۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۲۷۳۴۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

صراط مستقیم عمل به سیره و منش اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه و دانشگاه با بیان این که صراط مستقیم صراط اهل بیت و عمل به سیره و منش ایشان است، گفت: کسانی که مقر به ولایت 14 معصوم نیستند، از هدایت قرآن بهره‌ای نبردند، البته این کتاب برای همه مردم هدایت است اما کسانی که هدایت قرآن را بپذیرند متقین نام دارند.
حجت الاسلام معمار منتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین، استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد رضوی اصفهان با بیان این که صراط مستقیم صراط اهل بیت(ع) است، گفت: کسانی که مقر به ولایت 14 معصوم نیستند از هدایت قرآن بهره‌ای نبردند البته این کتاب برای همه مردم هدایت است اما کسانی هدایت قرآن را بپذیرند متقین نام دارند.

 

وی با تأکید بر این که متقین از طریق تدبر قرآن را تصدیق می‌کنند، تصریح کرد: لازمه تدبر در آیات قرآن این است که برخی از آیات برخی دیگر را تصدیق کنند و هیچ اختلافی در آنها نباشد تا مشخص شود از یک جا آمده است. سراسر این قرآن هماهنگ است و هیچ اعوجاجی در آیات آن راه ندارد.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: قرآن مردم را به چهار دسته تقسیم کرده کسانی که می‌دانند، کسانی که نمی‌دانند، اولوالباب و غافلون، امام صادق(ع) فرمودند که ما هستیم که می‌دانیم و دشمنان ما کسانی هستند که نمی‌دانند و شیعتنا هم اولوالباب.

 

وی با بیان اینکه خداوند اولوالباب را قوم یعقلون قرار داده است، خاطرنشان کرد: شیعیان به هدایت قرآن دست پیدا کردند و تا زمانی که شیعه 14 معصوم نشوید از هدایت قران بهره‌ای نخواهید برد، قرآن برای بیان نازل نشده و برای هدایت به صراط مستقیم نازل شده و از نظر قرآن انبیا، اهل بیت و شیعیان هدایت شده هستند.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین اظهار کرد: بنا به روایات اهل بیت، قرآن به چهار قسمت تقسیم شده یک چهارم راجع به اهل بیت، یک چهارم راجع به دشمنان اهل بیت، یک چهارم قصه، مثل و حکمت‌ها و یک چهارم بیان سنن و فرائض است و مراد قرآن از تبیعیت، تبعیت از قول نیست و منظور تبعیت از کسی است دعوت به سوی خدا می‌کند و هرکسی که از چنین شخصی تبعیت کند به راه راست هدایت می‌شود.

 

وی با اشاره به آیات «فَبَشِر عِبادَ الَذینَ یَستَمِعُونَ القَول وَ یَتَبِعونَ اَحسَنَه» و «وَ مَن اَحسَن قَولا مِمَن دَعا اِلَی الله» گفت: قرآن نمی‌گوید قول‌های مختلف را گوش کن و احسن را انتخاب کن بلکه مراد قرآن، تبعیت از شخص است که آن شخص یک نشانه دارد و آن هم دعوت به سوی خداست، قول پیامبر و قول کسی که از پیامبر تبعیت کرده احسن است و قرآن اجازه نداده از هرکسی تبعیت شود.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که در مسائل علمی نگاهتان به «ما قال» باشد و در مسائل تبعیتی و اعتقادی به «من قال» افزود: بصیرت تبعیت از وحی است، حضرت عباس(ع) تابع امامی بود که خدا به واسطه وحی آن را مشخص کرده و سقیفه مشخص نکرده است.

 

وی بیان کرد: ابلیس سوگند خورده که همه را اغوا می‌کند به جز بندگان مخلص خدا و آنها از اغوای شیطان در امانند بنابراین مخلصون خدا را آن طور که هست معرفی می‌کنند./1304/پ202/ح

ارسال نظرات