۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۲۴۸۹۸۳
رییس پلیس فتا استان اصفهان:

سواد رسانه‌ای اصلی‌ترین راهکار مقابله با جنگ نرم است

خبرگزاری رسا ـ رییس پلیس فتا استان اصفهان گفت: با عنایت به سخنان رهبر معظم انقلاب فضای مجازی در عین تهدید، یک فرصت نیز هست و باید برای مقابله با تهدید سواد رسانه ای را در افراد به ویژه خانواده ها ارتقا دهیم و قبل از وارد شدن تکنولوژی، فرهنگ استفاده از آن وارد شود.
جنگ نرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، عصر امروز دومین مجمع عمومی بسیج شهرستان نجف آباد در محل سالن اجتماعات سپاه ناحیه نجف آباد برپا شد.

 

این جلسه با حضور فرماندهی ناحیه سپاه نجف آباد و جمعی از فرماندهان حوزه ها و گردان های بسیج و با حضور سرهنگ مصطفی مرتضوی رییس پلیس فتا استان اصفهان پیرامون موضوع ماهواره و راهکارهای ارائه شده در کارگروه دفاعی امنیتی مجمع برگزار شد.

 

مجتبی اسماعیلی مسؤول کارگروه دفاعی امنیتی مجمع بسیج، در گزارش خود آموزش سواد رسانه ای را مهم‌ترین راهکار مقابله با جنگ نرم به ویژه شبکه های ماهواره بیان داشت و گفت: متاسفانه با وجود سرعت غیرقابل تصور در گسترش وسایل ارتباطی، نتوانستیم همراه با ورود این وسایل فرهنگ استفاده از آن را نیز وارد جامعه کنیم.

 

وی در ادامه پیرامون ابعاد جنگ نرم افزود: اصول و اعتقادات مذهبی، خدشه دار کردن مباحثی چون رابطه دین و سیاست، از میان بردن تمدن و سبک زندگی اسلامی، ولایت فقیه، بنیان خانواده، معنویت و حجاب و عفاف از جامعه، از مهم‌ترین زمینه ها و ابعاد حملات دشمن در جنگ نرم است.

 

در ادامه این جلسه سرهنگ مصطفی مرتضوی رییس پلیس فتا استان اصفهان به عنوان سخنران این جلسه پیرامون فضا و جرایم فضای سایبری، گفت: اهمیت بررسی و آسیب شناسی فضای مجازی از سخنان رهبر معظم انقلاب که اهمیت فضای مجازی را مانند اهمیت انقلاب اسلامی بیان کردند، قابل بررسی است.  

 

وی در ادامه بیان داشت: کلیه اجزای ارتباطی تشکیل دهنده فضای سایبری است همانند شبکه های اینترنتی، ماهواره، گوشی های تلفن همراه، بازی یارانه ای و گستردگی فضای مجازی تا اقصی نقاط روستاها نیز وارد شده است به گونه ای که می توان گفت ما اکنون در فضای سایبری زندگی می کنیم و در کنار زندگی واقعی وارد زندگی مجازی نیز شده ایم.

 

مرتضوی پیرامون اهمیت بررسی فضای سایبری نیز گفت: فضای مجازی همه اجزا و ارکان حاکمیت و جامعه هم چون ابعاد اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی را تحت تأثیر قرار می دهد و اگر به درستی مدیریت نشود، جامعه را دچار آسیب ها و جرایم اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی خواهد کرد و در این راستا بیشترین ضربه متوجه جوانان و نوجوانان است.

 

وی در ادامه بیان داشت: رشد سریع تکنولوژی و وسایل ارتباطی در سطح جوامع و عدم فرهنگ سازی در استفاده از این وسایل بیشترین ضربه را به جوامع به ویژه ایران وارد کرده است و در این میان خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه باید به سمت سواد رسانه ای پیش رفته و آغاز این راه را از آموزش از طریق خود فرزندان شروع کند که این عامل سبب صمیمیت و ارتباط بیشتر بین اعضا و در عین حال کنترل فرزندان خواهد شد.  

 

رییس پلیس فتا استان اصفهان در ادامه پیرامون ویژگی های فضای سایبری خاطرنشان کرد: آزادی مطلق، ایجاد رابطه های نامتعارف خارج از عقاید و باور، خودفاش سازی، شایعه پراکنی و کلاهبرداری های اینترنتی، اتلاف زمان، اعتماد و اطمینان بی جا از مهم ترین ویژگی های فضای سایبری است که وجود همین ویژگی ها سبب بروز آسیب های جسمی، اخلاقی، روحی و روانی برای افراد در فضای واقعی خواهد شد.

 

وی در ادامه افزود: عدم همخوانی با مبانی و باورهای دینی سبب آسیب پذیری مذهبی و بروز آسیب هایی چون مطالبه آزادی های خارج از عرف و شرع و تقلید کورکورانه از برنامه های فضای مجازی در قالب نوع پوشش و رفتار خواهد شد که مهم ترین راهکار در جلوگیری از این آسیب ها بالا بردن سواد رسانه ای است.

 

مرتضوی در پایان با اشاره به آیه قرآن که، ای انسان به غذای خویش بنگر، ادامه داد: اطباء قدیم اعتقاد داشتند انسان دارای 8 نوع غذای، جسمی، دیداری، شنیداری، بویایی، جذبی(لمسی)، تفکر، جنسی، انسی است که با توجه به حوزه وسیع فضای سایبری که بر تمام ابعاد وجودی انسان تأثیر می گذارد، باید همانگونه که در آیات قرآن بیان شده است، در رابطه با استفاده از این وسایل و برنامه بیشترین دقت را داشته باشیم.

 

وی در پایان پیرامون نقش حیاتی خانواده نیز گفت: مهم ترین نقش را خانواده به عهده دارند که به جای دلسوزی های بی مورد، با توجه به توان تشخیصی و به موقع وسایل ارتباطی را در اختیار فرزندانشان قرار دهند و اگر خانواده نتواند تربیت و کنترل فرزندان را به دست گیرد، فضای مجازی آن گونه که بخواهد آنان را تربیت می کند./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات