۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
کد خبر: ۲۶۸۸۴۹
استاد انصاریان:

سخن از علی و مدح او، بیشترین عبادت زبانی پیامبر اکرم بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به عبادت‌های گوناگون چشم، پا و زبان حضرت رسول اکرم(ص)، سخن گفتن از حق و دعوت مردم به سوی انسان کامل را یک عبادت زبانی به شمار آورد و گفت: بیشترین عبادت زبانی پیامبر اکرم(ص) در 23 سال بعثت ایشان، سخن گفتن از امیر مؤمنان علی(ع) بود.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در سومین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» که در مسجد حضرت امیر(ع) تهران برگزار شد، اظهار داشت: عبد بودن پیامبر اکرم(ص) بالاترین ویژگی است که خدای متعال در خصوص ایشان بیان کرده است.

 

وی ادامه داد: پروردگار متعال در قرآن کریم، حضرت محمد(ص) را در نزول قرآن به صفت «عبد» خطاب کرده است؛ در حالی که می‌توانست به جای آیه مبارکه «ان کنتم مما نزلنا علی عبدنا» از عبارت «نزلنا علی نبینا» استفاده کرده و ویژگی نبی بودن ایشان را خطاب قرار دهند.

 

تفسیر حروف عبد

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان به تفسیر حروف «ع»، «ب» و «د» از کلمه «عبد» پرداخت و گفت: در لسان روایات ائمه طاهرین(ع) و عبارات علما، از کسانی به اهل دل و اهل اشارات یاد شده که حتی بر حروف کلمات هم دقت داشته و از هر حرفی معنایی دریافت می‌کنند.

 

وی به تفسیر حرف «ع» از لفظ «عبد» پرداخت و تصریح کرد: این حرف اشاره به عرفان الهی دارد زیرا عبد واقعی، عرفان به پروردگار داشته و به درستی این حس را می‌پذیرد که موظف به بندگی خدای حق تعالی است.

 

مفسر قرآن کریم ادامه داد: امیر مؤمنان علی(ع) به عنوان یک عبد واقعی، می‌فرماید «محبوب من، ترس از دوزخ من را وادار به عبادت تو نکرده است؛ طمع به بهشت هم محرک من برای بندگی نبوده است؛ نظر من تنها به بندگی تو است زیرا تو سزاواری که آفریده‌هایت بندگی تو را بکنند».

 

شناخت زیبایی خدا، بزرگترین عامل عشق و عبودیت است

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: بندگی مطلق خدا، حال کسانی است که او را خوب شناخته، در آثارش اندیشه کرده و در آیات قرآن کریم به فکر فرو رفته‌اند؛ شناخت خدای متعال عامل عشق و سبب محبت است چراکه خدای متعال زیبای بی نهایت و جمال و جلال بی حد و مرز است.

 

وی با تأکید بر اهمیت شناخت بر سکوت در برابر حق و عبودیت، عنوان کرد: همسر عزیز مصر برای فرار از بدگویی‌های زنان و مقابله با سرزنش‌ها مجبور به شناساندن یوسف به سایرین شد؛ از این رو عده‌ای از زنان را به مهمانی دعوت و یوسف را وادار به حرکت در مقابل آنان کرد. همین امر طوری سبب بریده شدن انگشت‌ها و دستان زنان شد که دیگر کسی همسر عزیز مصر را سرزنش نکرد.

 

عاشق تنها به دنبال کسب رضایت معشوق بوده و توقعی از او ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ابراز کرد: کسی که وجود مقدس پروردگار متعال را با درک آیات کتاب خلقت و تشریع شناخته، عاشق است؛ عاشق هیچ توقعی از معشوق نداشته و تنها به دنبال کسب رضایت معشوق است و از این همین رو پی عبادت معشوقش می‌رود.

 

وی همچنین با اشاره به تفسیر حرف «ب» از لفظ «عبد» اظهار داشت: این حرف اشاره به «بر» و نیکی دارد؛ بندگان و عابدان واقعی از هیچ خیر و نیکوکاری رویگردان نیستند؛ همه وجود آنان «بر» است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم همچنین حرف «د» از لفظ «عبد» را تفسیر به «دنو» کرد و گفت: بندگان واقعی به قدری عبادت می‌کنند که به مقام قرب محبوب رسیده و هجران خود را بدل به وصال کنند و این معنای «دنو» است.

 

پیامبر اکرم «عبد» خدا بود

وی تأکید کرد: پیامبر اکرم «عبد» واقعی خدای متعال بود؛ او از زیبای بی نهایت شناخت کامل داشت، تمام نیکی‌های عالم را انجام داد و از همه انسان‌ها به مقام بالاتری از قرب به حق رسید.

 

انواع عبادات پیامبر اکرم(ص)

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به شیوه عبادت حضرت رسول اکرم(ص) تصریح کرد: چشم ایشان سال‌ها در این دنیا زندگی کرد اما نگاهی به نامحرم ندوخت که دلش لرزیده و سبب گناه شود و این عبادت چشم پیامبر اکرم(ص) بود؛ عبادت پای ایشان هم رفتن به مجالس الهی، صله رحم و عیادت مریض بود.

 

سخن گفتن از امیر مؤمنان علی(ع)، بیشترین عبادت زبانی پیامبر اکرم(ص) بود

وی با بیان این‌که عبادت زبان 11 نوع است، ابراز کرد: یکی از عبادت‌های زبانی به این است که مردم را از گمراهی هشدار داده و یا به سوی انسان الهی راهنمایی کند؛ این در حالی است که بیشترین عبادت زبانی پیامبر اکرم(ص) در 23 سال بعثت ایشان، سخن گفتن از امیر مؤمنان علی(ع) بود.

 

استاد تفسیر قرآن کریم اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند که اگر فضائل تو را بگویم و پرده از حقایق وجودی‌ات بردارم، می‌ترسم مردم بعد از مردن من، تو را خدا پندارند؛ حضرت رسول اکرم(ص) اندک اندک درباره امیر مؤمنان علی(ع) صحبت کردند اما با این وجود بیش از ده‌ها جلد درباره این امام همام صحبت کرده‌اند.

 

بر اساس کتب اهل‌سنت، حضرت علی(ع) در سفر معراج خلیفه رسول اکرم(ص) شد

وی بیان کرد: سفر معراج حضرت رسول اکرم(ص) مربوط به اول بعثت در مکه است؛ بر اساس روایتی در کتب اهل‌سنت، خدای متعال در این سفر، حضرت علی(ع) را خلیفه پیامبر اکرم(ص) قرار می‌دهد تا زمام زندگی مردم را به دست بگیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان یادآور شد: در کتب اهل‌سنت آمده است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند، در سفر به معراج به قدری بالا رفتم که به صدرة المنتهی رسیدم؛ در بالاترین مقام نزد پروردگار متعال ایستادم؛ خدای متعال با من سخن آغاز کرد و فرمود که من همه بندگان را آزمایش کرده‌ام. سپس پرسید که چه کسی بیش از هر کسی مطیع تو است؟ پاسخ دادم علی مطیع‌ترین عبد است. خدای متعال فرمود که او را برای خودت به عنوان خلیفه انتخاب کن تا بعد از وفاتت، زمام زندگی امت را به دست بگیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این روایت در کتب اهل‌سنت، خدای متعال در سفر معراج می‌فرمایند که من علم و بردباری خود را به علی(ع) عطا کردم؛ در این عالم لقب امیرالمؤمنین به احدی جز علی(ع) اهدا نشده و نخواهد شد. علی(ع) پرچم هدایت و نور دل اولیاء من است./997/پ201/ی

ارسال نظرات