۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۲۶۷۴۱۱
وزیر دادگستری:

مذاکرات هسته‌ای نماد توانمندی دیپلماسی ایران است /دولت مشکلات کشور را به مذاکرات گره نمی زند

خبرگزاری رسا ـ وزیر دادگستری مذاکرات هسته‌ای را نماد توانمندی دیپلماسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: مذاکره یک هنر است، اما باید توجه داشت که محتوای توان ملی به آن جایگاه خاصی می‌بخشد؛ امروز دیپلمات‌های ما تمام ظرفیت‌های ملی را به خدمت گرفته‌اند تا در عرصه جهانی تاثیرگذار باشند.
بزرگداشت 24 خرداد در قم

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در مراسم بزرگداشت حماسه 24 خرداد که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: در 24 خرداد 92 همانطور که رهبر معظم انقلاب خواسته بودند، حماسه سیاسی ملت رقم خورد.

 

وی افزود: مشارکت فعال مردم و رأی قاطع آنها در این روز، وعده رهبری مبنی بر حماسه سیاسی را محقق کرد.

 

وزیر دادگستری با بیان اینکه ملت ایران با فراست و هوشمندی و آگاهی تمام در فضایی آرام و امن و امید به آینده در این انتخابات شرکت کردند، ادامه داد: مردم با خوشبینی به افراد مورد نظر خود رأی دادند و شایسته‌ترین فرد را برگزیدند.

 

وی بیان کرد: حماسه 24 خرداد در واقع نماد پرفروغی از مردم‌سالاری با غنای دینی بود که با لطف الهی تبدیل به یک مدل و سبک زندگی سیاسی در دنیای معاصر شده است.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به شرکت حدود 80 درصد مردم در انتخابات 92 تبیین کرد: امانتداری کامل و رعایت حق‌الناس همانطور که امام و رهبری بر آن تأکید داشته و دارند نیز تحقق یافت.

 

وزیر دادگستری عنوان کرد: زیبایی انتخابات 24 خرداد 92، گفت‌وگوهای جدی، اعلام مواضع روشن و صریح و بیان دیدگاه‌ها و رویکردها و نیز حماسه سیاسی بود.

 

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام و انقلاب همواره ادعاهایی مبنی بر عدم صیانت از آرای مردم در جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند، توضیح داد: نمونه این ادعاها را در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم، اما در سال 92 همگان بازهم دیدند که چنین چیزی صحت ندارد.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به گذشت 22 ماه از عمر دولت یازدهم، تبیین کرد: حال می‌توان کارنامه دولت را مورد بررسی قرار داد و نقاط ضعف و قوت را بازگو کرد؛ دولت صادقانه و صمیمانه خود را زیر تیغ نقد می‌برد و از این موضوع نمی‌رنجد و حتی از آن استقبال می‌کند و چنین روحیه‌ای را یک ارزش و خدمت به خود می‌داند.

 

وزیر دادگستری تصریح کرد: از اینکه کسی بگوید وضعیت اقتصادی مشکلاتی دارد یا فرهنگ و سیاست نیاز به نقد دارند هراسی نیست و چنین افرادی متهم به سیاه‌نمایی نمی‌شوند بلکه ضعف‌ها و کاستی‌ها صادقانه پذیرفته می‌شوند؛ البته دستاوردها و توفیقاتی هم وجود داشته است و انتظار این است که نقدها صادقانه، کارشناسانه و مستند باشند.

 

وی با تأکید بر شناخت صحیح و ارزیابی درست نقاط ضعف در ابعاد گوناگون، گفت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که عوامل بروز یک مشکل متعدد هستند و نباید با ساده‌سازی ماجرا، یک فرمول برای مشکلات ارائه کرد، این امر جزو آفت‌هایی است که دچار آن بوده و هستیم، چراکه تا یک مشکل ظهور می‌کند، با یک بررسی ساده، یک یا دو علت برای آن ذکر شده و بلافاصله یک راه‌حل ساده هم ذکر می‌شود و انتظار می‌رود که به سرعت مشکل برطرف شود.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه باید دید آنچه امروز در اختیار داریم با ظرفیت‌های ملی و داشته‌هایمان متناسب است یا خیر خاطرنشان کرد: حقیقت آن است که این چنین نیست البته دستاوردهای قابل مباهاتی نیز داشته‌ایم و به همین دلیل از همه تلاش‌گرانی که در طول تاریخ انقلاب همت کردند تا به این نقطه برسیم قدردانی می‌کنیم.

 

وزیر دادگستری عنوان کرد: بهره‌مندی از یک برنامه هدف‌دار و زمان‌بندی شده و نیز اجرای دقیق آن نیازی اساسی محسوب می‌شود؛ برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های گوناگونی در طول دهه‌های اخیر داشته‌ایم و امروز در انتهای برنامه پنجم توسعه به سر می‌بریم ولی وقتی ارزیابی دقیقی صورت می‌گیرد در می‌یابیم در خوشبینانه‌ترین حالت، فقط کمی بیشتر از 50 درصد تحقق برنامه داشته‌ایم.

 

وی با بیان اینکه امروز در فضای آرامتری و با اعتماد و امید بیشتر زندگی می‌کنیم گفت: فضای جامعه متشنج و همراه با التهاب‌های فراوان نیست و بدبینی‌های طمع‌آفرین برای دشمن وجود ندارد که این یک دستاورد بزرگ اجتماعی محسوب می‌شود و دولت نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد این فضا داشته و دارد.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به نقش گسترده دولت‌ها در ایجاد فضای سالم اجتماعی عنوان کرد: در واقع تزریق آرامش، امید و اعتماد به جامعه کار دولت‌هاست و دولت یازدهم در ایجاد چنین فضایی تلاش زیادی کرده و البته اگر دیگران هم در این زمینه سهمی داشته‌اند، قابل تقدیر است.

 

وزیر دادگستری تاکید کرد: نظم و قانون نقشی تعیین‌کننده در فضای کشور دارند و این امور باید در دست مجریان باشد تا در سطوح اجتماعی به وضوح مشاهده شوند وگرنه اگر مجریان قانون خود پایبند به آن نباشند، نمی‌توان از دیگران چنین انتظاری داشت.

 

وی ادامه داد: پایبندی دولت بازدهم به قانون آشکار است؛ مصوبات دولت در سال 91 در بیش از 35 درصد موارد توسط مجلس نقض شدند ولی پس از روی کار آمدن دولت جدید، تنها سه درصد نقض مصوبات را در سال 92 شاهد بودیم و این رقم در سال گذشته کمتر از یک درصد بود.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی به پوشش جامع بیمه درمانی در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: بیش از 9 میلیون نفر در این طرح دفترچه بیمه دریافت کردند و همچنین از دیگر دستاوردها می‌توان به طرح جامع سلامت اشاره کرد که امیدواریم به فرجام مبارک خود برسد.

 

وزیر دادگستری افزود: دولت در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، طرح پرهزینه سلامت را اجرایی کرده و آثار آن از هم‌اکنون مشاهده می‌شود.

 

وی به حوزه اداری و مشکلات مربوط به آن پرداخت و گفت: دولت ما بزرگ و پر هزینه است به طوری که بودجه جاری آن بخش مهمی از بودجه کشور را می‌بلعد و توانی برای ارائه خدمات بیشتر به جامعه باقی نمی‌ماند و البته این مشکلی است که در طول تاریخ ایجاد شده است در حالیکه رهبر معظم انقلاب بارها بر کوچک‌تر و چابک‌تر شدن دولت‌ها تاکید داشته‌اند.

 

پورمحمدی با اشاره به افزایش 14 درصدی بودجه جاری دولت در سال جاری عنوان کرد: بیش از 500 هزار کارمند در دولت و به شکل غیر رسمی فعالیت می‌کنند که نیاز به بخش زیادی از آنها وجود ندارد که تعیین تکلیف آنها ضروری است.

 

وزیر دادگستری با بیان اینکه گاهی ادوار مجلس بی توجهی‌هایی داشته‌اند و بر حجم دولت افزوده‌اند گفت: دولت یازدهم در این زمینه گام‌هایی برداشته که از آن جمله می‌توان گفت طی 22 ماه گذشته یک دهستان، یک شهرستان و یک شهر جدید ایجاد نشده و در واقع تقسیمات کشوری تغییر نکرده‌اند زیرا این یک اندیشه اشتباه است که با تغییر روستاها و بخش‌ها به شهر، پیشرفت حاصل می‌شود بلکه فقط ادارات دولتی بیشتر خواهند شد.

 

وی به انضباط اداری در دولت یازدهم اشاره و اظهار کرد: دولت درصدد است که تعهد بیهوده ایجاد نکند و وعده‌ای را که نمی‌تواند محقق کند ندهد؛ برخی می‌گویند چرا چهار سال پیش در سفری استانی 1500 میلیارد تومان مصوبه وجود داشته و امروز تنها 270 میلیارد تومان تخصیص می‌یابد و در پاسخ باید گفت همانقدر که بودجه وجود دارد، تعهد هم داده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه 70 بانک اطلاعاتی غیر متصل به یکدیگر در سطح کشور وجود دارد گفت: اطلاعات موجود باید استفاده شوند نه اینکه فقط ظاهر آن را بنگریم و آمار بدهیم.

 

وزیر دادگستری به تحولات دولت الکترونیک طی 22 ماه گذشته پرداخت و افزود: پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده و می‌توان ساعت‌ها در مورد آن سخن گفت؛ به یاری خداوند در آینده‌ای میان مدت یعنی تا پایان سال 95 شاهد تحولی عظیم در دولت الکترونیک جمهوری اسلامی خواهیم بود که یکی از مهمترین آنها گمرک است که 70 درصد آن زیر پوشش خدمات الکترونیکی قرار گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی گمان می‌کنند دولت منتظر ایستاده و دست‌ها را بالا گرفته تا ببیند از مذاکرات چه نتیجه‌ای به دست می‌آید و هیچ‌کس به فکر مشکلات نیست؛ باید فرصت داد و انگیزه را تقویت کرد تا آنچه انجام شده بشنویم و تفاوت‌ها را ملاحظه کرد، سپس به نقد و تحلیل بپردازیم.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات بین‌المللی اشاره کرد و افزود: کشوری که هر روز به حمله نظامی تهدید می‌شد و متهم به جنگ‌افروزی بود، در سطح جهانی پذیرفته شده و هرچند هنوز هم اتهام‌ها وارد می‌شود، اما حنای دشمنان دیگر رنگی ندارد، چراکه مسئولان کشور با استدلال، به روشنگری مشغولند.

 

وزیر دادگستری با بیان اینکه دشمنان هیچگاه از دشمنی خود دست برنمی‌دارند، گفت: در عین حال با نظمی هوشمندانه و رفتاری دیپلماتیک، سلاح آنها برای اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی کند شده و در عین حال آرمان‌های امام و رهبری به حاشیه رانده نشده‌اند البته نحوه بیان و طراحی روابط دیپلماتیک هم نیازمند کارکشتگی و هوشمندی است که محصول آن را امروز می‌بینیم.

 

وی افزود: در گذشته، ایران را در مذاکرات صلح سوریه راه نمی‌دادند، اما امروز از جمهوری اسلامی می‌خواهند به مذاکرات ورود پیدا کند؛ آمریکا برای سرکوب داعش به ایران نیاز دارد و رهبران ایالات متحده به این امر معترف هستند، زمانی ایران متهم به گسترش تروریسم بود، اما امروز از زبان جامعه جهانی می‌شنویم که بدون حضور ایران نمی‌توان تروریسم را مهار کرد.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه برخی دشمنان با خودزنی علیه این این موقعیت ایران اسلامی وارد عمل شده‌اند گفت: در جنگ نفتی که به راه انداختند اگر ایران 19 میلیارد دلار ضرر کرد، عربستان سعودی صدها میلیارد دلار متضرر شد.

 

وزیر دادگستری مذاکرات هسته‌ای را نماد توانمندی دیپلماسی جمهوری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مذاکره یک هنر است، اما باید توجه داشت که محتوای توان ملی به آن جایگاه خاصی می‌بخشد؛ امروز دیپلمات‌های ما تمام ظرفیت‌های ملی را به خدمت گرفته‌اند تا در عرصه جهانی تاثیرگذار باشند.

 

وی با اشاره به ارتقای علمی ایران طی 22 ماه گذشته افزود: روند رو به رشد علمی کشور در این دولت ادامه یافته است.

 

پورمحمدی گفت: باید اجازه داد کسانی که هرچند تفکر عمیق انقلابی ندارند اما آسیبی هم نمی‌رسانند به کارشان بپردازند و فعالیت‌های علمی و هنری خود را ادامه دهند زیرا در سایه بدبینی، دانشمندان و هنرمندان ایرانی که شهروندان همین کشور هستند به خارج مهاجرت می‌کنند.

 

وزیر دادگستری با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی دارای صفحات مبتذل و آسیب‌هایی نیز هستند، خاطرنشان کرد: در عین حال مزایای فراوانی هم در این شبکه‌ها وجود دارد که می‌توان با کنترل آنها به استفاده صحیح پرداخت.

 

وی به تبیین وضعیت فرهنگ عمومی پرداخت و افزود: در این زمینه دچار کاستی‌ها و چالش‌هایی هستیم و در این حال در حوزه دینی، بی‌مبالاتی‌های دینی موجب رنجش می‌شوند، بی‌اخلاقی‌ها و مسائلی از این دست جزو مشکلات محسوب می‌شوند البته باید توجه داشت که حل مشکلات فرهنگی زمان‌بر و نیازمند همتی همگانی است؛ دولت دلواپس اخلاق، دین و فرهنگ مردم است و در پی حل این دغدغه‌ها خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی تأکید کرد: اگر بخواهیم مدار دغدغه و دلواپسی را تعیین کنیم، باید آنچه اسلام و اخلاق دینی به آن حکم می‌کنند معیار قرار گیرند.

 

وزیر دادگستری در ادامه به ضعف‌های ساختاری در حوزه اقتصاد داخلی اشاره کرد و گفت: نظام پولی و بانکی، حجم نقدینگی و مدیریت و برنامه‌ریزی جزو مشکلات ماست ضمن اینکه در حوزه فساد اقتصادی و تحریم هم معضلات فراوانی به وجود آمده است.

 

وی با بیان اینکه تحریم‌ها زیربناهای اقتصادی کشور را سست می‌کنند عنوان کرد: باید وضعیت موجود را بدون پنهان‌کاری بیان کرد؛ نمی‌توان یک طرفه به قاضی رفت و مشکلات اقتصادی را فقط به گذشته، تحریم‌ها یا اختلافات مربوط دانست و البته اگر سکوت کرد می‌گویند دولت تحلیلی از مسائل ندارد؛ دولت بدون قصد سیاه‌نمایی و به دور از پنهان‌کاری می‌گوید اقتصاد کشور مشکل دارد و عوامل چندی در این امر دخیل هستند بنابراین باید به یکدیگر اعتماد کرد و اگر هم در انتخابات پیروز نشده‌ایم، صبر کنیم تا انتخابات بعدی فرا برسد.

 

حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: هر بلندگویی در این کشور فریاد می‌زند دولت همه مشکلات را به تحریم‌ها گره زده ولی باید گفت چه کسی این کار را انجام داده؟ تحریم‌ها باید شکسته شوند و سئوال اینجاست که چرا دشمنان اجازه نمی‌دهند ایران در عرصه بین‌المللی به حق خود برسد؟

 

وزیر دادگستری با بیان اینکه دشمنان ما خونخوار و بی‌رحم هستند گفت: چنانچه هزاران نفر در کشوری بمیرند بر این دشمنان تأثیری نمی‌گذارد، بنابراین باید حق خود را از آنها بگیریم.

 

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد رابطه تحریم‌ها و محیط زیست خاطرنشان کرد: چرا منتقدان این سخنان را ولو مبهم بوده با یک منطق صحیح ارزیابی نمی‌کنند؟ زمین و زمان به هم دوخته می‌شود تا بگویند فلان شخص فلان حرف را زده و سپس هجمه کنند./1323/د101/ج

ارسال نظرات