روشنبینی و بصیرتزایی، بهترین عامل برای کسب معنویت و سبب تعظیم شعائر الهی است

حجت الاسلام احسان فردآقایی، مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، پیرامون شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان «اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین» ابراز داشت: در این روز از خداوند درخواست می کنیم که گناه و رذائل اخلاقی را از انسان دور کند.
وی با اشاره به این که بندگان خداوند در این روز از خداوند می خواهند که قدرت و توان صبر بر حوادث خیر و شر را بدهد، اظهار داشت: در بخش پایانی این دعا بندگان از خداوند خواستار تقوای الهی و همنشینی با ابرار و پرهیزکاران هستند.
مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان با تأکید بر این که تقوا از مسائل مهم و مورد توجه در متون دینی و روایات است، بیان داشت: تقوا برگرفته از ماده وقایه که به معنای محافظت چیزی از چیز دیگر است.
حجت الاسلام فردآقایی تصریح کرد: تقوا به معنای محافظت نفس از چیزی است که به او ضرر می رساند؛ از سالکی پرسیدند که تقوا چگونه است، در پاسخ به آنها گفت اگر وارد زمین پر از خوار شوید چکار می کنید؟
وی ادامه داد: در پاسخ به سالک گفتند که خود را از خار محافظت میکنیم؛ او به آنها گفت که تقوا هم اینگونه است.
مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به اهمیت تقوا در روایات و قرآن ابراز داشت: تقوا منتهی و مقصد روزه است.
حجت الاسلام فردآقایی با بیان این که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» عنوان کرد: ای کسانی که ایمان آوردهاید، روزه داشتن بر شما مقرر شد، همچنان که بر کسانی که پیش از شما بوده اند مقرر شده بود، تا پرهیزگار شوید.
وی با اشاره به این که همانگونه که جسم انسان به مراقبت نیاز دارد، گفت: روح انسان نیز به مراقبت و محافظت از غفلت و گناه با استفاده از تقوا نیاز دارد؛ تقوا مانند واکسن برای پیشگیری است.
مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه تقوا و پرهیزکاری نه به معنای محدودیت، بلکه مصونیت است، اظهار داشت: اگر در تقوا محدودیتهایی در تقوا وجود داشته باشد از جنس مصونیت است.
حجت الاسلام فردآقایی با بیان این که مصونیت یعنی انسان در خود قدرت و توانایی مقابله با گناه و مصونیت را داشته باشد، گفت: نجات انسان از مشکلات، روشن بینی و بصیرت زایی، بهترین عامل برای معنویت و سبب تعظیم شعائر الهی می شود./9453/ت302/ح