کمال الهی در گرو گفتار پسندیده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، آیت الله سید احمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری دربرنامه شبانگاهی سیمای کرمان، با اشاره به سبک زندگی قرآنی گفت: انسان باید گفتار خود را کنترل کند تا به کمالات الهی برسد.
وی در ادامه با بیان این که گفتار مومن با آیین نامه الهی همراه باشد، افزود: گفتار هر انسانی همانند اعمال وی بوده و در قیامت از چگونگی آن سوال میشود.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که گفتار را به چند قسم تقسیم کرده است، اظهار داشت: همان گونه که ظلم کردن به مظلوم حرام است، غیبت و دروغ ودیگر گناهان زبانی نیز حرام است.
نماینده خبرگان رهبری با بیان این که گفتار انسان باید مستند باشد، ابراز داشت: مومن باید از شایعات و دروغ گفتن و غیبت کردن و شنیدن غیبت که موجب تشویق شخص غیبت کننده میشود، دوری کند.
آیت الله خاتمی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) خاطر نشان کرد: عاقل کسی است که اول فکر میکند و بعد سخنی را میگوید؛ اما نادان شخصی است که اول کلامی را میگوید و سپس در آن تفکر میکند.
وی با بیان این که قرآن انسان را به قول معروف دعوت میکند، اظهار داشت: آن گفتاری است که هم شرع با آن موافق بوده و هم عقل مخالف آن نیست و این بهترین گفتار است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخن عادلانه ابراز داشت: اگر صحبتی میکنید از روی عدل باشد و خطایی که از شخصی سر میزند را به گروهی نسبت ندهید.
نماینده خبرگان رهبری با بیان این که خداوند در قرآن به اهل یهود و نصاری با جملههایی که اشاره به بعضی از آنها کند سخن میگفتند، خاطر نشان کرد: اشتباه هر شخصی به خود وی مربوط است و دیگران را شامل نمیشود.
آیت الله خاتمی با اشاره به سخن صادقانه اظهار داشت: کمال صداقت مخصوص خدا بوده و هیچ موجودی به صداقت وی نمیرسد و در کلام خداوند کذب و دروغ راه ندارد.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که اگر در محیط خانه راستگویی وجود داشته باشد، صفا و صمیمیت بین اعضای خانه رواج پیدا میکند، ابراز داشت: در عرصه سیاست و اجرایی، صداقت سرمایهای برای مسؤولان است.
نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این که گفتار صادقانه مخصوص اهل بهشت است، خاطرنشان کرد: مومن باید با آرامش سخن بگوید، مگر آن که به وی ظلم شده باشد.
وی در پایان با بیان این که یکی دیگر از اقسام گفتار قول با صفا است، گفت: سخنی که همراه با صمیمت و صفا باشد که از ویژگیهای اهل تقوا است./972/پ202/ش