۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۸۶۱۵۵
مشاور شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح کرد؛

ضرورت راه اندازی کمپین های فرهنگی در فضای مجازی/ مساجد در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کنند

خبرگزاری رسا ـ مشاور شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به این‌که راه اندازی کمپین های فرهنگی در فضای مجازی از سوی کانون‌های فرهنگی مساجد امری ضروری است، گفت: مساجد همچنین می‌توانند نقش تأثیرگذاری در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند.
انديشه هاي آسماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نجفی سولاری، مشاور شورای عالی فضای مجازی کشور در دومین روز گروه چهارم از همایش های هشتمین دوره اندیشه های آسمانی خواهران فعال کانون های مساجد امروز 16 شهریور در دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی مشهد به بیان نقش رسانه‌ای مساجد و اهمیت فعالیت فرهنگی در شرایط حاضر پرداخت.

 

وی افزود: هدف دشمن از تهاجم فرهنگی، غارت فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی تغییر سبک زندگی از اسلامی، ایرانی به سوی زندگی غربی و مصرف‌گرایی است، پس یکی از مهم‌ترین رسالت و وظایف کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تلاش برای ترویج، تقویت و حفظ سبک زندگی اسلامی، ایرانی است.

 

ترویج اقتصاد مقاومتی، راهکاری برای رهایی از توطئه دشمن در حوزه فرهنگ و اقتصاد

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ترویج اقتصاد مقاومتی که نسخه شفابخش وضعیت اقتصاد کشور در برهه فعلی است، از سوی همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی نظام اسلامی، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها باید مورد توجه و دقت قرار گیرد و در این میان این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند که براساس ارتباط با مخاطبان مسجدی باید نقش سازنده خود را به خوبی ایفا کنند.

 

وی ادامه داد: امروز موضوع اقتصاد در حال تبدیل شدن به پاشنه آشیل نظام است لذا ورود کالای بی‌رویه می‌تواند ضربه‌های جبران ناپذیر به فرهنگ و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

 

مشاور شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: ارتباط میان اقتصاد مقاومتی و نقش کانون‌های مساجد شباهت بسیاری به تشکیل نهاد تاثیرگذار بسیج در زمان جنگ دارد.

 

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب از سال 1379 به موضوع ناتوی فرهنگی اشاره کردند، امروز باید به این موضوع توجه شود که برنامه‌های دشمن، فرهنگ ما را نشانه گرفته و هدفش تغییر سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ترویج فرهنگ غربی است.

 

نجفی سولاری با تاکید بر راهکارهای رهایی از توطئه دشمن در حوزه فرهنگ و اقتصاد خاطرنشان کرد: توقع ما از کانون‌های فرهنگی مساجد فهم مصرف است که برای آن به بصیرت نیاز داریم، خروجی این کار فرهنگی کانون‌های مساجد آن طور که باید و شاید در جامعه احساس نمی‌شود لذا یک نگاه مجدد به فعالیت‌هایی که در مسجد انجام می‌گیرد امری ضروری برشمرده می‌شود.

 

وی ادامه داد: امروز سیل اقتصاد، فرهنگ را هم با خود می‌برد و آمار طلاق‌ها و زندانیان حاضر در زندان‌ها به شکل عمده مرتبط با بخش اقتصاد بوده و با این تفاسیر باید گفت تمرکز بر روی اقتصاد مقاومتی از لزومات امروز در کشور است.

 

مشاور شورای عالی فضای مجازی خطاب به خواهران فعال کانون‌های فرهنگی مساجد حاضر در جلسه تأکید کرد: ما خواستار توجه کانون‌های مساجد به موضوع اقتصادی مقاومتی و ورود آنان به این مسئله هستیم به طوریکه عموم مردم و اقشار در مسأله مهم اقتصاد مقاومتی پای کار مساجد حضور داشته باشند.

 

نجفی سولاری با اشاره به این که جریانی اخیرا به نام تحریم خودروی صفر کیلومتر در فضای مجازی به راه افتاده است، تصریح کرد: علت این کمپین در واقع یک حرکت فرهنگی است ولی می‌توان گفت آیا نمی‌شد کمپین‌های پرقدرتی این بار از سوی کانون‌های مساجد راه‌اندازی شود؟ به عنوان مثال تقاضاکنندگان شغل در کشور 35 درصد از بانوان و 12 درصد آقایان بوده و کانون‌ها در این بخش مسؤولیت دارند.

 

وی با تأکید بر اینکه مسجد رسانه است، یادآور شد: قدرت آن از رسانه ملی کمتر نیست و پیامبر این رسانه اعضای کانون‌های مساجد هستند و به عنوان یک رسانه اثرگذار باید عمل کنند و نیاز است عملکرد کانون‌های مساجد دارای خروجی خوبی باشد.

 

نجفی سولاری ادامه داد: حقیقت این است که براساس تجربه دوران دفاع مقدس که مردم براساس تشکل بسیج در کنار ارتش و سپاه پاسداران و دولت به میدان آمدند و جنگ را اداره کردند، امروز هم تشکل‌های مردمی و غیردولتی در کنار سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مسؤولین باید در حل مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور با روحیه بسیجی وارد میدان شوند.

 

وی یادآور شد: سه محور اصلی در جهت تقویت و حفظ سبک زندگی ایرانی اسلامی شامل تدبیر در تولید ثروت، تدبیر در تولید محصولات و تدبیر در مصرف است.

 

مشاور شورای عالی فضای مجازی کشور اضافه کرد: برای ایفای نقش خود و انجام تدبیر در امور مذکور، بصیرت و معرفت لازم است و انتظار این است که فعالان فرهنگی مساجد به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

 

وی تفکر و بازنگری مهندسی در وظایف و فعالیت کانون‌های فرهنگی مساجد را از دیگر مباحثی دانست که از سوی این مراکز و کانون‌ها باید مورد دقت قرار گیرد و اظهار داشت: باتوجه به پیشرفت علوم و جوامع بشری به ویژه در عرصه‌های دیجیتالی و الکترونیکی و وسایل ارتباط جمعی امروزه نمی‌توان انتظار داشت کانون‌های فرهنگی در مساجد فقط از روش‌های سنتی و قدیمی در ایفای نقش خود بهره ببرند، هرچند که آن روش‌ها لازم است اما کافی نیست.

 

نجفی سولاری واژگان‌سازی، گروه سازی و کمپین سازی را از دیگر مواردی دانست که کانون‌های فرهنگی مساجد در انجام فعالیت خود به ویژه در ترویج سبک زندگی و مباحثی همچون اقتصاد مقاومتی باید توجه داشته باشند و خاطرنشان کرد: ترویج واژه حلال در مواردی همچون رزق حلال، ارتباط حلال، کالای حلال، مصرف حلال، فضای مجازی حلال، کاربرد حلالل و... می‌تواند همچون تلنگری در ذهن مخاطبان مؤثر باشد.

 

10 میلیون حاشیه‌نشین در سطح کشور

وی ادامه داد: بسیاری از ناهنجاری‌های فرهنگی خود متأثر از دیگر متغیرها هستند که به‌ عنوان نمونه می‌توان به 10میلیون حاشیه‌نشین در سطح کشور اشاره کرد که به خاطر مشکلات دیگر به وجود آمده‌اند و در این میان کانون‌های فرهنگی مساجد به نقش ایجابی خود در این رابطه توجه کنند.

 

وی تأکید کرد: با تشکیل اطاق‌های فکر مؤثر و ارائه پیشنهادات و ایده‌های جدید باید مساجد در فضای مجازی و پایگاه‌های دیجیتال حضور فعال داشته باشند و حتی می‌توانند در زمینه تولید محصولات دیجیتالی در فضای مجازی نیز فعالیت کنند و به اصطلاح تیم‌سازی مسجدی در جهت استفاده از همه استعدادها، توان‌ها و ظرفیت‌های موجود در مخاطبان مسجدی از دیگر مواردی بود که این مدرس دانشگاه به آن اشاره کرد.

 

وی یادآور شد: آمار و ارقام منتشره از سوی مراجع ذیربط نشان می‌دهد که حدود 105میلیون ابزار هوشمند از قبیل دوربین عکاسی، تلفن همراه، رایانه و تبلت در سطح کشور وجود دارد اما سؤال این است که خانواده‌ها، جوانان و از جمله تشکل‌های فرهنگی چقدر توانسته‌اند از این ابزار در جهت اجرای اهداف و برنامه‌های تنظیمی و در راستای منافع ملی استفاده کنند.

 

ایجاد خیریه‌های فرهنگی در داخل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

نجفی سولاری به ایجاد خیریه‌های فرهنگی در داخل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز اشاره کرد و گفت: همان طوری که در سالیان قبل از وجود افراد نیکوکار و خیر در امر مدرسه‌سازی، کمک به بیماران ومسجدسازی استفاده شده است امروزه کانون‌های فرهنگی مساجد باید با تشکیل خیریه‌های فرهنگی از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های محله‌ها و شهروندان برای ایفای نقش فرهنگی خود و رفع معضلات فرهنگی استفاده کنند.

 

مشاور شورای عالی فضای مجازی کشور از مسؤولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خواست که با بازنگریمهندسی در نحوه فعالیت‌های خود در حل مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی واجتماعی از قبیل ترویج مبارزه با مصرف کالای قاچاق، ترویج اقتصاد مقاومتی، حفظ سبک زندگی اسلامی، ایرانی، ترویج استفاده از کالای داخلی ایفای نقش کنند.

 

گفتنی است، چهارمین گروه از همایش اندیشه‌های آسمانی کانون های مساجد با حضور خواهر فعال عضو کانون ها است که این دوره‌ها از 15 شهریور در مشهد آغاز شد و آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران، حجج اسلام پناهیان، حاج علی اکبری، مصباحی مقدم، رجبی دوانی، لاله افتخاری و دکتر خزعلی به سخنرانی می‌پردازند.

 

هشتمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه های آسمانی در دو گروه برادران و خواهران برگزار می شود که دوره برادران از تاریخ 31 مرداد در سه دوره پنج روزه برگزار شد و دوره خواهران از 15 شهریور در مشهد آغاز به کار کرد./934/201/ب2

ارسال نظرات