۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۴۸۶۹۴
حجت‌الاسلام پناهیان:

ترویج روحیه جهادی آرامش و امنیت جامعه را می‌افزاید/ فرهنگ اعراب جاهلی نسبت به برخی جوامع امروزی پیش‌رفته‌تر بود

خبرگزاری رسا ـ خطیب و مبلغ برجسته حوزه با بیان این‌که مبانی پذیرش جهاد باید در فرهنگ جامعه جست‌وجو شود، گفت: وجود روحیه جهادی در جامعه در حقیقت عافیت طلبی آن جامعه است؛ زیرا اسلام، فرهنگ جهاد را برای صلح، امنیت و آرامش وضع کرده تا ظالم جرأتی برای حمله به اسلام و مسلمانان نداشته باشد.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در سیمنار علمی «فرهنگ جهاد» که صبح امروز در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با موضوع «چیستی و فلسفه فرهنگ جهاد» به ایراد سخن پرداخت.

 

وی با بیان این‌که ملکه سخاوت داشتن، حاتم بخشی را آسان می‌کند، گفت: اگر موضوعی در فرهنگ یک جامعه نهادینه شده باشد، اجرای آن کار آسان و ترکش دشوار است؛ اما چنانچه موضوعی تبدیل به فرهنگ در جامعه نشده باشد، امر به معروف و نهی از منکر در آن زمینه دشوار خواهد بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که تعاریف متعددی که برای فرهنگ وجود دارد، معنای متبادر آن در شرایط روز را مخدوش نمی‌کند، اظهار داشت: فرهنگ به عادات رفتاری و آداب و رسومی که در جامعه رواج داشته باشد، اطلاق می‌شود.

 

وی با بیان این‌که فرهنگ شامل گرایش‌ها،‌ نگرش‌ها و عقاید رایج مردم نیز می‌شود،‌ تصریح کرد: اخیرا هم مفهومی از سوی رهبر معظم انقلاب برای تعبیر فرهنگ مطرح می‌شود که از آن با عنوان سبک زندگی یاد می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان تأکید کرد: حضرت امام خمینی(ره) نیز در سال 1343 بیاناتی درباره فرهنگ مطرح کردند که این بیانات را در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و سال‌های پایانی عمر شریفشان نیز عنوان کردند.

 

وی با بیان این‌که فرهنگ زمینه ساز رشد یک جامعه است، ابراز کرد: دین فرهنگ ساز و زمینه ساز پذیرش خودش است اما تفاوت بسیاری میان جوامع در پذیرش دین وجود دارد؛ بنابراین در تبلیغ دین هیچ‌گاه نباید با سرعت و بدون فکر اقدام کرد.

 

مبلغ برجسته حوزوی با تأکید بر این‌که در جامعه‌ای که حیا نباشد، دین هم نخواهد بود، عنوان کرد: خاطرنشان کرد: این مسأله در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نیز آمده است؛ تنها کلامی که در ادیان گذشته و پس از تحریف‌های فراوان باقی مانده و تبدیل به یک ضرب المثل شده، عبارت «اگر حیا نداری، هر کاری دوست داری انجام بده» است.

 

وی با بیان این‌که جامعه قریش پیش از ظهور اسلام، جاهلیتی نسبی در مقایسه با جامعه اسلامی داشته است، اظهار داشت: این‌که در عربستان صدر اسلام، بر قراردادها باقی می‌ماندند و نسبت به امور انسانی و اخلاقی تعصب داشتند، نشان می‌دهد که فرهنگی بالاتر از فرهنگ برخی جوامع امروزی بر آن مناطق حاکم بوده است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این‌که فرهنگ با عقل و وجدان بشر تطبیق دارد و در سنت‌های پیشینیان پیدا می‌شود، گفت: چنانچه فردی در جامعه لقب امین بگیرد، نشان دهنده بالا بودن فرهنگ آن جامعه است؛ اما این در حالی است که جامعه عرب در زمان کفر و جاهلیت، لقب امین را به حضرت رسول اکرم(ص) می‌داد.

 

وی با بیان این‌که دقت در تاریخ پیشینیان می‌تواند روش‌ها و سنت‌هایی فرهنگی در اختیار ما بگذارد و حضرت امیر مؤمنان علی(ع) هم در این باره سفارش به مطالعه تاریخ پیشینیان کرده‌اند، عنوان کرد: اما امروز تاریخی جعلی به خورد جامعه داده می‌شود تا بر اساس آن جو اسلام زدگی را رواج دهند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با مطرح کردن سؤالی مبنی بر این‌که چرا در کتاب‌های شعر حافظ و سعدی اشاره‌ای به کوروش و زرتشت نشده است، بیان کرد: سال‌ها پیش نوشته‌ای بر روی کتیبه‌های داریوش وجود نداشت اما پس از مدتی مخفی بودن آن کتیبه‌ها نوشته‌ها و سخنانی از پادشاهان گذشته مطرح شد.

 

وی با بیان این‌که نگرش از پایه‌های فرهنگ سازی است، خاطرنشان کرد: آن قدری که دین اسلام به فرهنگ نیکو تأکید داشته و در راستای فرهنگ سازی عادات رفتاری، نیکو آداب و رسومی را وضع کرده است، هیچ قوم و قبیله و مکتبی به این اندازه تأکید بر فرهنگ نداشته است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این‌که جهاد بیش از هر چیزی در تعالی فرهنگ یک جامعه تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: الگو برداری جهاد اکبر از جهاد اصغر تنها یک نمونه از فرهنگ‌سازی‌های جهاد است.

 

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) تحت تأثیر حکم جهاد، کلیدی‌ترین مسأله دین‌داری را چنین مطرح می‌کنند که مبارزه با ابزار محاربتی جهاد اصغر و مبارزه با نفس جهاد اکبر است.

 

خطیب برجسته حوزوی با بیان این‌که مبانی پذیرش جهاد باید در فرهنگ جامعه جست‌وجو شود، ابراز کرد: وجود روحیه جهادی در جامعه در حقیقت عافیت طلبی آن جامعه است؛ زیرا اسلام، فرهنگ جهاد را برای صلح، امنیت و آرامش وضع کرده تا ظالم جرأتی برای حمله به اسلام و مسلمانان نداشته باشد.

 

وی اضافه کرد: عامل مؤفقیت دانش آموز در تحصیل به میزان قدرت خودداری افراد باز می‌گردد؛ اگر روحیه خودداری در برابر ارتکاب حرام در جامعه فرهنگ سازی شود، موفقیت آن جامعه تضمینی‌تر می‌شود.

 

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: متحجر کسی است که آموختن حقوق از سوی نوجوانان را جائز بداند؛ در روایات اهل‌بیت معصومین(ع) تنها سفارش به آموختن تکالیف از سوی نوجوانان کرده‌اند؛ نوجوانی که از حقوق خود مطلع می‌شود، در مقابل سخت کوشی و روحیه خودداری ایستادگی می‌کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: هر دستور دینی در اطراف خود یک آداب و رسومی می‌آفریند که تأثیرش بر جامعه از هر چیزی بیشتر است.

 

وی خاطرنشان کرد: مسأله جهاد در اطراف خود فرهنگ‌هایی دارد که ترویج آن میان جامعه فرهنگ سازی بسیاری پدید می‌آورد؛ از این رو برای روحیه دین مداری هم می‌توان از فرهنگ سازی جهاد استفاده کرد.

 

حجت‌الاسلام پناهیان ضمن تجلیل از فعالیت‌های مؤسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با نگاه ویژه و حکمتی که دارند می‌فرمایند، گرامی داشت یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

 

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب دیدار با مسؤولان را هیچ‌گاه به درازا نمی‌کشد، اظهار داشت: ایشان در دیدار خانواده‌های شهدا بیش از دو ساعت جلسه می‌گیرند و روحیه شان در این جلسات شادمان می‌شود.

 

مبلغ برجسته حوزوی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدارهای خود با خانواده‌های شهدا، با تک تک افرادی که در جلسه حضور دارند، گفت‌وگو و صحبت دارند و به تمام خواسته‌های ایشان اهمیت قائل می‌شوند.

 

وی با بیان این‌که سیره دائمی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار و جلسات خودمانی با خانواده‌های شهدا است، اظهار داشت: در این جلسات هیچ کس سخنی نمی‌گوید که از سوی ایشان بی پاسخ بماند./997/پ201/ف

ارسال نظرات