۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۲۵۷۳۶۱
بررسی پدیده فساد اداری در گفت وگوی ویژه خبری؛

پورمختار: بررسی پرونده تخلفات بورس در کمیسیون اصل نود مجلس/ احمدی: ارائه خدمات چهار بانک بزرگ به مؤسسات فاقد مجوز

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون اصل نود مجلس از بررسی پرونده تخلفات بورس در این کمیسیون خبر داد و عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز از ارائه خدمات چهار بانک بزرگ خصوصی به مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز پرده اما برداشت اما نامی از آنها نبرد.
پورمختار رييس کميسيون اصل نود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مساله مهم مبارزه با مفاسد اداری دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با حضور پورمختار رییس کمیسیون اصل نود مجلس و احمدی عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بررسی شد.
 
محمد علی پورمختار رییس کمیسیون اصل نود مجلس در این برنامه زنده درباره راه اندازی سامانه مبارزه با مفاسد اداری و نقش آن در مبارزه عملی با این پدیده زشت و شوم، اظهار داشت: تشکیل و راه اندازی این سامانه گرچه کاری دیرهنگام است اما اگر به نتیجه برسد می تواند مفید باشد.
 
وی اضافه کرد: این سامانه ها نتیجه بخش نخواهد بود مگر این که افرادی که قرار است خدمات بدهند صحت عمل داشته باشند، اگر اصلاح فرهنگی نکنیم، ریشه طمع را نخشکانیم و با کسانی که فساد مرتکب می شوند برخورد جدی نکنیم راه اندازی این سامانه ها نیز فایده ای نخواهد داشت.
 
در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری سید محمود احمدی عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان این که که در ستاد مبارزه با مفاسد دو رویکرد مقابله ای و پیشگیرانه مد نظر است، گفت: خوشبختانه در خود سازمان ها این نظارت ایجاد شده است تا گلوگاه های فساد شناسایی و با آن مبارزه شود.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا با تشکیل سامانه مبارزه با مفاسد اداری می توان جلوی مفاسد را گرفت و چقدر به تاثیر این سامانه امیدوار هستید؟ اظهار داشت: به هر حال اگر مردم حق و حقوق خود را بدانند و مرجعی برای مطرح کردن مشکلات شان باشد و حوزه هایی برای پیگیری باشد این سیاست موفق خواهد بود چراکه به زیرساخت ها توجه دارد.
 
احمدی درباره آماری که درباره مفاسد اقتصادی مطرح می شود گفت: آمار و ارقام قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد و این سامانه ها می تواند به شفافیت آمار کمک کند.
 
برگشت خوردن 27 میلیون فقره چک طی پنج سال گذشته
عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد: نهادهای نظارتی اگر اطلاعاتی نداشته باشند، هرگز نمی توامند یک نظارت مؤثر انجام دهند، ما در بانک مرکزی بنا را گذاشته ایم که آمار دقیقی از نظام بانکی بگیریم.
 
احمدی درباره آمار چک های برگشتی در نظام بانکی نیز گفت: در پنج سال گذشته چک های برگشتی 27 میلیون فقره بوده است که این برای ما خوب نیست، در سال گذشته سامانه چکاوک را راه اندازی کردیم که کمک بسیاری به کاهش چک های برگشتی کرد.
 
چهار بانک بزرگ خصوصی به مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز خدمات می دهند
وی درباره اظهار نظر برخی از نمایندگان درباره بده بستان نقدینگی یک مؤسسه فاقد مجوز با یک بانک، این مساله را تایید کرد و گفت: چهار بانک بزرگ ما به مؤسسات فاقد مجوز سرویس می دهند که البته خصوصی هستند.
 
احمدی درباره مطالبات معوق بانکی، گفت: اگر شفافیت در امور باشد بسیاری از مفاسد جمع می شود و امکان نظارت مؤثر نیز فراهم خواهد شد.
 
پورمختار در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره اعلام اسامی بانک هایی که متخلف هستند، خاطرنشان کرد: من با اعلام اسامی متخلفان و بانک های تخلف کننده موافقم و این مساله یکی از راه های پیشگیری از وقوع تخلف است.
 
رییس کمیسیون اصل نود مجلس خاطرنشان کرد: ما در کمسیون اصل نود محدودیتی برای این مساله نداریم و این موضوع را اعلام خواهیم کرد.
 
بررسی پرونده بورس در کمیسیون اصل نود مجلس
پورمختار درباره رانت های اطلاعاتی و نقش بورس در این زمینه، نیز اظهار داشت: بورس یک پرونده ویژه در کمسیون ما است، امروز به صورت کاملا غیر واقعی منابع مردم از سوی یک عده تاراج گر به یغما می رود و اساس آن رانت اطلاعاتی است.
 
مجری برنامه از پورمختار پرسید آیا کمیسیون اصل نود اقدامی در این باره انجام داده است؟ که وی در پاسخ گفت: ما در دوره مدیریت آقای صالح آبادی دو جلسه گذاشتیم و قدری آرامش ایجاد شد اما دوباره مشکل ایجاد شد و در دوره مدیریت جدید نیز جلسه خواهیم گذاشت.
 
پورمختار درباره نظارت ها، تاکید کرد: اگر ما نظارت درست و دقیقی داشتیم این همه مشکل نداشتیم، همه دستگاه ها سعی می کنند خود را پاک جلوه دهند؛ این یک ایراد است و باید بابت آن متاسف باشیم.
 
بسیاری از افرادی که دنبال مبارزه با فساد هستند از تبعات آن نگرانند
وی بیان کرد: وزرا وقت ندارند، اگر از آنان سؤال شود جواب نمی دهند، نقش مجلس درحوزه نظارتی آن بسیار ضعیف است و باید تقویت شود.
 
رییس کمیسیون اصل نود مجلس یادآورشد: به جای این همه حجم قانون گذاری باید بعد نظارتی خود را تقویت کنیم؛ مجلس در راس امور است و اگر نظارت نکند توقع نداریم که فساد در دیگر دستگاه ها رخ ندهد و مجلس باید شجاعت بیشتری داشته باشد.
 
پورمختار گفت: بسیاری از کسانی که به دنبال مبارزه هستند از تبعات آن نگران هستند که برای شان پیامدی نداشته باشد.
 
رتبه 137 ایران در مبارزه با فساد اداری
کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی همبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت وگوی تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره رتبه ایران در مبارزه با مفاسد در جهان اظهار داشت: ما طی سال های 88 تا 92 چندین پله سقوط کردیم اما طی دو سال اخیر کمی رتبه ما ارتقا پیدا کرد.
 
پالیزدار یادآورشد: در حال حاضر ما در بین 170 کشور 137 هستیم.
 
پالیز دارد درباره آمار فرار مالیاتی، اظهار داشت: این مساله جزو مصادیق اصلی فساد است، در این باره سازمان امور مالیاتی اقدام خوبی را شروع کرده و الان طرح جامع مالیاتی در حال اجرا است.
 
عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره میزان فرار مالیاتی خاطرنشان کرد: میزان فرار مالیاتی متفاوت اعلام شده است، الان یک بحث ما معوقات مالیاتی است که عدد بسیار بزرگی است.
 
پالیزدار افزود: هنوز عدد دقیقی اعلام نشده است، البته به این جلسه پرداخته ایم و جلساتی با رییس سازمان امور مالیاتی داشته ایم. /924/ پ201/ج
ارسال نظرات