اعتکاف تمرینی برای انقطاع روح از مادیات است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب با قرائت بخشی از دعای ششم صحیفه سجادیه که مربوط به مزایای روز می شود، گفت: خداوند روز را برای مردم آفرید در حالی که روشن است تا این که فضل خدا را پیگیری کنند و گردش و حرکت کنند تا بتوانند اسباب رزق را تحصیل کنند و با این تلاش هم به مصالح و منافع دنیای خود دسترسی پیدا کنند و هم منافع آخرت خود را بیابند.
وی در ادامه با ذکر این نکته که خداوند تبارک و تعالی به واسطه خلق این نشانه ها و خلقت شب و روز و داخل کردن روز در شب و داخل کردن شب در روز و این راز و رمزها امورات انسان را اصلاح کرده و سامان می بخشد، ابراز داشت: این می تواند به این معنا باشد که روز و شب به طور دائم دوازده ساعت مساوی نیست، یعنی از روز کم کرده به شب اضافه می کند و یا از شب کم کرده و به روز اضافه می کند.
آیت الله مهدوی با قرائت ادامه دعای ششم صحیفه سجادیه بیان کرد: خداوند می بیند که چگونه اطاعت او را انجام می دهند در زمان ها و مکان هایی که باید واجبات الهی را انجام دهند و و آن ها را آزمایش کرده تا انسان های خوب رفتار را پاداش دهد و انسان های بد رفتار را مجازات کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری از فواید روشنایی روز را، دید خوب داشتن در آن دانست و تصریح کرد: روشنایی روز سبب می شود تا انسان هم منافع را بهتر ببیند و پیگیری کند و هم ضررها را بهتر شناسایی کرده و از آن ها دوری کند.
آیت الله مهدوی ضمن توضیح این مطلب که خداوند اسباب مورد نیاز انسان را مهیا و آماده نکرده اما مواد اولیه آن را خلق کرده و در دسترس انسان قرار داده، افزود: اگر خداوند این ها را نیافریده بود ما از ضروریات زندگی محروم بودیم، همچنان که اگر تلاش و حرکت نکرده و مواد اولیه را که سلسله وار در معرض استفاده ما قرار گرفته، به کار نبندیم از ضروریات خود از جمله خوراک، پوشاک و مسکن محروم خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به آیه قرآن کریم «و جعلنا النهار معاشا»، معاش را تمام چیزهایی دانست که بشر با آن ها زندگی کرده و تصریح کرد: در امور مادی هم باید حرکت کنیم و بدون حرکت کردن از امور مادی هم باز خواهیم ماند و راه به جایی نمی بریم.
امام جمعه موقت اصفهان با قرائت قسمتی از آیه 73 سوره قصص، گفت: در آیه «وَمِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَکُمُ الَّیْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْکُنُواْ فِیهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِنفَضْلِهِ»، لتسکنوا فیه مربوط به لیل و لتبتغوا من فضله مربوط به نهار است که قسمت دوم آیه، همان عبارت اما سجاد(ع) در صحیفه سجادیه است.
آیت الله مهدوی در ادامه با تذکر به تک بعدی نبودن انسان ها و نهی از رهبانیت در اسلام اظهار داشت: ملائکه تنها روح دارند ولی ما هم جسم داریم و هم روح و باید در پی رفع نیازهای جسمی خود مانند غذا و پوشاک و شغل و ازدواج باشیم.
وی ادامه داد: در دین اسلام به خاطر توجه به روح و جسم در کنار هم، عزلت وجود ندارد حال آن که در مسیحیت رهبانیت و گوشه گیری از مردم و اجتماع وجود دارد ولی در اسلام رهبانیت نداریم.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، در توضیح آیات و روایات مربوط به بهره گیری از نعمت ها و لذت های دنیوی در اسلام ابراز داشت: بسیار سؤال می شود که چگونه در روایات ما بهره گیری از نعمت های دنیوی هم خوب است و هم بد و حال آن که همه این احادیث از سوی ائمه معصومان(ع) به دست ما رسیده است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: این گونه به نظر می رسد که دنیا نه خوب است و نه بد و خوب و بد بودن مربوط به دنیا نیست بلکه کیفیت عمل انسان و این که ما چگونه از دنیا استفاده می کنیم می تواند خوب یا بد باشد و الا کاری که از اختیار بشر خارج باشد، مدح و مذمتی هم بر آن وارد نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: دیوانه ای که عقل ندارد و کاری انجام می دهد نمی توان او را ستایش کرد و یا مقصر دانست و خداوند هیچ گاه چیز بدی خلق نمی کند و خلقتش کامل است، مثلا خداوند به ما اراده داده و به سنگ اراده نداده ما می توانیم سنگ را از جلوی پای کسی برداریم و می توانیم سنگ را به عمد بر سر راه کسی بگذاریم تا زمین بخورد.
استاد حوزه علمیه اصفهان با توصیه به این که در ارتباط با دنیا سه مطلب را باید در نظر گرفت، تصریح کرد: اولا بایستی از حلال دنیا استفاده کنیم، ثانیا بعد از تحصیل با قناعت و به قدر کفایت خرج کنیم و اسراف نکنیم و ثالثا در حالی که نیاز جسم خود را برآورده می کنیم انقطاع روحی داشته باشم و به آن ها دل نبندیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری دنیا را راه غلطی برای رسیدن به کمال دانست و گفت: باید به دنیا بسان بنزینی بنگریم که برای حرکت ماشین به آن نیاز داریم ولی اصل همان حرکت کردن است و اگر حرکت نکنیم و به موقع به مقصد نرسیم آن بنزین هم فایده ای به حالمان ندارد.
آیت الله مهدوی با متذکر شدن به این مهم که در اسلام انقطاع جسمی که همان عزلت از نعمت های دنیوی است نداریم، افزود: امامان معصوم(ع) مانند همه مردم غذا می خوردند و در بین مردم زندگی می کردند.
وی در ادامه به زندگی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: به غیر از امیرمؤمنان که حاکم بودند و به همین دلیل نباید سطح زندگی مادی ایشان از بقیه مردم بالاتر می بود، سایر ائمه(ع) زندگی مرفهی داشتند، اما زاهد بودند و زهد به این معنی است که دل بسته به دنیا نبودند و حالت انقطاع روحی داشتند وهر گاه که باید از مال خود می گذشتند نیمی از تمام و یا حتی تمام آن را به راحتی در راه خدا مصرف می کردند.
امام جمعه موقت اصفهان اعتکاف را به عنوان یک تمرین برای داشتن حالت انقطاع روحی، دانست و ابراز داشت: ماه رجب ماه استغفار است و ماه شعبان ماه تخلق به اخلاق پیامبر(ص) و بعد ماه رمضان و شب های قدر فرا می رسد که می توان درآن به قله های معنویت رسید.
آیت الله مهدوی با بیان این که شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان اوج معنویت است و بعد از آن هنوز هفت روز تا پایان ماه رمضان باقی است گفت: خداوند این هفت روز را برای ثابت قدم شدن انسان برآن حالات و اعمال و رفتار نیکو قرار داده است و در روایات اسلامی آمده که عادت انسان به هفت است و از این رو پس از تحصیل یقین باید یک هفته در آن بمانیم تا در آینده هم برآن ثابت قدم باشیم./939/پ202/ب4