۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۲۵۲۹۱۵
آیت الله خاتمی:

گزارش صادقانه و نقد منصفانه، عنصر همدلی و همزبانی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی با اشاره به این که مهم ترین عنصر همدلی و همزبانی، گزارش صادقانه و نقد منصفانه است، گفت: اگر دولت با مردم صادق باشد، اعتماد سازی ایجاد می شود؛ اگر چه این صداقت تلخ باشد.
گزارش صادقانه و نقد منصفانه، عنصر همدلی و همزبانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، شب گذشته در سلسله نشست های تخصصی حیات طیبه که با  موضوع «تحولات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی متأثر از نامگذاری سال ها و سال جدید»، در مجتمع فرهنگی ولایت برگزار شد، گفت: دشمن برای مقابله با بیداری اسلامی، داعش را درست کرده است.


وی به عنوان سال جدید اشاره کرد و گفت: پیام رهبر معظم انقلاب و سخنرانی اول سال ایشان کارشناسانه ترین رهنمودهای ایشان است. در تمام رهنودهای تخصصی، ایشان ملتزم به کار کارشناسی هستند. ایشان برای عنوان سال و سخنرانی ابتدای سال، زمان بیشتری را اختصاص می دهند، از این رو به جا است بند بند رهنمودهای ایشان مورد توجه و بحث قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول سال، این نکته مهم را متذکر شدند که حمایت از دولت وظیفه همه است و دولت باید مورد حمایت مردم قرار گیرد و افرادی که به این دولت رأی نداند هم باید از دولت حمایت و پشتیبانی کنند و این معنای انسجام ملی است.

امام‌جمعه موقت تهران اظهار کرد: حمایت از دولت ها خط امام راحل(ره) بوده است که رهبر معظم انقلاب نیز آن را دنبال می کنند. حمایت از دولت یک مبنای اجتماعی است که انسجام ملی منهای حمایت مردم از دولت ها شکل نمی گیرد؛ لذا همه جریان های وفادار به انقلاب باید دولت را خودی ببینند.


وی با بیان این که ایران، امن ترین کشور منطقه است، گفت: جای شکر دارد که ایران در حلقه ای از آتش قرار دارد. هر چه بر عمر انقلاب اسلامی ایران افزوده می شود بر عمق شیطنت ها نیز افزوده می شود؛ لذا باید برای مقابله آماده باشیم.

گزارش صادقانه و نقد منصفانه، عنصر همدلی و همزبانی است
آیت الله خاتمی با اشاره به این که مهم ترین عنصر همدلی و همزبانی، گزارش صادقانه و نقد منصفانه است، افزود: امروز عصر انفجار اطلاعات است، کشوری داریم که از هر جهت با دیروز متفاوت است. اگر دولت با مردم صادق باشد، اعتماد سازی ایجاد می شود؛ اگر چه این صداقت تلخ باشد.


وی ادامه داد: اگر مسؤولین صادقانه به مردم بگویند ما در این عرصه ضعیف و نادرست عمل کردیم و بنا داریم درست عمل کنیم، مردم ارادتمند دولت می شوند. دولت آقای روحانی را نباید سفید سفید و نباید سیاه سیاه ببینیم، بلکه آن ها نیز مانند دولت های گذشته قدم هایی برداشتند و نباید قدم های شایسته آن ها را در عرصه انتقاد ببینیم.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که همدلی هیچ منافاتی با انتقاد ندارد، ابراز کرد: همدلی و همزبانی دولت و ملت، بدین معنا نیست که انتقاد صورت نگیرد؛ بلکه انتقاد منصفانه و دلسوزانه انجام دهید اما از تخریب بپرهیزید. 


وی به مؤلفه های انتقاد سازنده اشاره کرد و افزود: انتقاد سازنده باید مهربانانه و به منظور درست کردن و سامان دادن باشد دولت هم متقابلا باید مهربانانه برخورد کند و  این نکته را مدنظر داشت که، تخریب منتقدین خلاف تدبیر است.


امام‌جمعه موقت تهران در پاسخ به این پرسش که چرا چرخه تولید کشور آن گونه که رهبر معظم انقلاب مدنظر دارند، تحقق پیدا نکرده است، اظهار کرد: کسی با اقتصاد مقاومتی مخالفت نکرده است اما انتظارات باید محقق شود که بخشی از آن مربوط به شیطنت های دشمن است.


وی به سخنرانی اول سال رهبر معظم انقلاب درباره امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: معروف را عقل و شرع تأیید می کند و منکر را عقل و شرع تأیید نمی کند. فرمایشات رهبر معظم انقلاب در اول سال در مورد امر به معروف و منکر این بود که این واجب را گسترده تر ببینیم، بد حجابی و بی حجابی منکر است اما ایشان می خواستند فضای جدید و مهم تر امر به معروف پیش روی متدین باز شود.


آیت الله خاتمی گفت: ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن، بزرگترین معروف است و تضعیف نظام اسلامی و زیر سؤال بردن نظام منکر است. این که عده ای عنوان می کنند بعد از انقلاب اسلامی حجاب بدتر شده است، خود عنوان این مطلب منکر است؛ چرا که دروغ  و  تضغیف نظام اسلامی است، لذا نباید به بهانه انتقاد از بدحجابی، اساس نظام را زیر سؤال برد. /1309
/پ202/ب

ارسال نظرات