۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۶۹۰۳۴
آیت الله مهدوی:

انسان در سایه عشق و محبت به اهل بیت از معاصی اجتناب می‌کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی گفت: برای ترک گناهانی که خیلی برای ما جذاب هستند و با وجود این که بارها تصمیم به ترک آن ها گرفته ایم اما موفق نشده ایم، تنها محبت و عشق نسبت به 14 معصوم(ع) چاره کار ما است.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر امروز در جلسه اخلاق که در مدرسه علمیه ملا عبدالله اصفهان برگزار شد، با اشاره به آیه 23 سوره شوری، گفت: ظاهر آیه نشان دهنده آن است که مودت اهل بیت(ع) امری مستحب است و واجب بودن از آن به نظر نمی رسد.

 

وی با بیان این که احادیثی از ائمه اطهار(ع) وجود دارد که مودت را امری واجب می دانند، ابراز داشت: هنگامی که از امام باقر(ع) درباره این آیه قرآن پرسیدند، ایشان جواب دادند که "به خدا قسم این آیه واجب است برای همه مردم از طرف پیامبر(ص) نسبت به اهل بیت او"، و می بینیم که امام(ع) تعبیر والله را به کار برده اند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: از امام مجتبی(ع) روایت است که می فرمایند "انا من اهل البیت الذین فرضت مودتهم علی کل مسلم" ، من از اهل بیت هستم که مودتشان بر هر فرد مسلمانی واجب شده است، به واسطه آیه قرآن و سپس آیه 23 سوره شوری را تلاوت کردند و "من یقترف حسنه" ، جمع آوری حسنه را در آن به مودت اهل بیت(ع) تعبیر کردند.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: در انتهای آیه داریم که "و من یقترف..." یعنی این که هر کس که حسنه ای را جمع آوری کند ما حسنه او را زیاد می کنیم، و وقتی از امام باقر(ع) منظور از جمع آوری حسنه را پرسیدند ایشان جواب دادند که" التسلیم لنا و الصدق علینا و لا یکذب علینا" ، یعنی تسلیم ما اهل بیت باشد و ما را تصدیق کند و به ما دروغ نبندد.

 

وی ابراز داشت: با مقایسه این 2 حدیث می بینیم که امام مجتبی(ع) منظور از حسنه را خود مودت اهل بیت می دانند و امام باقر(ع) منظور از آن را نتیجه و اثر عملی مودت اهل بیت، که همان اطاعت از ایشان است، بیان می کنند.

 

آیت الله مهدوی بیان داشت: 2 نکته در رفع این تعارض میان قرآن و کلام معصوم(ع) وجود دارد که برای نخستین بار در علم کلام می خواهم تا آن چه به ذهنم می رسد در جواب آن بگویم و قبلا در این باره مطلبی گفته نشده است، مورد اول این است که شاید ما باید آیه شریفه و استحباب مودت اهل بیت(ع) را به مردم بگوییم و از آن طرف هم روایات معصومان(ع) را هم بخوانیم و منظور از مودت در آن ها را ولایت معنی کنیم و بگوییم که واجب است، و همان طور که می دانیم ولایت 14 معصوم(ع) و اطاعت از ایشان همواره واجب است.

 

نوافل اگر چه مستحب هستند اما بر 14 معصوم واجب هستند زیرا آن ها مانعی ندارند

نماینده مجلس خبرگان افزود: نکته دوم این است که بعضی از مستحبات هستند که مانند مسواک زدن اگر چه مؤکد هستند اما واجب نیستند و اگر مشقت آن ها و رحمت علی العباد بودن خدا نبود واجب می شدند، اما چون مانع جلوی آن ها بوده، گرچه مقتضی و مصلحت آن ها 100 درصد بوده است، مستحب اعلام شده اند.

 

وی در ادامه تشریح کرد: نوع دیگری از مستحبات هم وجود دارد که تفاوت زیادی با نوع ذکر شده دارند و آن ها اعمالی هستند که مقتضی نیستند و مصلحت آن ها 100 درصد نیست و مثلا 70 درصد است و مقتضی آن ها ضعیف است فلذا مستحب اعلام شده اند.

 

آیت الله مهدوی ابراز داشت: به نظر می رسد مودت اهل البیت(ع) هم از نوع مستحبات مقتضی قوی است که اگر مانع نبود و برای مردم مشقت نداشت، واجب می شد و برای خواص واجب است.

 

امام جمعه موقت اصفهان نماز اول وقت را هم از مستحبات مؤکدی دانست که اگر مانع نبود واجب می شد و اظهار داشت: نماز اول وقت برای خواص واجب است و نباید بدون عذرهایی که ذکر شده است نماز اول وقت را به تاخیر انداخت و الا ترک واجب شده است، همان طور که نماز اول وقت و نوافل یومیه و نماز شب بر ائمه اطهار(ع) واجب است، زیرا آن ها مانع ندارند.

 

وی ادامه داد: خداوند به خاطر رحمت نسبت به بندگان وقت نماز را وسیع کرده اما ما نباید توفیق نماز اول وقت را از خود بگیریم، حتی در نماز جماعت امام جماعت نباید نماز اول وقت را به تاخیر بیندازد که عده ای از مامومین هنوز نیامده اند.

 

آیت الله مهدوی افزود: امام زمان(عج) 2 بار نسبت ملعون به کسانی می دهدند که نماز مغرب خود را وقتی می خوانند که ستارگان در آسمان زیاد شده باشند و همچنین کسانی که نماز صبح خود را وقتی می خوانند که ستارگان در آسمان نباشند.

 

نماینده مجلس خبرگان در نهایت تصریح کرد: مودت اهل بیت با توجه به آیه قرآن مستحب مؤکد است و از آن نوع مستحب هایی است که اگر مانع نبود واجب می شد در حالبکه مقتضی آن قوی است، اما ولایت اهل بیت(ع) و اطاعت و تسلیم در برابر ایشان همیشه و در هر شرایط از واجبات و لازمه دین اسلام است.

 

وی ابراز داشت: اختلاف در سخن امام(ع ) در 2 حدیث ذکر شده خود به معنای اسحباب مودت است، زیرا در واجبات اختلاف بین گفته ائمه(ع) وجود ندارد، اما در مستحبات و دعاها، کم و زیاد وجود دارد.

 

آیت الله مهدوی در پایان با ذکر داستان طیب اصفهانی که از مبارزان شهید در راه انقلاب اسلامی ایران بود، بیان داشت: برای ترک گناهانی که خیلی برای ما جذاب هستند و با وجود این که بارها تصمیم به ترک آن ها گرفته ایم اما موفق نشده ایم، تنها محبت و عشق نسبت به 14 معصوم(ع) چاره کار ماست همان گونه که طیب اصفهانی با عشق به امام حسین(ع) موفق به این کار شده و در نهایت در زمره یاران امام خمینی(ره) و شهیدان انقلاب اسلامی قرار گرفت./939/پ202/ب4

ارسال نظرات