تبلیغ اثرگذار دین در گرو نیازسنجی مناسب از مخاطب است
حجت السلام عبدالعلی پور اکبر، مدیر حوزه علمیه بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، تبلیغ دینی را در حوزه اثر گذار فرهنگی مهم دانست و گفت: موفقیت هر حرکت اثر گذار فرهنگی بستگی به تبلیغ کارآمد در این حوزه دارد و به همین دلیل باید تبلیغ دینی را بسیار جدی گرفت.
وی با اشاره به این که امروز دشمنان با ابزارهای تبلیغی پیشرفته سعی در به انحراف کشیدن نسل جوان ما دارند، افزود: تجربه کافی، امکانات لازم، شرایط زمانی و مکانی یک تبلیغ باید دیده شود تا در کمترین زمان یک تبلیغ درست، کارامد و مؤثر صورت بگیرد.
امام جمعه سابق فارسان به جنبه دیگر اهمیت تبلیغ پرداخت و اظهار داشت: پایه و اساس هر مکتبی، دین و آرمانی به تبلیغ آن بستگی دارد و تبلیغ درست از سوی افراد شاخص و مطلع آن برای جذب حوزه اثر گذار آن بسیار با اهمیت است.
وی ادامه داد: اگر عقیده و دینی با تبلیغ درست در میان مردم شناخته نشود آن عقیده و دین و مذهب گمنام می شود و نمی تواند جایگاه خود را به اندازه واقعی خود در جامعه پیدا کند.
حجت الاسلام پور اکبر به تغییر باور و دینداری مردم برخی از مناطق اشاره و خاطرنشان کرد: اگر مردمی که به تدریج در اثر عدم تبلیغ درست، از محتوا و غنای عقیده و آرمان خود کم اطلاع باشند به تدریج و ماهیت قبلی خود را از دست خواهندداد و فرهنگ دیگری جایگزین آن می شود.
وی با بیان اهمیت تبلیغ در اسلام و جایگاه ارزشمند آن گفت: در اسلام تبلیغ اهمیت بسیار زیادی و جایگاه بی نظیری دارد و این را به راحتی می توان از سیره و روش پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) دریافت.
مدیر حوزه علمیه بابل بر لزوم مسلح شدن روحانیان مبلغ بر جدیدترین و بهترین روش در راه تبلیغ دینی تاکید کرد و افزود: احیای یک نفر و خارج کردن او از ظلمت در اسلام به اندازه احیای همه انسان ها است و به همین دلیل نگاه دین بیشتر در حوزه کیفیت بیشتر از کمیت است.
وی به شبهه افکنی دشمنان با استفاده از رسانه های تصویری، شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی و اینترنتی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز دشمنان برای شبیخون فرهنگی همه همت خود را برای تغییر باورها و دینداری مردم و دور کردن از ارزش ها صرف کرده اند و باید مبلغان و روحانیان همت جهادی را در راه مقابله با این تهدیدات دشمنان به کار ببندند.
حجت الاسلام پور اکبر به ظرفیت بالای ماه مبارک رمضان برای تبلیغ دین پرداخت و اذعان کرد: ماه مبارک رمضان به دلیل، معنوی شدن فضای جامعه هر گونه تبلیغ درست در حوزه دین می تواند موفقیت بیشتری را به همراه داشته باشد و به همین دلیل مبلغان و روحانیان باید قدردان این فرصت مهم باشند.
وی با تاکید بر این که امروز نسل نوجوان و جوان را باید مطابق با نیازهای خودشان راهنمایی کرد، افزود: در کنار شیوه های سنتی تبلیغ با هم افزایی و انتقال تجارب تبلیغ مؤثر و کارآمد در حوزه دین به دنبال سالم سازی روح و روان نسل جوان و واکسینه کردن آنها در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان باشیم./1313/ت302/ب1