۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۲۶۹۶۴۶
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

علم اخلاق فلسفه نظام آفرینش/ اخلاق اسلامی از افراط و تفریط به دور است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام میرزامحمدی با بیان این‌که علم اخلاق، فلسفه نظام آفرینش است، گفت: فریضه عادله یا همان علم اخلاق، انسان را نه دچار افراط می کند و نه دچار تفریط، بلکه انسان را به مسیر اعتدال هدایت می کند.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام میرزامحمدی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع روزه‌داران تبریز با اشاره به این‌که رسول گرامی اسلام(ص) الگوی اخلاق و معرفت بشریت هستند، اظهار داشت: علم اخلاق  فلسفه نظام آفرینش است، از این رو هم عمل باید حسنه باشد و هم به صحیح ترین و زیباترین وجه باید انجام شود.


وی با بیان این‌که پروردگار عالم در قیامت کسانی را وارد بهشت برین خواهد کرد که صاحبان قلب سلیم هستند، خاطرنشان کرد: اخلاقی زیستن هم شرط ورود به بهشت است و هم فلسفه آفرینش، بنابر این ماه مبارک رمضان فرصتی برای زدودن رذایل اخلاقی و گرایش به سمت مکارم اخلاقی است.


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: فلسفه بعثت پیامبر اکرم(ص) نیز برپایی مکارم اخلاق بود، علم اخلاق حد وسط علم کلام و علم فقه قرار دارد که از آن به عنوان فریضه عادله یاد می شود، فریضه عادله یا همان علم اخلاق، انسان را نه دچار افراط می کند و نه دچار تفریط، و انسان را در مسیر اعتدال هدایت می کند.


حجت الاسلام میرزامحمدی با بیان این‌که اخلاق بزرگ‌ترین سرمایه انسان در دنیا و آخرت محسوب می شود، گفت: فلسفه احکام زندگی اخلاق است، خداوند نماز را بر ما واجب کرده که به بیماری کبر سقوط نکنیم،  این درحالی است که ابلیس هم به واسطه تکبر از هم نشینی با پروردگار و فرشتگان اخراج شد.


وی تکبر و غرور را عامل سقوط انسان و دوری از مکارم اخلاقی دانست و افزود: کسانی که متکبر هستند، هم در این دنیا و هم در آخرت خوار، ذلیل و حقیر خواهند بود، به عبارت دیگر تواضع و فروتنی مایه تعالی و عزت انسان است، این ماه لحظاتی ارزشمند برای کسب معارف اخلاقی برای همگان دارد.


حجت الاسلام میرزامحمدی گفت: انسان متکبر در قیامت آنقدر بی ارزش خواهد بود که با پست ترین موجودات همنشین خواهد شد تا همگان بدانند کبر و کبریایی مخصوص خداوند است، شخصیت رسول گرامی اسلام بهترین الگو برای زیستن اخلاقی و مطابق با ارزش های اسلامی است.


این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که غفلت از لحظات با فضیلت ماه مبارک رمضان موجب خسران خواهد بود، تصریح کرد: معاوضه شب های ماه مبارک رمضان با سریال های پوچ و منحرف کننده، زیانی آشکار است، ما در این ماه میهمان خداوند هستیم، بنابر این باید احترام میزبان را داشته باشیم.


وی تصریح کرد: قرآن، نماز، روزه، ائمه اطهار و تمامی مقدسات دینی مختص زمان گرفتاری و دردمندی نیست، باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که همواره با خالق هستی ارتباطی دائمی و معنوی داشته باشیم./853/پ202/ح

ارسال نظرات