۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۲۶۷۶۲۷
پیش از ظهر امروز در تهران؛

نشست تخصصی علم و فناوری در جامعه با تأکید بر نقش علوم انسانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی «علم و فناوری در جامعه با تأکید بر نقش علوم انسانی» پیش از ظهر امروز در دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار شد.
علوم انساني اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن ظهور، استاد دانشگاه صنعتی شریف در نشست تخصصی «علم و فناوری در جامعه با تأکید بر نقش علوم انسانی» که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، گفت: مسأله علم و فن آوری و همراه بودن آن با جامعه دغدغه جهانی است.

 

وی اظهار داشت: در یازدهمین  کنفرانس سالانه علوم فناوری و جامعه  که سال گذشته در کیوتوی ژاپن برگزار شد، هزار نفر از دانشمند گرد هم جمع شدند تا موضوع علم و فناوری در جامعه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهند.

 

استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با اشاره به رویکردهای اصلی این کنفرانس، گفت: نقش دانشگاه در قرن 21 و نقش جمعیت و منابع انسانی بحث مهمی برای نوآوری علم در کنار جامعه است که در این کنفرانس به آن توجه داده شد.

 

ظهور با اشاره به اهمیت و جایگاه اخلاق در علم گفت: اخلاق و علم دو بال پرواز هستند، اینکه دانشجویی پرورش یابد اما اخلاقیات نداشته باشد، مضرر و مخرب است، زمانی به بیراهه نمی رود که به بال اخلاق توجه کند و علاوه بر اینکه دانشجویان بایستی به تخصص برسند در کنار آن مسائل اخلاقی هم باید وجود داشته باشد.

 

در ادامه این مراسم نعمت‌الله  فاضلی، استاد دانشگاه پژوهشکده علم و فن آوری گفت: دانش ها با آگاهی مؤثر تشکیل نشده اند و استفاده از مفاهیم و ایده ها محدود به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بوده است و به حد کفایت به این موضوع اهمیت داده نشده است.

 

وی عنوان کرد: اگر آگاهی مؤثر از فناوری داشته باشیم و یا اینکه  علم به نحو مؤثری به کار رود، وضعیت مناسب تری  به ویژه در گفت‌وگوی همگانی پیدا می‌کردیم.

 

استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه مدیران تنها در حد یک سخنران در کنفرانس های علمی شرکت می کنند، اظهار داشت: باید این گفتمان همگانی به درستی صورت بگیرد.

 

فاضلی با بیان اینکه چرا از علوم انسانی برای جلوگیری از بحران‌ها نمی‌توانیم استفاده کنیم، بیان کرد: نخستین عامل مانع، گسست تکنیکی است و اینکه به گفت‌گو و ایده بها داده نمی شود.

 

وی افزود: بحران جامعه این است که تنها به فن و تکنیک اهمیت داده می شود و به ارتباط آن به جامعه توجه نمی شود، به نوعی با گسست تکنیکی مواجه هستیم، فرهنگ و مردم و مفاهیم موثر در جامعه ما جدی گرفته نمی شود و تنها به تکنیک اهمیت داده می شود.

 

این استاد دانشگاه بحران علم نمایی و اهمیت ندادن به ایده ها و ارزش ها را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: باید مسؤولانه به علوم انسانی نگاه کنیم و شهامت و شجاعت به معانی واقعی وجود داشته باشد و باید رنج‌های جامعه را بفهمیم.

 

فاضلی با انتقاد از عملکرد مدیران و اینکه باید مدیران آموزش داده شوند، گفت: باید مدیران را آموزش داد تا شنونده های خوبی برای مردم باشند، آنها هستند که قدرت و ثروت در دست دارند، در حالی که به دلیل کمبود وقت به حرف های مردم توجه نمی‌کنند.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم بزرگداشت مرحوم صادق آینه وند برگزار شد و کلیپی از فعالیت‌های ایشان به نمایش در آمد./818/پ202/ح

ارسال نظرات