۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۵۹۶۲۷

کار گلچینی و استحصال گلاب قمصر کاشان برای شست‌وشوی‌ خانه کعبه آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ آیین گل چینی از گلستان های قمصر کاشان و استحصال گلاب برای شست‌وشوی خانه کعبه از امروز رسما از سوی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاشان آغاز شد.
حجت?الاسلام سيد علي موسويان حجت?الاسلام سيد علي موسويان گلستان هاي قمصر كاشان  گلستان هاي قمصر كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجتالاسلام سید علی موسویان نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاشان، عصر امروز در مراسم گلابگیری در قمصر کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: کار گل چینی از گلستان هایی که برای گلاب شست‌وشوی خانه کعبه در قمصر کاشان اختصاص داده شده است از امروز رسما آغاز شد.

وی افزود: برای گل چینی صبحگاه قبل از طلوع آفتاب با وضو وارد گلستان ها شده و گل های محمدی را جمع آوری و از 40 کیلوگرم گل چیده شده به میزان 40 لیتر گلاب استحصال می شود.

حجتالاسلام موسویان با اشاره به این که گلستان هایی که برای تهیه گلاب ویژه شست‌وشوی خانه کعبه در نظر گرفته شده است فقط ویژه گلاب خانه کعبه است افزود: حتی یک لیتر از گلاب استحصال شده از گلستان هایی که برای این کار در نظر گرفته شده  به فروش نمی رسد.

به گفته وی، شست‌وشوی خانه کعبه، فقط افتخار ایران و گلاب ناب محمدی قمصر کاشان است و گلابی که به کعبه ارسال می شود تا کنون معادل چنین گلابی پیدا نشده است.

حجت‌الاسلام موسویان در ادامه با اشاره به فلسفه شست‌وشوی خانه خدا گفت: رسول اکرم(ص) بعد از بیرون ریختن بت ها از کعبه گفت آب زمزم آورده و با عطر مخلوط کرده و س‍پس خود شخصا اقدام به شست‌وشوی کعبه کرد و این کار سنتی شد تا هر زمانی که کعبه باز می شود داخل آن را با آب زمزم همراه با گلاب ناب قمصرکاشان شسته و س‍پس با عطر محمدی که از قمصر کاشان ارسال شده معطر می شود، این کار به معنی این است که شست‌وشوی خانه خدا با آب معطر از سوی پیامبر از صدر اسلام انجام شده است.

حجتالاسلام موسویان گفت: شست‌وشوی خانه کعبه عنایتی از طرف خدا است که خانه خودش را با گلاب استحصال شده از گل محمدی قمصرکاشان به دست می آید شست‌وشو می شود، این مراسم ابتکاری نیست و سنتی است که پیامبر انجام داده است.

وی افزود: ‌کار شست‌وشو و عطر آگین شدن خانه خدا را با عطر و گلاب قمصر از سال 72 به همراه آیت الله ری شهری آغاز کرده و همه ساله خانه خدا با عطر و گلابی که از سوی بنده در قمصر کاشان تهیه می شود شست‌وشو و عطر آگین می شود.

وی با اشاره به این که منطقه قمصر کاشان خاستگاه گل محمدی است و گلاب استحصال شده در این منطقه از گذشته تا کنون به خانه کعبه ارسال شده است و هنوز هم ادامه دارد گفت: این توفیق عندالله است و این افتخار تنها برای  قمصر کاشان نیست بلکه برای همه  ملت ایران است تا گلاب قمصر کاشان از این خطه و افتخاری برای این سرزمین و اتصالی بین منطقه کاشان و کعبه باشد، این ارتباط از قدیم حفظ شده و تا به امروز ادامه دارد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری درکاشان  یادآور شد: در ملاقات با مسؤول شئون حرمین شریفین همه معتقدند برای شست‌وشوی خانه کعبه فقط گلاب قمصر کاشان را می پذیریم، این گلاب برند کار به عنوان نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاشان است که حتی یک لیتر گلاب استحصال شده به فروش نمی رسد.

حجت الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به این که همه ساله 80 لیتر گلاب ناب قمصر را برای شست‌وشوی خانه خدا به مسؤول شئون حرمین شریفین تحویل می شود گفت: همه ساله خانه خدا در دو نوبت، اول شعبان و دهم ذی الحجه و هر بار با 40 لیتر گلاب ناب قمصر کاشان شستشو و عطر آگین می شود.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کاشان یادآور شد: افزون بر ارسال سالانه 80 لیتر گلاب ناب دو آتشه قمصر کاشان به عربستان، مقدار زیادی عطر و اسانس گل محمدی نیز برای عطرآگین شدن کعبه به عربستان ارسال می شود.

 

آیین گلابگیری قمصر برای شست‌وشوی خانه کعبه ثبت جهانی می شود

در ادامه فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور گفت: اقدامات اولیه پرونده ثبت جهانی آیین گلابگیری قمصر برای شستشوی خانه کعبه آغاز شده است.

به گفته وی، ثبت جهانی گلاب قمصر کاشان برای شست‌وشوی خانه خدا، باید دو کشور ایران و عربستان سعودی باید مشارکت داشته باشند.

نظری یادآور شد: پرونده و اسناد و مدارک و مستندات پرونده ثبت جهانی آیین گلابگیری قمصر برای شست‌وشوی خانه کعبه باید تهیه شود و  برای ارزیابی گروه یونسکو به  18 ماه زمان نیاز است تا در صورت تأئید به ثبت  جهانی برسد.

وی با اشاره به این که در این مرحله برای  تهیه پرونده رایزنی هایی با کشور عربستان در دست اقدام است اظهار امیدواری کرد به زودی با تشریفات قانونی و اداری این عنصر ناملموس زینت بخش میراث جهانی شود.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور یاد آورشد: این عنصر ناملموس افزون بر این که منحصر به فرد است  بلکه با اهداف یونسکو کاملا تطبیق دارد و سبب صلح و ارتباط بین دو فرهنگ و یا چند فرهنگ است./1307/پ203/ب4

ارسال نظرات