۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۲۷۱۴۲۸
آیت الله مکارم شیرازی:

امر به معروف و نهی از منکر بسیار مظلوم واقع شده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تفاوت فرهنگ اسلام با فرهنگ مادی دنیای غرب، گفت: فرهنگ اسلام می گوید همه انسان بر اساس حساب و برنامه نسبت به یکدیگر مسؤول هستند، از همین رو مسأله امر به معروف و نهی از منکر یک اساس برای فرهنگ اسلام است.
 آيت الله مکارم شيرازي پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در چهاردهمین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) در فصل 16 این دعا چهار درخواست از خدا می کند، نخستین درخواست این است که حضرت عرضه می داد خداوندا زبانم را در مسیر هدایت دیگران بگشا و بکار انداز.


وی افزود: منظور از این جمله این نیست که خداوند انسان را مجبور کند، بلکه مفهوم این است که خداوند به انسان توفیق دهد تا بتواند در مسر هدایت گام بردارد؛ زبان می تواند کلید تمامی خوبی ها یا کلید تمامی بدی ها باشد.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از خوبی های زبان هدایت کردن است، اظهار داشت: سخن گفتن انسان باید مایه هدایت باشد، واقعا انسان گاهی با چند جمله می تواند آتشی را خاموش کرده و گروهی را هدایت کند.


وی ادامه داد: زمانی که بین زن و شوهری اختلافی واقع می شود انسان می تواند با چند جمله مؤدبانه و حساب شده آتش اختلاف منجر به طلاق و آواره شدن فرزندان را خاموش کند، همچنین استاد و آموزگاری که فرزندان ملت در اختیار آنان هستند افزون بر این که باید به آنها خوب درس دهد باید آنان را از نظر اخلاقی و ایمان هدایت کند.


این مرجع تقلید با بیان این که به وسیله زبان می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد، ابراز داشت: یکی از مصادیق درست استفاده کردن از زبان مسأله امر به معروف و نهی از منکر است، انسان به وسیله امر به معروف افراد را به کارهای خوب دعوت کرده و به سبب نهی از منکر از کار نادرست آنان جلوگیری می کند.


وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر بسیار مظلوم واقع شده است، عنوان کرد: برخی اصلا معنای این مسأله را نفهمیدند و برخی نیز که فهمیدند با آن مخالفت می کنند، امر به معروف و نهی از منکر در یک دست انداز خاص افتاده است.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تفاوت فرهنگ اسلام با فرهنگ مادی دنیای غرب خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلام می گوید همه انسان بر اساس حساب و برنامه نسبت به یکدیگر مسؤول هستند، از همین رو مسأله امر به معروف و نهی از منکر یک اساس برای فرهنگ اسلام است.


وی اضافه کرد: برخی نمی خواهند بفهمند که امر به معروف ونهی از منکر دو مرحله دارد، نخستین مرحله آن زبانی و مرحله دیگر آن فیزیکی است؛ مرحله فیزیکی امر به معروف و نهی از منکر باید به وسیله حکومت انجام شود.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مردم در مرحله فیزیکی امر به معروف و نهی از منکر نباید دخالت داشته باشند، گفت: مردم باید با سخن دوستانه و پر محبت افراد را از عواقب کارهای نادرست خود مطلع کنند و بر آن ها تأثیر بگذارند.


وی با اشاره به سیره زندگانی امام حسن مجتبی(ع) افزود: زمانی که شخصی به پدر حضرت اهانت هایی می کند ایشان با برخورد خوب خود بالاترین نهی از منکر را انجام دادند، امام حسن(ع) از زبان خود بهترین استفاده را انجام دادند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات