۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۸۵۱۶۱
نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به دنبال رشد عقلانی اعضا باشند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کاشان خطاب به فعالان فرهنگی کانون های مساجد، گفت: مسؤولان فرهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به دنبال رشد عقلانی اعضا باشند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سلسله نشست های گروه سوم از هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی با حضور حجت الاسلام ماندگاری، رییس مؤسسه تحقیق و تفحص شهدا و حجت الاسلام شاه فضل، نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کاشان امروز دوازدهم شهریور در دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

 

حجت الاسلام شاه فضل در این مراسم به بیان مؤلفه های فعالیت های فرهنگی موفق پرداخت و گفت: دین مداری به عنوان اصلی ترین عنصر در رأس این فعالیت ها قرار می گیرد.

 

وی با بیان این که انسان مداری به عنوان دومین عنصر در فعالیت های فرهنگی مورد توجه است، افزود: در غرب نهضتی با عنوان اومانیسم شکل گرفت که به معنای محور بودن انسان در همه فعالیت ها است.

 

حجت الاسلام شاه فضل اظهار کرد: برداشت اومانیسم از این موضع گیری در برابر توجه به انسان این گونه تفسیر شد که انسان محور است و این درحالی است که انسان محوری در اسلام بدین معنا می‌باشد که احترام انسان مؤمن از کعبه بالاتر است و در واقع اسلام به انسان احترام می گذارد.  

 

فقر تفکر فلسفی

وی در ادامه بیان مؤلفه های فعالیت های فرهنگی موفق به عقلانیت به عنوان دیگر ابزار در این راستا اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین دلایل عقب ماندگی جوامع مسلمان نسبت به جوامع غربی فقر تفکر فلسفی است به این معنا که ما حوصله فکر کردن نداریم چرا که جامعه ما اهل تفکر نیست.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: سعی کنید که خودتان بفهمید نه این که دیگران بفمند و سپس به شما منتقل کنند.

 

وی در ادامه با انتقاد از این موضوع که نود درصد علوم انسانی ما هنوز ترجمه شده غرب است، بیان داشت: ما در حوزه علوم انسانی از خودمان حرفی نداریم و این درحالی است که بیش از سی سال از انقلاب اسلامی می گذرد.

 

حجت‌الاسلام شاه فضل خطاب به فعالان فرهنگی کانون های مساجد گفت: سعی کنید در کانون برنامه ریزی های فعالیت هایتان برای رشد عقلانیت اعضا صورت بگیرد و برنامه محور حرکت کنید بدین معنا که افق و ترسیم فعالیت های فرهنگی شما در چند سال آینده روشن و واضح باشد.

 

وی با بیان این که یکی از مشکلاتی که در کانون ها وجود دارد این است که این مراکز برنامه محور نیستند، بیان داشت: هدفمندی از دیگر مؤلفه های کار فرهنگی است که باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مجموعه شما مشخص باشد.

 

جذب حداکثری و پرهیز از دفع

نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه توصیه به فعالان فرهنگی مساجد بر جذب حداکثری و پرهیز از دفع تأکید کرد و بیان داشت: در حال حاضر دشمن به اندک متاعی افراد را به سمت خودش می کشاند و ما باید تلاش کنیم که آنها را برگردانیم.

 

وی درادامه افزود: انعطاف پذیری، نیاز سنجی، اشتغالزایی، ذائقه سازی، بومی سازی، اولویت بندی و استاندارد سازی از دیگر مؤلفه های فعالیت فرهنگی موفق است.

 

گفتنی است، هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی در دو گروه برادران و خواهران برگزار می شود که دوره برادران از تاریخ 31 مرداد در سه دوره پنج روزه و خواهران نیز از 15 شهریور در دو گروه چهار روزه برگزار خواهد شد.

 

هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی با حضور 2500 نفر از اعضا و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از 31 مرداد لغایت 21 شهریورماه سال جاری در مشهد مقدس در حال برگزاری است./934/202/ب1

ارسال نظرات