۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۲۷۹۴۹۳
سخنران حرم رضوی:

شبکه‌های اجتماعی عامل فقر محبت در خانواده‌ها است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: در شرایط کنونی با وجود گوشی های همراه به عنوان دشمن خانواده، فقر محبت بیشتر شده زیرا فرهنگ استفاده از این وسیله را بلد نیستیم.
حجت الاسلام حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم امروز در رواق امام خمینی حرم امام رضا(ع)  در ادامه مبحث «محبت و احترام در مذهب جعفری» اظهار کرد: مهم ترین شاخصه مؤمن واقعی این است که دلش مملو از دو چیز باشد؛ اول این که قلبش پر از مهر و محبت دوستان و محبان خداوند باشد البته مؤمن محبت محض نیست از طرفی باید نسبت به دشمنان خدا قلبی پر از دشمنی هم داشته باشد.

 

وی با بیان این که تظاهرات عبادی افراد بیانگر ایمان آن ها نیست، تصریح کرد: امام موسی کاظم(ع) فرموده است برای این که بدانی تا چه اندازه دین و امامت را دوست داری توجه کن و ببین تا چه حد نسبت به اطرافیانت محبت و آن ها را دوست داری.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با اشاره به این که شیعه مقام والایی دارد، بیان کرد: روزی امام محمدباقر(ع) وارد مسجد النبی شدند، افراد دور ایشان حلقه زدند و امام در جمع آنان گفتند که از شما راضی نیستم، شما شیعیان ما باید زیر چتر امامت و ولایت ما زندگی کنید اما نسبت به هم برادری نمی کنید و تنها به عنوان شیعه همدیگر را می شناسید.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وقتی دو نفر مؤمن به هم دیگر می رسند باید همانند آب گورایی برای تشنه، به همدیگر آرامش دهند، وقتی محبت و دوستی بین افراد برقرار باشد خیر و برکت دایمی نازل می شود؛ تازمانی که زن و مرد زیر یک سقف و همه افراد در جامعه نسبت به هم مهربان و به یکدیگر مهر بورزند این خیر و برکت جاری است اما به محض این که محبت از بین رفت، عذاب خداوند می آید.

 

گرانی؛ نخستین بلای فقر محبت

وی با بیان این که متأسفانه جامعه ما به دلیل فقدان محبت گرفتار این عذاب ها است، اظهار کرد: گرانی نخستین بلایی است که بر اثر بی محبتی سراغ امت ها می آید، دلیل این معضل همیشه مسائل حکومتی نیست، وقتی رابطه مردم با مسؤولان، رابطه فرزندان و والدین و رابطه مردم با یک دیگر با محبت نباشد گرانی و بی برکتی سراغ جامعه می آید.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی ابراز کرد: در آخرت افراد با محبت با خداوند، پیامبر(ص) و اولیای الهی هم نشین می شوند وقتی ملائکه از آن ها می پرسند که در دنیا چه عملی انجام داده اند که به این مقام رسیده اند پاسخ می دهند: عادت به محبت کردن و دوست داشتن داشتیم عادت یعنی به سهل و آسانی محبت می کردند و بخل نمی ورزیدند هم چنین در راه خدا فضل و بخشش داشتیم از مال و آبرو تا جان خود و سوم در راه خدا بازدید و صله رحم می کردیم و در آن جا پس از کلام آنان خداوند حرفشان را تصدیق می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: هرکس بخواهد در آخرت هم نشین خدا و اولیای الهی باشد؛ باید در راه خدا به بندگان عشق بورزد، دوست داشته باشد، در محبت کردن بخل نورزد و انسان فقط با گریه، اشک و ناله بهشتی نمی شود بلکه باید به عمل خود نیز توجه داشته باشد.

 

 وی بنا به روایتی از امام علی(ع) عنوان کرد: بالاترین گنج ها این است که آدم در دلش محبت داشته باشد، منظور از این گنج مادیات، جاه، مقام و منصب های دنیوی نیست بلکه تأکید شده است قیمتی ترین گنج زندگی شما «محبت» است، بسیاری از مردم ثروتمند هستند با وجود امکانات مادی فراوان بنا به کلام امام علی(ع) فقیر هستند، فقر عاطفی دارند؛ فقر عاطفی متأسفانه مسأله رایج بین زوج های امروز است.

 

گوشی همراه؛ دشمن محبت های خانوادگی

حجت الاسلام حسینی اراکی افزود: در سال 1393 قریب به دویست هزار طلاق صورت گرفته است که ریشه در فقر محبت دارد که منجر به این طلاق ظاهری شده است ولی درصد زیادی از خانواده ها که در آن ها رابطه عاطفی، دلدادگی و دلسوزی نسبت به هم وجود ندارد، طلاق ظاهری نگرفته اند اما طلاق عاطفی بین آن ها به وجود آمده است.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در این خانواده هر کس به خود توجه دارد و مشغول خودش شده است به ویژه در شرایط کنونی با وجود گوشی های همراه به عنوان دشمن خانواده، فقر محبت بیشتر شده است زیرا فرهنگ استفاده از این وسیله را بلد نیستیم./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات