۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۲۶۰۲۴۸
استاد حوزه و دانشگاه:

ترک راحت طلبی و حب عزلت، کلید عبودیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که ترک راحت طلبی و حب عزلت کلید عبودیت است، گفت: عزلت به معنای تحجر و رهبانیت نیست بلکه به این معنا است که در دل اجتماع از رفتارهای غیر عابدانه و معصیت کناره گیری شود.
ترک راحت طلبی و حب عزلت، کلید عبودیت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام موحدی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیری که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد برگزار شد، گفت: عبودیت با راحت طلبی و تن پروری جمع نمی شود.

وی ابراز کرد: امام صادق(ع) در مورد عبودیت می فرمایند: «تفسیر العبودیة بذل الکل (الکلیة) وَ سَبَبُ ذَلِکَ، مَنْعُ النَّفْسِ عَمَّا تَهْوَى وَ حَمْلُهَا عَلَى مَا تَکْرَهُ؛ وَ مِفْتَاحُ ذَلِکَ، تَرْکُ الرَّاحَةِ وَ حُبُّ الْعُزْلَةِ وَ طَرِیقَةُ الإفْتِقَارِ إلَى اللهِ تَعَالَى قَالَ النَّبِی(صلّی‌الله‌علیه‌وآله): اعْبُدِ اللهَ، کَأنَّکَ تَرَاهُ؛ فَإنْ لَمْ تَکُنْ تَرَاهُ، فَإنَّهُ یرَاکَ» تفسیرِ عبودیت، بذل همه چیز است یعنی همه چیز و همه‌ علائقت را، در راه او ببخشی.
 
حجت الاسلام موحدی اظهار کرد: در روایت آمده است که «خدا را آن گونه عبادت کن که گویا تو هم او را با چشم سر می‌بینی چرا که اگر تو قادر به دیدن او نیستی او تو را همیشه و در همه جا و در همه حال می‌بیند».

 

این استاد تفسیر دانشگاه فردوسی گفت: نفس انسان به دنبال راحتی و سکون در عالم ماده است و برای رسیدن به عبودیت باید این راحتی را از او سلب کنیم.

 

عبودیت با راحت طلبی و شکم بارگی جمع نمی شود

حجت الاسلام موحدی ابراز کرد: طبق فرمایش نبی مکرم اسلام(ص)، عبودیت با راحت طلبی و شکم بارگی جمع نمی شود، بنابراین بیشتر دستورات و عبادات در پی سلب راحت طلبی از انسان است.

 

وی ادامه داد: خداوند در سوره مزمل می فرماید: « یَا ایها المُزمل قُم اللیل الا قَلیلا، ای جامه به خود پیچیده، پاره ای از شب به جز اندکی از آن را برخیز». چون در روز کار مهمی بر دوش توست باید در شب بیدار بمانی تا انرژی معنوی دریافت نموده و نیرو به دست آوری.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، توان بیداری در شب را ثمره عشق و صفای روحی دانست و خاطر نشان کرد: خواب زیاد نشانه بی محتوایی انسان است و کسی که شوق دیدار امام زمانش را دارد نمی تواند بخوابد.

 

حجت الاسلام موحدی ادامه داد: برای زدودن خواب، به انگیزه نیاز داریم. مواردی همچون ترس، بشارت و غیره خواب را از انسان می گیرد زیرا خواب تحت حاکمیت عوارض روحی ما قرار دارد.

 

وی با اشاره به این که راه عبودیت، اظهار فقر در برابر خداوند است، گفت: راه عبودیت این است که انسان خود را در همه حال فقیر بداند و این احساس همواره با او باشد .

 

ترک راحت طلبی و حب عزلت، کلید عبودیت است

 

وی کلید عبودیت را ترک راحتی و حب عزلت خواند و گفت: عزلت به معنای تحجر و رهبانیت نیست بلکه به این معنا است که در دل اجتماع از رفتارهای غیر عابدانه کناره گیری شود، زیرا عظمت انسان همان است که خداوند دستور داده است، حتی اگر همه با نگاه تحقیر آمیز به او بنگرند.


این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ما به دنبال این چنین عبادتی هستیم و برای رسیدن به آن باید تلاش کنیم تا حضور خداوند را لحظه به لحظه درک کنیم  و از آنچه این احساس حضور را، از ما می گیرد فاصله بگیریم.

 

وی به شروط عبودیت اشاره کرد و افزود: طبق فرمایش امام صادق(ع) شروط عبودیت در حروف کلمه عبد نهفته است؛ عین به معنای علم و معرفت به خدا است، زیرا هر چه معرفت بیشتر باشد عبودیت عمیق تر می شود و پرستش بدون معرفت محقق نمی شود.

 

این استاد دانشگاه افزود: «باء» به معنای «بونه عمن سواه» است یعنی فاصله گرفتن از غیر خدا، زیرا اگر اخلاص نباشد لذت واقعی عبودیت درک نمی شود. «دال» به معنای «دنوه من الله تعالی بلا کیف و لا حجاب» است یعنی نزدیکی و قرب بنده به خداوند، بدون هیچ چگونگی و حجاب و البته این نزدیکی در وجود همه می باشد که در مواقع خاصی آن را درک می کنیم./1309/پ202/ب5

 

ارسال نظرات