۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۲۷۵۳۹۷
استاد درس اخلاق حوزه مطرح کرد؛

برکات ماه رمضان؛ خویشتن داری و انس با قرآن

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاتمی با بیان این‌که خویشتن داری و انس با قرآن از مهم‌ترین برکات ماه رمضان به شمار می‌رود، گفت:‌ امام علی(ع) می‌فرمایند که کمترین پاداش انسان روزه‌دار در ماه رمضان، بخشش گناهان از سوی خدای متعال است.
محمد رضا حاتمي

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حاتمی، از کارشناسان علم اخلاق و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر، این روز را از اعیاد بزرگ اسلامی دانست که مسلمانان از قدیم آن را گرامی می داشتند و مسرور و شادمان بودند چرا که توفیق روزه داری برای یک ماه را کسب کرده اند.

 

وی پاداش روزه داری را عظیم برشمرد و افزود: در روایتی از حضرت امیرمؤمنان(ع) وارد شده، کمترین پاداش انسان روزه دار در ماه رمضان آن است که فرشته ای در آخر ماه رمضان خطاب به انسان روزه دار ندا می دهد بشارت باد بر تو که خداوند تمام گناهان تو را بخشید.

 

کارشناس علم اخلاق، با اشاره به این که هریک از اعمال وارد شده در روز عید فطر فلسفه جداگانه ای دارد، اظهار داشت: یکی از اعمال وارد شده در این روز غسل است که هم سبب طهارت ظاهری بدن می شود و هم باطن انسان را از آلودگی ها و گناهان پاک می کند.

 

وی تبیین کرد: یکی دیگر از اعمال این روز پرداخت زکات فطره است، که افزون بر پاکی و طهارت انسان، نوعی انسان دوستی و کمک به نیازمندان محسوب می شود. همچنین اقامه نماز عید و تبریک گفتن مؤمنان به یکدیگر، در این روز اعلام وحدت و همدلی امت اسلامی و سبب هراس دشمنان اسلام می شود.

 

حجت الاسلام حاتمی، در پاسخ به این سوال که چگونه از آثار و برکات معنوی کسب شده در ماه مبارک رمضان، بعد از این ماه حراست کنیم، ابراز داشت: روایت داریم سه چیز اراده انسان را قوی می کند؛ روزه داری، بیدار ماندن بعد نماز صبح و گناه نکردن که روزه از همه مهمتر است، بنابراین از آنجایی که انسان در ماه رمضان تمرین خوبی برای تقویت اراده کرده است، می تواند بعد از این ماه هم با اراده قوی، احساسات و رفتارهای خود را کنترل کند و برکات معنوی ماه رمضان را حفظ کند.

 

وی در پایان خویشتن داری و کنترل تغذیه و انس با قرآن را از مهم ترین برکات ماه رمضان دانست و خاطرنشان کرد: انسان ها سعی کنند بعد از ماه رمضان با اراده قوی کسب شده در این ماه مبارک، این اعمال را ادامه دهند و آن ها را به عنوان ذخیره ای برای فردای قیامت خود قرار دهند./1330/ت302/ی

ارسال نظرات