۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۵۹۷۶۷
استاد حوزه علمیه قم:

تکبر و خودستایی از ویژگی‌های جهل و نادانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه تکبر و خودستایی را از شاخصه‌های جهل و نادانی دانست و گفت: تکبر و خودستایی انسان را از خود بی خود کرده و به سمت جهالت هدایت می کند.
حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در جلسه اخلاق در مدرسه علمیه المهدی(عج)‏ مشکین شهر، با اشاره به آثار عجب و تکبر در زندگی، خاطرنشان کرد: یکی از نشانه های تکبر خود برتر بینی و  عدم افشای سلام است و طلاب باید حتی به کودکان هم سلام بدهید تا محبت قلب ایجاد کند.

 

وی با اشاره به اهمیت سلام، افزود: سلام نام خدا، دعا، ذکر بهشتیان، صفت بهشتیان، صفت شب قدر و سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع) است.

 

حجت الاسلام عرفان در ادامه با بیان شاخصه های جهالت، گفت: گاه پیش می آید مدعیان علم و تمدن خود در اوج جهالت هستند چرا که جهل گاه در برابر علم و گاه در برابر تمدن قرار دارد.

 

وی یکی از شاخصه های جهل را نشناختن امام زمان(عج) دانست و بیان داشت: اگر کسی بمیرد در حالی که امام زمان(عج) خود را نمی شناسد به مرگ جاهلیت مرده است، تنها توحید و حق پرستی مستند بر عقل و منطق است که از راه امامان شناخته شود و تنها راه شناخت واقعی خدا استفاده از معارف امامت و ولایت است.

 

وی تکبر و خود ستایی را شاخصه دیگر جهل و نادانی دانست و اظهار داشت: حضرت امیرمومنان علی(ع) فرمودند؛ تکبر و خودبینی عین جهالت است به طوری که اگر ذره ای از تکبر و غرور در وجود خود سراغ داریم بدانیم که این عین جهالت است.

 

حجت الاسلام عرفان غوطه ور شدن در ثروت مادی و دوری از خداوند را شاخصه دیگر جهل خواند و گفت: دو نوع ثروت داریم، ثروت مادی مانند خانه و مغازه و ماشین و ثروت معنوی‏، به طوریکه آیت الله بهاء الدینی فرمودند؛ آیت الله بهجت ثروتمندترین فرد روی زمین است‏، چرا که دارای غنی ترین ثروت معنوی است.

 

استاد حوزه علمیه قم، بیان داشت: ایمان، علم، ارزش های اخلاقی و زهد جزو ثروت های معنوی هستند و بهترین ثروت معنوی تقوای الهی است.

 

وی ادامه داد: ثروت مادی هم مانند فقر مادی آفت دارد چرا که ثروت مادی برای کسانی که ظرفیت ثروت ندارند روسیاهی می آورد و انسان ها زمانیکه احساس بی نیازی از پروردگار کنند دچار جهل می شوند و این در حالی است که  ثروت یکی از عوامل ایجاد شبهه بی نیازی است.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه در بین اساتید دانشگاه های ما هم هستند تحصیلکرده های بیسوادی که در کتب خود نام خدا را نمی آورند،احساس بی نیازی به خدا یک آفت است و یکی از دلایل این آفت غوطه ور شدن در ثروت های مادی است،احساس بی نیازی از خدا مستی دوری از خدا را به همراه دارد.

 

وی ادامه داد: حاصل دوری از خدا به وجود آمدن بسیاری از مشکلات اجتماعی را به همراه دارد چنانچه در برخی جاها مشکلات حاد اجتماعی و فرهنگی به دلیل دوری از یاد و نام خدا است./937/پ202/ب4

ارسال نظرات