۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۶۵۷۶۲
حجت‌الاسلام ربانی تبیین کرد؛

احکام نماز و روزه و تفاوت‌های آن از نظر شرع

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به حکم نماز و روزه و تفاوت‌های این دو موضوع گفت: از نظر شرع بر هر یک از این مسائل احکامی مترتب است که با دیگری متفاوت است.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در میان خطبه‌های نماز ظهر و عصر در آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که سفر و مریضی فصل جدایی احکام نماز و روزه است، گفت: نماز بر مسافر واجب است ولی روزه بر مسافر و مریض واجب نیست.

 

وی بابیان این‌که انسان مریض در صورت دستور پزشک می‌تواند روزه را ترک کند و قضای آن را به‌جا آورد و کفاره آن را بپردازند، افزود: درحالی‌که نماز از انسان ساقط نمی‌شود ولی انسان می‌تواند به خاطر مریضی نماز را نشسته و یا به حالت خوابیده به‌ جا آورد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تفاوت دیگر روزه و نماز را مخصوص بانوان دانست و گفت: بانوان در ایام عادت ماهانه و ایام خاصی و پس از زایمان نه نماز می‌خوانند و نه‌روزه می‌گیرند که در این مورد لازم نیست نماز را قضا کنند، ولی روزه را باید قضا کرده و کفاره آن را بپردازند.

 

وی با بیان این‌که ترک نماز و روزه بدون عذر گناه دارد، تصریح کرد: در ترک نماز کفاره‌ای نیست ولی در صورت ترک روزه انسان باید کفاره بپردازد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) افزود: در هنگام نماز، خواب برای حتی یک‌لحظه نماز و وضوی نمازگزار را باطل می‌کند درحالی‌که در مورد روزه این‌گونه نیست و کارهای خاصی روزه را باطل می‌کند ولی خواب مبطل روزه، روزه‌دار نیست.

 

وی با اشاره به این‌که نماز مهم‌ترین دستور خداوند به انسان است، ادامه داد: انسان در هیچ شرایطی حق ترک نماز را ندارد و کسی که نماز را ترک می‌کند رحمت الهی را از خود دور کرده و برکت از زندگی او دور می‌شود، زیرا نماز ستون و عمود خیمه دین است و کسی که نماز را ترک می‌کند خیمه دینش را بدون ستون رها می‌کند.

 

حجت‌الاسلام ربانی بابیان این‌که انسان تارک نماز باید تمامی نمازهایی را که به‌جا نیاورده، قضا کند و قضایش را به‌جا آورد، گفت: اما در مورد احکام روزه در این زمینه با نماز تفاوت وجود دارد.

 

وی در پایان اظهار داشت: گناه روزه را باطل می‌کند و انسان گناهکار روزه‌اش مورد قبول واقع نمی‌شود در حالی‌که نماز انسان گناه‌کار باطل نمی‌شودع بلکه نماز او مورد قبول و پذیرفته نیست و فرد با حضور قلب و توبه می‌تواند نماز را به عرصه اجابت نزدیک کند./837/پ202/ح

ارسال نظرات