۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۲۶۰۷۵۹
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ادیان الهی مبتنی بر وحی و کلام الهی متن محور هســتند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که ادیان ابراهیمی «اســلام، مســیحیت و یهودیت» مبتنی بر وحی و کلام الهی متن محور هســتند، گفت: ارائه هرگونه نظر جدیدی در باب تفســیر و فهم متن موردنظر پیروان متون دینــی قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام محمدحسين مختاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، استاد حوزه علمیه قم در نشست تخصصی هرمنوتیک و فهم قرآن که عصر دیروز قبل از نماز مغرب و عشا در محل سالن اندیشه موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد بابیان این‌که برخی در تلاش‌اند تا کار آیی مباحث هرمنوتیک را در فهم بهینه آیات قرآن منکر شوند، اظهار کرد: این عقیده جای تأمل و بررسی دارد زیرا بسا شماری از مشکلات تفسیری موجود در کتاب مقدس در عرصه تفسیر آیات قرآن نیز قابل ‌مشاهده است.

 

وی افزود: این گروه بر این عقیده‌اند که عوامل پیدایش و شکل‌گیری هرمنوتیک نظیر ناسازگاری آیات کتاب مقدس با عقل و استدلال‌های عقلانی، ناهمخوانی آیات با یکدیگر و ناسازگاری آیات عهد قدیم و جدید با علم و فنّاوری و مانع از کار آیی این دانش در تفسیر قرآن است.

 

حجت‌الاسلام مختاری بابیان این‌که در پاســخ به این ســؤال احتمالی که آیا می‌توان از مباحث هرمنوتیــک به‌منظور فهم دیــن و موضوعــات دینی مدد گرفت یا خیر، عنوان کرد: از مهم‌ترین متونــی کــه مورد توجه هرمنوتیک قرار گرفته متــون دینی است.

 

 وی ادامه داد: باید دقت داشت که مباحث مطرح‌شده در هرمنوتیک عمدتاً مربوط به فهم متون است.

 

 استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که ادیان ابراهیمی «اســلام، مســیحیت و یهودیت» مبتنی بر وحی و کلام الهی محور هســتند، گفت: ارائه هرگونه نظر جدیدی در باب تفســیر و فهم متن موردنظر پیروان متون دینــی قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: به‌این‌ترتیب نظریات هرمنوتیکی می‌توانند عالمان دینی را در تأســیس و پردازش روشــی بایســته در مطالعات دینی و یا ترمیم و اصلاح آن یاری رسانند.

 

حجت‌الاسلام مختاری با بیان این‌که در خصوص قرآن نیز در واقع مفسر آن با مجموعه‌ای از معلومات و دانش‌ها با متن مواجه می‌شود، عنوان کرد: برخی از این علوم نه‌تنها خللی در فهم متن وارد نمی‌آورند بلکه وجود آن‌ها از لوازم و ضروریات حصول فهم است.

 

وی ادامه داد: فقط زمانی که بخواهند تأثیر خود را به شکل تحمیل مضمون خود برخلاف محتوا کلام ایفا کنند، مذموم و غیرقابل ‌قبول می‌شوند./921/پ202/ی

ارسال نظرات