حرمین در اسارت آل سعود است/ امیدی به دولت های ظاهراً اسلامی نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جوادی آملی پیش از ظهر سهشنبه در ادامه تفسیر سوره مبارکه فصلت در مسجد اعظم با قرائت آیه «وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴿21﴾»، گفت: جریان معاد از اصول سه گانه دین است و در سور مکی کاملا مطرح است، هیچ کسی در برابر عملهایی که انجام شده است، رها نیست، دنیا نظام آزمون است و محدوده محاکم قضایی مشخص است، علم ملکوتی و غیب در محاکم قضایی راه ندارد.
وی افزود: اگر علم اصول رسالت خود را انجام میداد که مشخص میکرد که کدام علم قطع دارد و حجت میآورد، درست است که قطع حجت است، اما قطع یک علم عادی میشود، مرحوم کاشف الغطا سخنی دارد که میگوید علم غیب حجت نیست،
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به جایگاه اهلبیت(ع) و نحوه استفاده آنان از علم غیب اظهار کرد: امام علی(ع) و سیدالشهدا میدانستند که شهید میشوند اما این علم سند حکم فقهی نیست، این علم اشرف از آن است که به درد حکم فقهی بخورد اما در معاد این علم سهم تعیینکنندهای دارد.
وی اظهار کرد: مانند این که کسی بخواهد میز را با تحتالحنک پاک کند، فقه اصغر را با همین علم عادی حل میکنند، این علم غیب شریفتر از آن است که بخواهد فقه اصغر را حل کند، وجود مبارک پیامبر(ص) فرمودند من بین شما با علم عادی حکم میکنم، این بینالرشد است نزد شیعه که اعمال ما به وجود مبارک اهلبیت(ع) عرضه میشود.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: «قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنین»، هر کاری که بکنید الله میبیند و باذن خداوند ائمه(ع) میبینند، لذا وجود مبارک رسول خدا(ص) فرمود مبادا بگویید که پیامبر(ص) بر اساس علم غیب حکم کرد، انسان آزاد است.
وی ابراز کرد: مبادا کسی بیایید در محکمه پیامبر و با قسم دروغ مالی را از آن خود کند، بین علم عادی و علم غیب فرق بگذارید، ما بر اساس علم عادی عمل میکنیم، آن زمانی هم که لازم شد بر اساس علم غیب معجزه و مانند آن میآوریم.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات با بیان این که حساب دنیا و حساب آخرت فرق دارد، ابراز کرد: آخرت جایگاه ظهور حق است، آن جا جایی نیست که بر اساس علم عادی عمل شود، آن جا حق ظهور میکند، منکران معاد که از معاد بیخبر هستند وقتی معاد واقع میشود، مبهوت میشوند اما مؤمنی که منتظر قیامت است میگوید این آن روزی است که خداوند و رسولش وعده داد.
حیات بدن به حیات نفس و وحدت آن به وحدت نفس وابسته است
وی گفت: از کافران سؤال میکنند چه قدر خوابیدید میگویند یک روزی یا نصف روز، هیچ کاری در عالم نیست که در روزی به آن توجه نشود، اما در دنیا که جای امتحان و آزمون الهی است، راه باز است و اهلبیت(ع) به اسرار ما کاری ندارند، هر کسی هر کاری بخواهد بکند خداوند پرده برنمیدارد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به این که زبان هم در روز قیامت شهادت میدهد و این تفاوت دارد با اقرار و اقرار نیست، خاطرنشان کرد: مطلب دیگر این که حیات بدن با حیات نفس است و وحدت آن به وحدت نفس است، بنا براین دهها بار هم که بدن عوض شود این بدن دهمی عین بدن اولی است، زیرا نفس یکی است و حیات و حدت این بدن یکی است.
مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: در محکمه دنیایی هم این مطلب هست، اگر در محکمه پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) یک نفر بیست سال پیش سرقت کرده و یکی از اعضای خودش را پیوند داده است، آیا او میتواند در محکمه عدل علوی بگوید شما که میخواهید دست من را قطع کنید این دست بیست سال قبل نیست؟ آیا اگر اعضا و جوارح انسان عوض شد نسبت به همسرش نامحرم میشود؟
وی گفت: مادامی که شخص همان شخص است، تمام اعضا و جوارحش همان است، وحدت ابدان به وحدت نفس است اگر کسی بیست سال قبل گناه کرده باشد و بدن او عوض شده باشد، یا پیوند یابد، این بدن عین همان بدن بیست سال پیش است، اما مشکل انسان این است که از مردم رو میگیرند اما از خداوند فاصله نمیگیرند.
حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «وَمَا کُنتُمْ تَسْتَتِرُونَ أَنْ یَشْهَدَ عَلَیْکُمْ سَمْعُکُمْ وَلَا أَبْصَارُکُمْ وَلَا جُلُودُکُمْ وَلَکِن ظَنَنتُمْ أَنَّ اللَّهَ لَا یَعْلَمُ کَثِیرًا مِّمَّا تَعْمَلُونَ ﴿22﴾»، افزود: مشکل اساسی آنها این است که علم الهی را انکار میکنند، از مردم احتجاب میکنند اما از الله احتجاب نمیکردند و فرمود همینها بود که شما را به هلاکت رساند و ما سالیان متمادی شما را رها کردیم تا راه خوب را پیش ببرید و کجراهه و بیراهه نروید، کیفر آنان رفیق بد است.
برخی صورتشان صورت انسان است
وی با اشاره به آیه «وَذَلِکُمْ ظَنُّکُمُ الَّذِی ظَنَنتُم بِرَبِّکُمْ أَرْدَاکُمْ فَأَصْبَحْتُم مِّنْ الْخَاسِرِینَ ﴿23﴾»، اظهار کرد: این ظنی که این جا گفته شده است همان جهل مرکب است، در نظام الهی بین جن و انس تفاوتی نیست، بین گذشتگان و آیندگان تفاوتی نیست، ما ابزار تجارت به شما دادیم و راه تجارت صحیح را به شما گفتیم، کسانی که بیراهه رفتند گفتیم اینان تجارتشان سود نکرد و کسانی که صحیح رفتند را تشویق کردیم، اما زمینه زندگی برخی بائر و مرده است.
مفسر برجسته قرآن کریم گفت: در روایت است که برخی صورتشان صورت انسان است وگرنه قلبشان قلب حیوان است، این همان فردی است که زنده مردگان است، برخی مردهاند، برخی مرده نیستند ولی بائر هستند اما برخی زنده هستند، این گروه خاسر است و سرمایهاش را باخته است.
وی با قرائت آیه «فَإِن یَصْبِرُوا فَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ وَإِن یَسْتَعْتِبُوا فَمَا هُم مِّنَ الْمُعْتَبِینَ ﴿24﴾»، بیان کرد: در معاد اگر صبر بکنید که آتش جایگاه دائمی شما است و اگر بخواهید استعتاب و طلب عفو و سرزنش بکنید به آنان اجازه عذرخواهی هم نمیدهند تا از نظر روانی هم سبک شوند، به آنان اذن این عذرخواهی هم داده نمیشود که مقداری سبک شوند، معتب کسی است که به عذرخواهی او گوش داده شده است.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «وَقَیَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاء فَزَیَّنُوا لَهُم مَّا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَحَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنَّهُمْ کَانُوا خَاسِرِینَ ﴿25﴾»، بیان کرد: کسی که بیراهه رفته است ما به او فطرت دادیم و خیر و شر را به او الهام کردیم، انبیا را از بیرون فرستادیم و عقل را از درون چراغ کردیم با همه اینها او کجراهه رفت و ما به همین دلیل رفقا و دوستان بد را قرین او کردیم، شیاطین جن و ابلیس از درون این افراد را اذیت میکنند.
وی گفت: این رفقای بد سوابق گذشته او را زیبا جلوه میدهند و نسبت به آینده او کاری میکنند که تصمیم سوء بگیرد، خیال کند در دنیا ماندنی است و مالش را میشمرد و او جاودان است، وقتی پیش او زیبا جلوه کرد به دنبال او میرود هم از جنها و هم از انسها تحت وسوسه ابلیس هستند.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات بیان کرد: در دنیا میگویند برای ما فرقی ندارد که آیا ما را موعظه بکنی یا اصلا جزو واعظان نباشی، آنان که این مطلب را به انبیا، اولیا و عالمان دین میگویند باید در قیامت بگویند برای ما فرقی ندارد که جزع بکنیم یا جزع نکنیم، این تسویه بد دنیا به این تسویه بد آخرت ختم میشود.
حرمین در اسارت آلسعود است/به فکر دولتهای کشورهای اسلامی نباید بود
وی با اشاره به مسائلی که برای زائران ایرانی در عربستان اتفاق افتاده است، ادامه داد: سالی که کشتار در مکه واقع شد، برخی مقالاتی نوشتند که این حرمین مکه و مدینه در اختیار چه کسی باشد، بر اساس استدلال آن سالها متولی سرزمین وحی باید مردان باتقوا باشند، نه آلسعود، فرمود «ان اولیاءه إلا المتقون»، ولی کعبه باید انسان باتقوا باشد.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اینها همان کسانی هستند که اجدادشان کعبه را به بتخانه و شرابخانه تبدیل کردند، تمام شرابخواریهایشان در بام کعبه بود، برخیها این تولیت و کلیدداری کعبه در مجلس قمار باختند و با چند مشک شراب فروختند و معامله کردند، با یک مشک یا دو مشک در قمارخانههای مکه حق تولید و کلیدداری کعبه را معامله کردند.
وی گفت: به فکر دولتها نباید بود، الان اگر جامعه اسلامی و مسلمانان به این فکر باشند که حرمین را از اسارت و غارت آلسعود نجات بدهند این جهاد اکبر است، وجود مبارک امام علی(ع) میفرماید اگر بخواهند غدیر را خاموش بکنند و سقیفه را روشن کنند فرهنگ یک ملت را خاموش میکنند تا انگیزهای برای جهاد نداشته باشند.
مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: امام علی(ع) میفرماید اینان اول آمدند دین و عقیده یک ملت را به بند و اسارت کشیدند، این دین که اسیر شد، قدرت تحریک ندارد، قبل از وجود مبارک حضرت امیر(ع) حج و عمره و قرائت قرآن و مانند آن بود اما کار حضرت امیر(ع) به جایی رسید که قرآن ناطق را در ردیف قاران قرار دادند.
وی با اشاره به این که بیش از یک قرن نقل حدیث ممنوع بود و بعد از این سازماندهی با یک دسیسهای نقل حدیث وارد شد، گفت: بعد گفتند که عقل حسن و قبح را درک نمیکند، یعنی به جامعه گفتند که شما نمیفهمید و حاکم مأذون میشود و در این حال گفتند که میتوانید حدیث را نقل کنید و راویان بسیاری جعل کردند، آن گاه شما میخواهید غدیر با جلال و شکوه خودش را نشان دهد.
حضرت آیتالله جوادی آملی تأکید کرد: باید قرآن و روایات و عقل آزاد شود، جهان اسلام باید بازگشتی کند که دین آزاد شود، روایات و عقل آزاد شود، حرمین اکنون در اسارت آلسعود است و باید از این اسارت دربیاید./914/پ201/ج