۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۷
کد خبر: ۲۸۰۴۰۲
آیت الله منفرد مطرح کرد؛

کسب آرامش نیازمند خویشتن‌داری و صبر/ سکوت برخی سران عرب در برابر جنایات بشری مؤید بی‌غیرتی آن‌ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه علمیه با سفارش خانواده‌ها به خویشتن‌داری، گفت: بهتر است که انسان در همه حال خویشتن‌دار باشد، زیرا هنگامی که فرد خود را از غضب و خشم دور می‌کند به خدا نزدیک می‌شود و این در حالی است که در بسیاری از روایات و احادیث مؤمنان به صلح‌جویی و آرامش دعوت شده‌اند.
آيت الله منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسن منفرد، معلم اخلاق، شامگاه پنج‌شنبه 22 مرداد در صحن امام‌زاده حسن(ع) منطقه 17 تهران، گفت: ماهیت و حقیقت دنیا این است که انسان نباید به آن دل ببندد، وقتی فردی وابسته دنیا شود و حب دنیا را در قلب خود راه دهد، از حب الهی محروم می‌شود و از راه سعادت به‌طور قطع دور خواهد شد.


وی افزد: امام راحل(ره) نیز درباره مسأله دنیا می‌فرمودند؛ قلب مؤمن باید جایگاه خداوند باشد و تمام تمرکز انسان در طول زندگی باید صرف موضوعات الهی شود و تا حد ممکن فرد خود را از مسائل دنیوی دور نگه دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه با بیان مطلبی درباره رذیلت غضب، افزود: بر اساس گفته بزرگان دین، خُلق بد و غضب موضوعی است که از حب دنیا سر‌چشمه می‌گیرد، از این رو فردی که اسیر ظواهر دنیا و امور مادی می‌شود، به‌شدت در مراحل مختلف زندگی دچار غضب می‌شود.

آیت الله منفرد غضب را یک جوشش و قلیان در وجود فرد خواند و تصریح کرد: هنگامی‌ که فرد دچار خشم می‌شود، به ‌تدریج قدرت تعقل را از دست می‌دهد و در نهایت دست به اعمالی می‌زند که از یک بیمار روانی و جانی ممکن است بر بیاید.

جنایات داعش، حاصل رذیلت غضب است

پژوهشگر علوم قرآنی با تشریح رفتار گروهک‌های تروریستی در خاورمیانه، خاطر‌نشان کرد: آن‌چه که امروز ما در منطقه شاهد هستیم، یک سلسله جنایاتی است که تنها از افرادی بر می‌آید که از قدرت فکر به ‌دور هستند و تمام وجودشان را خشم و کینه فرا گرفته است، از این جهت باید گفت که جنایات صورت گرفته از سوی گروه‌های تروریستی عمدتا وابسته به رژیم صهیونیستی، غالبا بر‌آمده از خوی غضبناک آن‌ها است.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی با بی‌غیرت خواندن برخی از سران کشور‌های عربی، اظهار داشت: گاهی انسان به ‌طور کل از غضب به‌ دور می‌شود، این اتفاق امروز دقیقا درباره برخی از سران کشور‌های عربی رخ داده است، آن‌ها تا حدی خود را به خواب زده‌اند که حتی بزرگ‌ترین جنایات بشری را نیز نمی‌بینند.

آیت الله منفرد ادامه داد: جریان منحرف وهابیت نیز امروز بر این اساس دست به جنایت می‌زند که در ذات خود از انسانیت به‌دور است و تنها ایدئولوژی فکری آن کشتن و قتل و غارت است.

استاد برجسته حوزه علمیه در قسمت دیگری از سخنان خود با سفارش به خانواده‌ها درباره خویشتن‌داری، تأکید کرد: بهتر است که انسان در همه حال خویشتن‌دار باشد، زیرا هنگامی که فرد خود را از غضب و خشم دور می‌کند به خدا نزدیک می‌شود، ضمن این‌که در بسیاری از روایات و احادیث مؤمنان به صلح‌جویی و آرامش دعوت شده‌اند.

این معلم اخلاق در پایان با تقبیح پول‌پرستی آن‌ را پلی به ‌سوی رذیلت‌های انسانی دانست و گفت: بسیار زشت است که فرد برای مقدار نا‌چیزی پول فریاد بکشد و گاهأ حتی دست به گریبان نیز شود، بهتر است که انسان در تمام شئون زندگی بشری خویشتن‌دار باشد و خود را در مسیر سعادت اخروی نگه دارد./856/پ202/ح

ارسال نظرات