۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۰
کد خبر: ۲۷۳۵۲۴
حجت الاسلام رفیعی تبیین کرد؛

سستی در عبادت؛ آفت خطرناکی که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این‌که یکی از آفت‌های مهم در زندگی اسلامی کسالت و سستی و تنبلی است، گفت: چهار نوع تنبلی و کسالت در جامعه اسلامی و قرآنی وجود دارد که برای رفع آنها باید تلاش کرد.
حجت الاسلام رفيعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی،عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، در مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در محل شبستان امام خمینی(ره)، حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان این‌که در ماه مبارک رمضان شب‌های قدر شب‌هایی است که اوج بندگی در طول سال به ‌حساب می‌آید، اظهار کرد: با بررسی روایات موجود در باب شب قدر شب بیست و سوم مورد اتفاق همه روایات واقع ‌شده است.
 
وی افزود: در روایت آمده است که «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله کانَ یَطْوِی فِرَاشَهُ وَ یَشُدُّ مِئْزَرَهُ فِی الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ کانَ یُوقِظُ أَهْلَهُ لَیْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ وَ کانَ یَرُشُّ وُجُوهَ النِّیَامِ بِالْمَاءِ فِی تِلْک اللَّیْلَةِ وَ کانَتْ فَاطِمَةُ ع لَا تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا یَنَامُ تِلْک اللَّیْلَةَ وَ تُدَاوِیهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا یعنی رسول خدا(ص) این چنین بود که رختخواب خویش را جمع می‌کرد و کمر همت برای عبادت را در دههٔ آخر از ماه رمضان می‌بست و همیشه این‌گونه بود که اهل ‌و عیالش را در شب بیست و سوم بیدار نگه می‌داشت و بر روی خواب رفتگان در آن شب آب می‌پاشید.»
 
حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که امام صادق(ع) یک سال در ماه رمضان بیمار بودند و نتوانستند به مسجد بروند؛ شب بیست و سوم فرمودند رختخواب من را به مسجد ببرید، ادامه داد: آیت‌الله دستغیب کتابی تحت عنوان داستان‌های شگفت دارد که یکسری حکایات حقیقی را جمع‌آوری کرده است که در آن حکایت جالبی در باب شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان آمده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در یکی از حکایات این کتاب به نقل از مرد مؤمنی آورده است شب بیست و سوم حالتی به من دست داد و دیدم سر و صدایی در آسمان پیچیده و هاله‌های از نور از روبروی من رد می‌شوند با کسی ارتباط گرفتم و داستان را از او جویا شدم آن فرشته به من گفت که پیامبران و اولیاء خدا به زیارت امام حسین(ع) می‌روند و من ابراز حسرت زیارت کردم که در جوابم آن فرشته گفت اسم شما را جزو زائرین امام حسین(ع) نوشتیم.
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که خدا سه چیز مهم را از نگاه بندگان خود مخفی کرده است، گفت: اولین چیزی که از دید بندگان مخفی‌شده است ولی خداست؛ خداوند متعال بنا به مصالحی ولی خود را مخفی کرده است برای همین است که نباید احدی را تحقیر کنید.
 
حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که دومین مخفی ‌شده در بین بندگان رضایت الهی است، عنوان کرد: خداوند رضایت خود را در عبادات مخفی کرده بنابراین برای جلب رضایت الهی بنده باید در احیاء فرایض دینی همت گمارد.
 
وی با اشاره به آخرین موضوع مخفی ‌شده برمدار حکمت الهی، گفت: سومین مخفی‌شده خداوند متعال شب قدر است و دلیل این مخفی شدن تلاش بندگان است.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که یکی از افت‌های مهم در زندگی اسلامی کسالت و سستی و تنبلی است، عنوان کرد: چهار نوع تنبلی و کسالت در جامعه اسلامی و قرآنی وجود دارد که برای ترفیع آن باید تلاش کرد.
 
وی افزود: اولین تنبلی و سستی رایج در جوامع امروزی سستی است و این نوع کسالت فقط یک دلیل دارد که خود آن‌هم راه‌حل آن است؛ آن ‌هم احساس نیاز است.
 
سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که یکی از سستی‌های عبادی سستی و سبک شمردن نماز است، گفت: از شهید چمران نقل‌شده است که ایشان گفته بود وقت نماز تصور می‌کنم سربازی در مقابل فرمانده هستم.
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به تبیین حالات ائمه اطهار(ع) در هنگام عبادت پرداخت و گفت: منزل امام سجاد(ع) آتش گرفت و حضرت بعد از سلام نماز فرمود آتش دیگری من را از این آتش بازداشته بود.
 
حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که تنبلی اخلاقی دومین نوع کسالت است، عنوان کرد: افرادی در جامعه ما زندگی می‌کند که سال‌ها مبتلا به غیبت و شهوات رانی هستند و نمی‌توانند رفع کند؛ این عزیزان باید توجه داشته باشند که خود «نمی‌توانم» یعنی کسالت و قرآن کریم به خاطر اراده اصحاب کهف از آنان به‌ عنوان قهرمان یاد می‌کند.
 
وی ادامه داد: سومین تنبلی رایج در جوامع امروزی تنبلی اقتصادی است و این یعنی افراد زیادی به ‌جای تولید ارزش در جامعه ساعت‌های عمر خود را به لغو می‌گذرانند.
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به این‌که چهارمین مدل تنبلی رایج تنبلی علمی است، گفت: سطح مطالعه در کشور خیلی پایین است و این‌یک زنگ خطر بزرگی برای جوانان ایران است که پیامبر اکرم(ص) از مجاهدت‌های علمی آنان تعریف کرده بودند.
 
وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمود مرا با اجتهاد خود یاری کنید و دلیل این‌که سوره کهف داستان ذوالقرنین، موسی و خضر اشاره ‌شده است تأکید بر همین مجاهدت‌ها است./921/پ201/ف
ارسال نظرات