۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۲۴۵۶۹۵
استاد و پژوهشگر تاریخ:

توانایی روحانیت در انقلاب از عوامل سقوط رژیم شاه بود

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر تاریخ با بیان این‌که انقلاب بر گرفته از فرهنگ دینی و شیعی و برای مبارزه با جنبش های خشونت بار کار آمد بود،‌ گفت: توانایی روحانیت در انقلاب از عوامل سقوط رژیم شاه بود.
دهه فجر انقلاب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد گل‌ محمدی دانشیار گروه علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی در نشست «نقد و بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» که بعد از ظهر یکشنبه 19 بهمن ماه به همت کارگروه تاریخ و باستان‌شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار ‌شد، گفت: سیر تحول تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در این 37 سال با محور قرار دادن بحث های نظری در این سه دهه به کار گرفته شده است.


وی افزود: برای بازسازی انقلاب اسلامی ایران به لحاظ نظری هر آنچه در رابطه با انقلاب اسلامی بود گفته شده بود، آثار و تحولات انقلاب در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.


این استاد دانشگاه با بیان  اینکه چرا انقلاب شد، گفت: فعالیت های در آن زمان سیاسی گسترش یافته بود و تقاضا برای مشارکت سیاسی زیاد شده بود و مخالفان انقلاب اسلامی را به وجود آوردند.


گل محمدی با بیان اینکه تبلیغ و فعالیت های مارکسیت ها در حاشیه ماند و نتوانستند کاری انجام دهند، ادامه داد: مارکسیت ها در فعالیت های سیاسی آن برهه از زمان نتوانستد جایگاهی در انقلاب داشته باشند.


وی با اشاره به سنت روان شناختی و جامعه شناختی در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در آن زمان بحث محرومیت نسبی بود و بعد از آنکه برنامه های شاه انتظارات مردم را بالا برد، بحران اقتصادی شدت یافت و بین تامین انتظارات مردم توقع آنها شکاف ایجاد شد.


این استاد دانشگاه افزود: با آمدن روستائیان به شهر تهران این افراد نتوانستند در بافت شهری ادغام شوند و انقلابی از سوی روستائیان شهر نشین به وجود آمد.


گل محمدی با اشاره بافت دوگانه ارتش در زمان شاه گفت: شاه اجازه عمل به ارتش نمی داد و می ترسید که از سوی ارتش کودتا صورت گیرد و وقتی شاه رفت، ارتش به خیال اینکه به وظیفه خود عمل کرده است و وظیفه ای جز محافظت شاه ندارد، انگیزه ای برای مقابله با انقلابیون نداشت.


وی با بیان نقش بسیج نیروهای اپوزیسیون و مخالف رژیم و فعالیت روحانیان در مساجد گفت: توانایی روحانیت بالا در انقلاب موجب سقوط رژیم شاهنشاهی شد.


این استاد دانشگاه با اشاره به تبین گفتمان فرهنگی اظهار کرد: انقلاب بر گرفته از فرهنگ دینی و شیعی بود و برای مبارزه با جنبش های خشونت بار کار آمد بود.


گل محمدی اظهار کرد: بعد از تبین گفتمانی فرهنگی انقلاب اسلامی پژوهش به لحاظ نظری افول کرد، انقلاب پدیده عادی نیست و تنها نهادهای خاص نمی توانند به پژوهش در رابطه با انقلاب بپردازند.


 وی با اشاره به فعالیت های کورزمن یکی از تاریخ شناسان، گفت: کوروزمن در زمان انقلاب کار میدانی کرد و از طریق انقلاب رهیافت عقلانی تحقیقات و پژوهش های خود را در زمان انقلاب انجام داد و این که چرا ایرانی ها انقلاب کردند،  کوروزمن در کتاب انقلاب فهم ناپذیر چاپ دانشگاه هاروارد که حاصل فعالیت های میدانی او در زمان انقلاب ایران است معتقد بود که انقلاب امر عقلانی و داری سود و منفعت برای مردم ایران بود و برای همین انقلاب به پیروزی رسید/818/پ202/ب4

ارسال نظرات