۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۲۸۲۱۰۳
مدیر کل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه:

حقوق بشر از چالش های بین المللی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه گفت: ایران به عنوان نماینده زنان مسلمان در سازمان همکاری های اسلامی اجازه نمی دهد تا در اسناد مصوب در جامعه بین الملل عبارات و خواسته هایی به کار رود که حقوق زن را پایمال و زیر پا می گذارد.
حقوق بشر و کرامت انساني حقوق بشر آمريکايي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، منصوره شریفی، مدیر کل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه در جمع دانش پژوهان دوره تشکیلاتی« خط امام» در اردوگاه امام رضا(ع) در مشهد به بیان مشکلات جامعه زنان در حوزه بین الملل پرداخت.

 

وی در ادامه با طرح این پرسش ها که چرا حوزه زنان در جامعه بین الملل با چالش هایی روبرو است؟و چه شد که مقوله زن تبدیل به یک مسئله مهم در عرصه بین الملل شده است و بحث حقوق زنان در حد بسیار وسیعی مطرح می باشد، افزود: پس از انقلاب صنعتی بحث اشتغال زن در مراکز صنعتی پیش آمد و زن به عنوان یک نیروی کار ارزان مورد استفاده سرمایه داری غرب قرار گرفت.

 

شریفی صدر با تأکید نسبت به اهمیت حضور زنان در اجتماع و دریافت حقوق اساسی خود بیان داشت: تاکنون چهار اجلاس جهانی با موضوع زن برگزار شده است که آخرین آن در سال 1995 در پکن کار خود را دنبال کرد و خروجی این اجلاس یک اعلامیه و یک برنامه اقدام با نام پکن بود که اکنون دستور کار جوامع بین الملل است.

 

وی در ادامه به سالگرد توافق پکن اشاره کرد و افزود: امسال در بیستمین سالگرد توافق پکن با نگاه ویژه ای مسائل مخصوص به امور زنان را پیگیری می کنیم و در به دنبال دفاع از حقوق زنان می باشیم.

 

مدیر کل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه با تأکید بر این نکته که علاوه بر این کمیسیون مقام زن با 45 عضو امور زنان در جامعه بین الملل را دنبال می کند، گفت: کمیسیون مقام زن در جامعه بین الملل با 45 عضو رسمی مسائل مربوط به زنان را دنبال می کند که اعضای آن نیز هر چهار سال یک بار قابل تغییر هستند.

 

شریفی صدر در بخش دیگری از سخنان خود به کمیسیون مقام زن و دستاوردهای آن اشاره کرد و افزود: کمیسیون مقام زن هر ساله نشست تخصصی خود را دنبال می کند که در آن اعضا خواسته های خود را به اشتراک می گذارند و در نتیجه به توافقی نیز دست پیدا می کنند.

 

وی تصریح کرد: سند به دست آمده از این کمیسیون برای اعضا الزام آور نیست اما به این دلیل که یک سند بین الملل به حساب می آید ما بسیار مراقبت می کنیم تا نرم های نا بهنجار در این سند ورود پیدا نکرده و حقوق زنان با برخی خواسته های نابه هنجار روبرو نشود.

 

حقوق بشر یکی از چالش های بین المللی

 مدیر کل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه بحث حقوق بشر را یکی از چالش های بین المللی دانست و اظهار کرد: چالش های حقوق بشر در خصوص حقوق زنان بسیار نرم است و همکاران ما تلاش دارند مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص در فضای بین الملل پیش ببرند.

 

شریفی صدر با بیان این که علاوه بر کمیسیون مقام زن از سال 2006 نهاد زنان سازمان ملل نیز تأسیس شده است، ابراز داشت: مدیر اجرایی نهاد زنان سازمان ملل معاون رییس سازمان ملل است که در این نهاد نیز مسائل مربوط به زنان مورد بررسی و نقد قرار می گیرد.

 

شریفی صدر وضعیت زنان ایران در عرصه بین الملل را قابل توجه دانست و بیان داشت: مقوله حقوق بشر و مسئله زن در عرصه بین الملل بسیار پررنگ است و ما تلاش داریم در این عرصه از حقوق زنان دفاع کنیم.

 

مدیر کل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه با اشاره به جایگاه زنان ایران در سازمان ها و نهادهای بین الملل خاطرنشان کرد: کاهش آمار مرگ و میر زنان در حال زایمان در ایران و از طرفی کاهش نرخ مرگ و میر کودکان موجبات تشویق ایران در جامعه بین الملل را در بر داشته است و این در حالی است که افزایش آمار زنان با سواد در ایران از 48 درصد درابتدای انقلاب به 96 درصد در حال حاضر باعث شده است که ایران به عنوان یک الگو در جهان مطرح باشد.

 

وی با بیان این که 57 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی می باشند که در خصوص مسائل زنان نیز به بررسی و تبیین می پردازند، بیان داشت: متأسفانه در چنین جلساتی بسیاری از زنان کشورهای مسلمان امور مربوط به زنان را به ایران واگذار می کنند که با افتخار باشد.

 

وی ادامه داد:  ایران به عنوان نماینده زنان مسلمان در سازمان همکاری های اسلامی اجازه نمی دهد تا در اسناد مصوب درجامعه بین الملل عبارات و خواسته هایی به کار رود که حقوق زن را پایمال و زیر پا می گذارد.

 

فروزنده، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، گفتمان اقتصاد مقاومتی را براساس واقعیات دانست و بیان داشت: گفتمان اقتصاد مقاومتی نگاه به ارزش های انقلاب دارد و دارای خرده گفتمان هایی مانند تربیت نیروی انسانی، استفاده از منافع داخلی وموارد دیگر است.    

 

وی با بیان این که بحث امروز ما براساس گفتمان و گفتمان سازی استوار است، خاطرنشان کرد: گفتمان امروز انقلاب اسلامی و اهمیت باورپذیری آن در جامعه و جهان دارای اهمیت است.

 

فروزنده افزود: گفتمان میزان معنایی است که در جامعه خود حاکم می شود و در خصوص هر موضوعی که شکل بگیرد نگاه متضاد با آن را نیز در برابر خود بزرگنمایی می کند.

 

گفتمان یک نظام معنایی از اعتقادات حاکم بر آن نظام

وی با بیان این مثال که اگر فضای قالب در جامعه ای لیبرالی باشد فضای گفتمان قالب نیز براساس این تفکر شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: به عنوان نمونه در قبل از انقلاب اگر دردانشگاه های کشور کسی نماز می خواند او را امل می دانستند اما انقلاب با خود گفتمانی را آورد که بر آن اساس هر کس در ادای فرایض دینی در فضاهای علمی جلوتر باشد با ارزش تر شمرده می شود.

 

این استاد دانشگاه گفتمان یک نظام را معنایی از اعتقادات حاکم بر آن نظام دانست و گفت: گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دو گفتمان حاکم در ایران پس از پیروزی انقلاب بودند که بسیار موفق عمل  کردند و در کنار این دو گفتمان در اختیار قرار دادن فضای خصوصی جهت کاهش توسعه دولت نیز گفتمانی بود که پس از انقلاب موفق عمل نکرد و رشد فساد را در پی داشت.

 

فروزنده با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و شش کشور جهان خاطرنشان کرد: این که برخی تصور می کنند با انجام مذاکرات در قالب بحث هسته ای با آمریکا مشکلات اقتصادی ایران حل می شود براساس یک گفتمان این حرف را می زنند و از طرفی گفتمان انقلاب اسلامی که بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارد نیز براساس شرایط موجود شکل گرفته است.

 

وی به نگاه کلان رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل کشور اشاره کرد و گفت: براساس نگاه رهبری  با نگاه کلان به مسائل کشور گفتمان های انقلاب اسلامی شکل می گیرند که شناخت این گفتمان به ما کمک می کند بدانیم در کجا هستیم و چه باید انجام دهیم.

 

فروزنده اقتصاد توسعه محور، لیبرالیستی، اومانیستی و اسلامی را یک گفتمان دانست و افزود: هر کدام از این موضوعات برای خود گفتمان ویژه ای دارند که براساس درستی و یا نادرستی آن افرادی به این گفتمان ها گرایش پیدا کردند.

 

وی با اشاره به حادثه دوم خرداد و فتنه 88 بیان داشت: دوم خرداد و یا فتنه 88 نیز گفتمان هایی بودند که در تضاد با انقلاب شکل گرفتند و خود را تا حدی در مسیر مخالف نظام مطرح کردند.

 

فروزنده گفتمان موفق را گفتمان مبتنی بر دغدغه مردم دانست و تصریح کرد: گفتمانی که دغدغه مردم را نداشته باشد گفتمان نخواهد بود و بر این اساس امروز مهمترین مسئله مردم مسائل اقتصادی است که بر این اساس گفتمان اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است./934/پ201/ج

ارسال نظرات