۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۷
کد خبر: ۲۸۳۰۹۲
مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم:

تجلی فرهنگ اهل بیت در شعر آیینی نمود بیشتری دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم با بیان این‌که تجلی فرهنگ اهل بیت(ع) در شعر آیینی نمود بیشتری دارد، گفت: انتقال معارف الهی و شکوفایی استعدادها راهی جز استفاده از هنر ندارد.
محمد حسني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر محمد حسنی، مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم، امشب در همایش شب شعر حنجره های جاری که در مجتمع فرهنگی شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد، گفت: خداوند را شاکرم که توفیق حضور در جمع نورانی شما را به من عطا کرده است،  شعر آیینی هنری خاص بوده و امروزه باید شاعران قدر آن را بدانند.

 
مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم ادامه داد: پرداختن به شعر آیینی و ضرورت آن در حکم بدیهیات نیست بلکه استدلال و منطق پشت آن قرار دارد؛ مقام معظم رهبری در جریان فرمایشات خود همواره به این نکته تاکید دارند که هر اندیشه ای اگر می خواهد جاری و باقی بماند، باید در قالب هنر ریخته شود.

 
وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب در سال 1375 گفت: آن سال مقام معظم رهبری گفتند که کسانی که از تئاتر چیزی نمی فهمند، در های معرفت به روی آن ها بسته شده است و هیچ چیزی همانند شعر ارزش هنر را نمی تواند تداعی کند؛ شعر اصیل ترین، مهم ترین و بی واسطه ترین قالب هنری است؛ همانند ابزار تکنولوژی که می تواند اینقدر پیچیده شود که بر سازنده خود غلبه کند.


حسنی با اشاره به اقتضائات تکنولوژی یادآور شد: برخی عناصر ادبی بناست تا از شعر و قالب شعری استخراج شوند و ارزش خود را به دست آورند اما گاهی واسطه هایی می خورد که شفافیت آن از بین می رود؛ در حقیقت اراده هنرمند دچار چالش می شود، ما باید شعر را به تمام قالب های هنری مقایسه کنیم، باید نسبت شاعر را با حقیقت وجودی خودش مورد تاکید قرار دهیم.

 

فاصله عمیقی میان حرف تا عمل در عرصه هنر های ادبی وجود دارد
مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم ادامه داد: حقیقت وجودی شاعر با گذشت زمان بهتر تجلی پیدا می کند وکتاب های آقای داوری در این زمینه مفصلا به بحث و بررسی پرداخته است، همچنین از میان همه هنر ها شعر و از میان همه اشعار، شعر آیینی بهتر به فرهنگ اهل بیت می پردازد، شما فراز هاسی قرآن را در کنار هم قرار دهید، در می یابید که اگر می خواهید تا معرفتی را منتقل کنید و استعدادی را شکوفا کنید، راهی جز هنر نیست.

 
وی با بیان این که هنوز فاصله حرف تا عمل در عرصه هنر های ادبی کوتاه نشده است، تصریح کرد: برخی از مجامع دانشگاهی و محافل حوزوی هنوز مورد تایید نیستند و از میان همه موضوعات، اصیل ترین موضوع پرداختن به سیره اهل بیت است، همچنین این نعمت بزرگی است که هنر را در اشعار مطرح کنیم و کم معرفتی است که انسان قدر خودش را نشناسد.

 
حسنی با بیان این که باید قدر خودمان را بدانیم و مراقب باشیم تا شان حوزوی از عمق بخشی دینی فاصله نگیرد، تاکید کرد: فرض کنید که اشعار حوزوی با گنبد، کبوتر و کفتر معادل سازی شود، شاعر باید در توصیفات خود ایگونه بیاورد که اگر امام رضا(ع) امروز زنده بودند و هدایت می کردند به چه سبکی این ها به مردم منتقل می شد، حالا همین را در شعرش بیاورد.


مدیر مرکز فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم افزود: جریانات انحرافی ولایت باید شناخته شود و اتفاقات کشور معادل سازی شوند، همچنین شان حوزه اقتضا می کند که مسائل کشور در قالب شعر تذکر داده شود، می توانم به جرات بگویم که انجمن شعر طلاب خراسان از بسیاری از استانهای کشور پیشتاز تر است و باید اینطور باشد زیرا که مشهد زادگاه پرورش هنرمندان بزرگ اسلامی است و امیدوارم پیوسته در این عرصه موفق باشد./864/پ202/ح

ارسال نظرات