزه شعر و ادب جهانی شناخته شده‏اند، گفت: شعرایی همچون عمر خیام نیشابوری که رباعیاتش به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و یا عطار نیشابوری که بسیاری از آثارش از جمله منطق الطیر در نقاط گوناگون جهان مخاطبان فراوانی دارد، همه نشان دهنده درخشش آثار فرهنگی ایران در سطحی وسیع است.

 

کتاب میراثی ارزشمند و ابزار توانمند انتقال فرهنگ و اندیشه است/ انتشار 66 هزار عنوان کتاب در کشور

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کتاب عنصر مهمی در توسعه فرهنگ کشورما و همه فرهنگ‏ها محسوب می‏شود، گفت: ما مسلمانان افتخارمان این است که معجزه پیامبر بزرگوارمان کتاب است و اولین جمله‏ای که بر قلب نازنین رسول گرامی اسلام(ص) نازل شد «اقرا باسم ربک» بوده که توسط کاتبان وحی نگاشته شده است و امروز بدون حرفی زیاد و یا کم در اختیار ما قرار دارد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب میراث ارزشمندی است که در انتقال افکار، اندیشه‏ها و فرهنگ ایران اسلامی نقش دارد، اضافه کرد: سال گذشته 66 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد که بخشی از این تعداد مربوط به چاپ مجدد و بخش عمده آن چاپ اولی است.

 

وی با تأکید بر اینکه در 10 ماهه گذشته از سال جاری 55 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده است، گفت: خوشبختانه رشد چشمگیری از نظر عناوین جدید کتب منتشر شده را شاهد بوده‌ایم که برای مثال در حوزه ادبیات 24 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته‌ایم که نشان دهنده تلاش اصحاب فکر و اندیشه در حوزه های مختلف است.

 

متولی ارشد فرهنگ و هنر کشور با بیان اینکه کتاب بهترین انیس انسان است، اظهار داشت: ملتی که با کتاب انس داشته باشد می‏تواند از فراز و فرودها به راحتی عبور کند، چون صاحب فکر و اندیشه است، انسان بدون کتاب انسانی تنها و غرق در زندگی مادی است و در اهمیت آن همین بس که امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: « کسی که با کتاب آرامش پیدا کند، هیچ گاه آسایش از او سلب نمی‏شود».

 

علی جنتی با تأکید بر اینکه باید نهضت کتاب و کتابخوانی مورد توجه جدی واقع شود، افزود: توجه به مطالعه همواره مورد نظر و تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و همگان باید به ایشان به عنوان اسوه و مقتدایمان در همه زمینه‌ها و به‌ویژه در این زمینه خاص اقتدا کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید نهضت کتابخوانی را در کشور به‌طور جدی‌تر راه‏اندازی کنیم، تصریح کرد: البته در این راه موانعی از جمله نبود شوق مطالعه در جامعه وجود دارد که باید با انتشار کتاب‌های جذاب و مفید و تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی از سر راه برداریم.

 

وی با تأکید بر اینکه مردم باید کتاب را در سبد اقتصادی خانوار خود قرار دهند، خاطر‌نشان کرد: متأسفانه شاهد کاهش تیراژ کتاب در کشور هستیم که باید با ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی این معضل مرتفع شود و همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب در سخنان اخیرشان اشاره کردند نسل جوان امروز باید با مطالعه کتبی که توسط سردمداران رژیم دیکتاتور شاهنشاهی به رشته تحریر درآمده است، با تاریخ و اتفاقات و رویدادهای آن زمان آشنا شوند.

 

جنتی با گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی به دستاوردهای فراوان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: توجه انقلاب اسلامی به مناطق محروم و دورافتاده و کم برخوردار از امکاناتی همچون مدرسه، برق، آب، گاز، خطوط  تلفن و دیگر امکانات رفاهی از جمله دستاوردها و برکات انقلاب شکوهمند اسلامی است.

 

گفتنی است، در آیین اختتامیه دومین دوسالانه کتاب استان سمنان از کتاب و پوستر جشنواره کبوتر حرم با حضور وزیر ارشاد، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان رونمایی شد./977/پ201/ش

ارسال نظرات