۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۲۶۴۳۴۹
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور:

هویت اجتماعی از مساجد گرفته می شود/ 40 درصد مساجد امام جماعت ندارند

خبرگزاری رساـ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: طراز اصلی معماری شهر باید بر اساس مساجد سامان گیرد و تنها در این صورت است که مسجد طراز اسلامی شکل می گیرد چرا که هویت اجتماعی از مساجد گرفته می شود.
تلاوت نور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور عصر امروز در دومین روز از همایش ملی تکریم خادمین طرح تلاوت نور در سالن همایش های هلال احمر اظهارکرد: مساجد خانه اهل ایمان و تطهیرگاه مؤمن از گناه و محل ارتقاء جایگاه معنوی مومنان است و این موارد نشان دهنده نسبت مسجد با مؤمنان است.

 

وی با اشاره به این که مؤمن واقعی کسی است که وقتی از مسجد خارج می شود قلبش را در مسجد می گذارد، گفت: اگر جمهوری اسلامی بتواند تعلق قلبی مردم به مساجد را دائمی کند آن زمان است که در کارکرد مساجد موفق عمل کرده است.

 

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: مَثل مؤمن در مساجد مثل ماهی در دریا است و مؤمن واقعی حیات ایمانی خود را در مسجد می بیند.

 

هویت اجتماعی از مساجد گرفته می شود

 دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: طراز اصلی معماری شهر باید بر اساس مساجد سامان گیرد و تنها در این صورت است که مسجد طراز اسلامی شکل می گیرد چرا که هویت اجتماعی از مساجد گرفته می شود.

 

وی تأکید کرد: در گذشته شهرهای اسلامی را به گونه ای می ساختند که گنبد مساجد در وسط شهر خودنمایی می کرد اما اکنون ساختمان ها در شهرها مرتفع ساخته می شوند که مردم در این ساختمان ها بدون این که هیچ نوع مناسبات فرهنگی و دینی داشته باشند در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

 

حجت الاسلام محمدی، قرآن را فلسفه به وجود آوردن مساجد دانست و افزود: هویت مسجد از قرآن است و در مساجد باید تمام کارکردهای اجتماعی مساجد رقم بخورد.

 

 دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ابراز کرد: نماز بارزترین مصداق زیارت و حضور در بارگاه قدس الهی است و منظور از عبارت «قد قامت الصلوة» به معنای فرا رسیدن هنگامه ملاقات عبد صالح با معبود حقیقی است.

 

وی مسجد را زیارتگاه مسلمانان دانست و تصریح کرد: اگر حضور قلب در نماز محقق نشود هر چند صحت فقهی آن رعایت شود اما شرط معنویت را نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این که معصومین(ع) از آن لحاظ معصوم هستند که پیوسته خود را در محضر حق تعالی می بینند، گفت: کسانی که احساس حضور دائمی در محضر خداوند دارند این احساس و حضور را همیشه حس می کنند و خداوند را ناظر بر اعمال خود می دانند و این رسم بزرگان دین است.

 

وی، طرح تلاوت نور در مساجد را یکی از بهترین طرح های استحکام بخش مساجد، قرآن و مردم دانست و اظهار کرد: ما در کشور به دنبال توسعه فعالیت های قرآنی نیستیم بلکه به دنبال توسعه فرهنگ قرآنی هستیم.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: یکی از راه های توسعه فرهنگ قرآنی، رسیدن به معرفت قرآنی و انجام فعالیت هایی است که ما را به قرآن نزدیک کند و در این راه می توان از هنرهای قرآنی استفاده کرد چرا که هنر قلب ها را تسخیر می کند.

 

وی، رشد متوازن سه ضلع مثلث معرفت، ایمان و رفتار قرآنی را توسعه بخش فرهنگ قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: از طریق انس با قرآن می توان معرفت و ایمان و رفتار قرآنی را در خود متجلی کرد که در نهایت باعث توسعه فرهنگ قرآنی می شود.

 

حجت الاسلام محمدی قرآن را دارای فرهنگ های بسیاری همچون فرهنگ استماع، فرهنگ تدبر و فرهنگ اخلاق پذیری و غیره دانست و تصریح کرد: یکی از فرهنگ های قرآن فرهنگ شفابخشی است که بیماری های عقلانی و روحانی و جسمانی را با دستورالعمل های شفابخش خود درمان می کند.

 

 قرآن باور واقعی، نسبت به امنیت ملی کشورش بی تفاوت نیست

 عباس سلیمی نمین، کارشناس علوم قرآنی در ادامه براساس آیات و روایات جایگاه حاملان راستین قرآن را جایگاهی رفیع دانست و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) جایگاه حاملان قرآن را پس از پیامبران الهی دومین جایگاه در نزد پروردگار متعال معرفی کرده اند.

 

وی با اشاره به این که حامل قرآن، شخصی غیر از مفسر و حافظ و قاری قرآن است، گفت: حامل قرآن کسی است که قرآنی سخن می گوید و قرآنی عمل می کند.

 

کارشناس علوم قرآنی افزود: پیامبر اکرم(ص) چهار ویژگی برای حاملان قرآن از جمله مردن به مثابه پیامبران، برانگیختگی همچون پیامبران، عبور آسان از پل صراط در روز قیامت و دریافت پاداش الهی همچون پاداش پیامبران را بیان می کنند.

 

سلیمی نمین با اشاره به جایگاه نامناسب قرآن و قاریان قرآن پیش از انقلاب اسلامی ابراز کرد: متاسفانه اکنون نیز مردم نسبت به تلاوت قرآن که یکی از مهم ترین مأموریت های پیامبر(ص) بوده است درک درستی ندارند.

 

وی تأکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که تلاوت قرآن که یکی از مأموریت های پیامبر اکرم(ص) بوده است با حفظ جایگاه آن در مساجد که سنگر اساسی دین و حصاری در برابر گناهان است شرافت و پاداش مضاعفی دارد.

 

پیشکسوت برجسته قرآنی کشور اشاره ای به حقوق مسجد از بیان ائمه اطهار(ع) داشت و افزود: مسجد یکی از پایگاه های مهم تلاوت قرآن است.

 

40 درصد مساجد امام جماعت ندارند

وی ادامه داد: اگر چه امروزه در امت اسلامی از ظرفیت های مساجد به خوبی استفاده نمی شود و جای نگرانی برای ماست که از 70 هزار مسجد در سراسر کشور حدود 40 درصد آن ها امام جماعت ندارند.

 

سلیمی یکی از آفت ها و تهدیدهای جدی در جامعه قرآنی را تحویل گرفتن های بیجا جامعه قرآنی کشور از یکدیگر دانست و تأکید کرد: جامعه قرآنی هیچ گاه نباید تصور کند که وظیفه اش را نسبت به ساحت مقدس قرآن به طور کامل انجام داده است.

 

وی یکی از تهدیدات جامعه قرآنی را ناشی از تعاملات جامعه قرآنی کشور با قرآن دانست و تصریح کرد: تعامل منافقانه با قرآن تعاملی همچون تعامل حکومت آل سعود است که با وجود تلاوت قرآن و این که خود را حافظ قرآن می دانند اما همه گونه جنایتی را انجام می دهند و خون بی گناهان زیادی را روی زمین می ریزند.

 

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: تعامل صادقانه با قرآن تعاملی است که در سیره زندگی علمای بزرگ و در رفتار و اعمالشان دیده می شود آن زمان که ارتباطی مستمر در طول روز با قرآن برقرار می کردند.

 

تعامل منافقانه یا تعامل صادقانه با قرآن

وی گفت: قرآن خوانی، قرآن دانی و قرآن باوری سه ویژگی است که خادمان طرح تلاوت نور برای بهره بردن کامل و مأنوس شدن با قرآن نسبت بدان اهتمام ویژه ورزند.

 

سلیمی با اشاره به این که قرآن خوان و قرآن دان و قرآن باور واقعی کسی است گناه در زندگی اش راه ندارد و تأکید کرد: قرآن باور واقعی نسبت به امنیت ملی کشورش بی تفاوت نیست و مواضعش نسبت به دشمنان شفاف است.

 

وی دومین ویژگی حاملان قرآن را فروتنی بسیار این افراد عنوان و اظهار کرد: روزه داری، شب زنده داری، بکاء و گریه فراوان برای ارتباط نزدیک با خداوند از دیگر ویژگی های حاملان قرآن است.

 

استاد برجسته قرآنی کشور اضافه کرد: یکی از موارد ناشایستی که در میان اهل دین مشاهده می شود آن است که بدون دریافت مبلغی مشخص حاضر به ارائه داشته های خود برای مردم نیستند و این گونه برخوردها مردم را نسبت به فعالان عرصه دین بدبین می کند و در این خصوص باید گفت که اگر الگو شما ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین هستند آنان بدون چشمداشت مالی برای مردم فعالیت می کردند.

 

وی قرآن را میثاق خدا با بندگان عنوان کرد و گفت: برخی از مردم گرفتاری ها و مسؤولیت های روزمره را دلیل کناره گیری از قرآن می دانند که باید در پاسخ به این قشر جامعه گفت حضرت رضا(ع) با وجود مسؤولیت سنگینی که در زمان خود بر همگان داشتند اما در طول روز سه مرتبه قرآن را ختم می کردند و گرفتاری های روزانه دلیل بر عدم انس با قرآن نمی شود.

 

سلیمی ادامه داد: طرح تلاوت روزانه قرآن یعنی انس مستمر با قرآن که این اقدام بستر مناسبی برای تدبر در آیات قرآن، عمل به قرآن، رواج رفتار قرآنی در جامعه و در نهایت حاکمیت فرهنگ قرآنی را به وجود خواهد آورد.

 

وی با اشاره به این که طرح تلاوت نور در سه رکن قاریان، مستمعین و ائمه جماعات صورت می گیرد، تصریح کرد: در این طرح باید از قاریان خوش الحان دعوت، از حاشیه های غیر ضروری پرهیز و با اخلاق مناسب مردم را به این طرح جذب کرد.

 

این کارشناس علوم قرآنی با ارائه راهکاری برای بهبود هر چه بهتر طرح تلاوت نور یادآور شد: طرح تلاوت نور اکنون یک نوبت در شبانه روز در مساجد رخ می دهد که افزایش این طرح در دو نوبت و یا سه نوبت نماز جماعت در مساجد در تاثیرگذاری آن می تواند مثمر ثمر باشد.

 

وی با تأکید بر استخراج نکات آیات قرائت شده در هر نوبت از طرح تلاوت نور و اهداء آن ها به عموم مردم، افزود: تشکیل مسابقه ای به صورت ملی در خصوص مفاهیم آیات قرائت شده در طرح تلاوت نور و اهدای جوایزی نفیس در این خصوص از دیگر راه های جذب مردم به این طرح و مساجد است./934/پ201/ب5 

ارسال نظرات