۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۲۴۹۵۶۱
کارشناس رسانه ملی:

جنگ جمل را طمع قدرت‌طلبی خواص به راه انداخت

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که جنگ جمل را طمع قدرت‌طلبی طلحه و زبیر به بهانه خونخواهی عثمان به راه انداخت، گفت: برخورد حضرت علی (ع) با اصحاب جمل در نهایت عطوفت و بردباری بود و همین برخورد توانست فتنه جمل را برای همیشه نابود کند.
جنگ جمل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی فاضلی حیدرچی، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در برنامه امیر بصیرت به مناسبت سالروز جنگ جمل از رادیو معارف با اشاره به این‌که طلحه و زیبر در حجاز در روز عید غدیر با حضرت علی (ع) بیعت کردند اما زمانی که دیدند با عدالت ایشان به مناسب حکومتی و سهم بیشتر از بیت‌المال دست پیدا نمی‌کنند به طمع قدرت ولی به بهانه خونخواهی عثمان و اصلاح امت رسول‌الله (ص) فتنه جمل را به راه انداختند، گفت: در این فتنه خواص به بهانه‌های تفسیر و احادیث جابه‌جایی که از پیامبر (ص) ارائه می‌شد عقب نشستند و حضرت علی (ع) را تنها گذاشتند.

 

وی افزود: یکی از احادیثی که جابه‌جا توسط اصحاب جمل از رسول خدا (ص) برای بی‌طرف کردن خواص به‌کاربرده شده این بود که رسول خدا (ص) فرموده‌اند «هرگاه دو گروه از مسلمانان با یکدیگر جنگیدند با شمشیر چوبی بیایید» و یا این‌که «هرگاه در جهان اسلام فتنه‌ای پیدا شد آن‌که نشسته بهتر از کسی است که برخاسته باشد» و اصحاب جمل با همین فتنه‌ها افرادی را که می‌خواستند به حضرت ملحق شوند (بنابر روایات چهار هزار نفر) آن‌ها را منصرف کردند.

 

کارشناس رسانه ملی یکی دیگر از دلایل بی‌طرفی مردم و خواص را در فتنه جمل، قرآن خواندن این گروه و اقتدا به قرآن و همچنین خواص بودن افرادی مانند طلحه و زیبر عنوان کرد و گفت: وجود این خواص در سپاه جمل سبب شد که نفاق و فتنه در جامعه ریشه دوانده و موجب گمراهی عموم مردم شود.

 

حجت‌الاسلام‌ فاضلی حیدر چی با بیان این‌که حضرت علی (ع) در مقابل فتنه گران ابتدا آن‌ها را نصیحت کردند، پس ‌از آن احادیثی که نا به‌جا به‌کاربرده شده بود را برای خواص تبیین کرده و به بصیرت افزایی در میان مردم پرداختند، ادامه داد: حضرت علی (ع) در فتنه جمل همواره اصحاب خود را به تقوا دعوت کرده و بیان می‌کردند که اصحاب ایشان آغازگر جنگ نباشند.

 

وی ادامه داد: همچنین حضرت به اصحاب خود دستور دادند که اسیران و مجروحان را نکشته و فراریان را تعقیب نکرده و به اموال بیت‌المال و زنان اصحاب جمل دست‌درازی نکرده و آن‌ها را به کنیزی نبرند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اما در مقابل اصحاب جمل فتنه کردند، بیعت خود را که حتی جوامع ابتدایی به آن مقید هستند را شکستند و بیت‌المال مردم مسلمان را در بصره غارت کرده و مسلمانان را به‌ناحق کشتند.

 

حجت‌الاسلام‌ فاضلی حیدر چی با بیان این‌که حضرت علی (ع) برای مردم تبیین کردند که هدف طلحه و زیبر از فتنه جمل خونخواهی عثمان و قیام برای اصلاح امت محمد (ص) نیست بلکه آن‌ها به طمع قدرت و ثروت قیام کردند، افزود: طلحه و زبیر بر سر مسأله اقامه نماز و پیش‌نمازی با یکدیگر به اختلاف افتادند و پس ‌از آن زیبر میدان را ترک کرد و طلحه هم به دست مروان از پشت با خنجر کشته شد.

 

وی یادآور شد: حضرت علی (ع) بارها سعی کردند با بیان این سخن که قاتلان عثمان را بیاورید من آماده مجازات آن هستم سعی داشتند از فتنه جمل جلوگیری کنند اما شهوت و قدرت طلحه و زیبر تلاش‌های امام را بی‌نتیجه گذاشت./921/پ202/ی

ارسال نظرات