۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۵۹۷۳۶
مدیر کتابخانه جعفریه حوزه علمیه طالبیه تبریز:

گسترش فضاهای کتابخانه‌ای ویژه طلاب علوم دینی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کتابخانه جعفریه حوزه علمیه طالبیه تبریز با بیان این‌که تقویت فرهنگ کتابخوانی در گرو افزایش فضاهای کتابخانه‌ای است، گفت: در همین راستا گسترش فضاهای کتابخانه‌ای ویژه طلاب علوم دینی ضروری است.
کتاب و کتابخانه

حجت الاسلام علمی، مدیر کتابخانه تاریخی جعفریه حوزه علمیه طالبیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صورت گرفت، اظهار داشت: نخستین آیات نازل شده بر نبی مکرم اسلام(ص) در رابطه با خواندن، علم آموزی و در ترغیب به دانش، دانستن و خداشناسی است.


وی ادامه داد: تا زمانی که انسان به خودشناسی نرسد، به خداشناسی نائل نخواهد شد و در نتیجه به شناخت نخواهد رسید و این شناخت در پرتو خواندن و مطالعه است، نقطه مقابل علم جهل و نادانی است، تا زمانی که به شناخت دست نیابد در ورطه جهل غوطه‌ور است، علم آموزی و شناخت در پرتو انس با کتاب و تعلیم و تعلم است.


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با اشاره با این‌که قرآن نماد دانش و علم است، اظهار داشت: نبی مکرم اسلام(ص) می فرماید؛ «خیرکم من تعلم القرآن و علمه» بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران نیز تعلیم کند.


حجت الاسلام علمی ترویج فرهنگ کتابخوانی را در گرو افزایش فضاهای کتابخانه ای دانست و گفت: متأسفانه این میزان فضای کتابخانه و قرائت‌خانه در شأن مردم کشور نیست، آمار کتابخانه ای کشور تا استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارد، متأسفانه فضاهای کتابخانه ای در شهر تبریز نیز کم است.


وی ادامه داد: در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی لازم است
کتاب به آسانی در دسترس مردم به ویژه نخبگان، اندیشمندان و متخصصان امر قرار گیرد، کتاب باید برای رده های سنی مختلف تهیه شود و از همه مهم‌تر کتب مذهبی به صورت بسیار ساده و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.


مدیر کتابخانه تاریخی جعفریه حوزه علمیه طالبیه تبریز افزود: امروزه شاهدیم که کتب ضد فرهنگی با هزینه بسیار ناچیزی قابل تهیه است، در حالی که کتب و نرم افزارهای دینی با هزینه بیشتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد، باید دانست که برای حفظ دین لازم است؛ هزینه شود.


حجت‌الاسلام علمی با بیان این‌که متأسفانه وضعیت کتابخوانی در میان طلاب مطلوب نیست، تصریح کرد: فضاهای مجازی برای جوامعی چون ایران، با توجه به فرصت‌ها فرصت‌های بسیار، دارای آسیب هایی نیز است، جوامع غربی از این مرحله عبور کرده‌اند، اما جامعه ما مبتلا به تنبلی علمی شده است، چنانچه در حال حاضر دزدی فرهنگی در جامعه رایج است./854/ت302/ح

ارسال نظرات