۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۲۸۶۹۷۱
رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق مطرح کرد؛

مؤلفه های توسعه کیفی فرهنگ از دیدگاه رهبری/ پی ریزی تمدن اسلامی منوط به تحول علوم انسانی متناسب با ادبیات انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ همایون با اشاره به اهمیت علوم انسانی، گفت: در علوم انسانی، عمق و غنایی وجود دارد که اگر متناسب با ادبیات انقلاب اسلامی متحول نشود هرگز به تمدن اسلامی دست نخواهیم یافت.
هادي همايون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدهادی همایون، رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) عصر روز گذشته در سومین جلسه از سطح سه سلسله نشست های تخصصی «رویش فرهنگ» در محل هتل ولایت به تشریح فرآیند توسعه فرهنگی و گسترش کیفی آن پرداخت.

 

وی، هدف فعالیت های فرهنگی را شکل گیری تمدن اسلامی و زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) عنوان و اظهار کرد: چنان که در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز مشهود است، علم، نخستین و مهم ترین موضوع در گسترش کیفی فرهنگ به شمار می رود که در نظام اسلامی بایستی با نگاه بومی وتکیه بر فرهنگ اسلام تولید شود.

 

همایون با تأکید بر این که اگر بنا داریم پرچمدار اسلام در جهان باشیم باید به مرجعیت علمی جهان برسیم، افزود: اهمیت علم به حدی است که پیش از فقه، حقوق و قانون و از زمان حضرت ادریس(ع)، بحث توسعه علمی مطرح بوده است.

 

رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) گفت: علم، شکل دهنده عمل و رفتار و رفتار شکل دهنده فرهنگ است بنابراین از علمی که بر مبنای دیدگاه های مادی غرب پایه ریزی شده است نمی توان انتظار داشت فرهنگ اسلامی را شکل دهد و پاسخگوی جامعه اسلامی باشد.

 

مهم ترین ابزارهای پیشرفت علمی مبتنی بر فرهنگ بومی

وی، وحدت و مفاهمه متقابل حوزه و دانشگاه برای شکل گیری جریان علمی متناسب با انقلاب و تقویت کرسی های آزاداندیشی را مهم ترین ابزارهای پیشرفت علمی مبتنی بر فرهنگ بومی معرفی کرد و با اشاره به اهمیت علوم انسانی گفت: در علوم انسانی، عمق و غنایی وجود دارد که اگر متناسب با ادبیات انقلاب اسلامی متحول نشود هرگز به تمدن اسلامی دست نخواهیم یافت.

 

همایون، تربیت عناصر کارآمد فرهنگی را دومین مؤلفه توسعه کیفی فرهنگی از نگاه رهبر معظم انقلاب برشمرد و تصریح کرد: اصل در اسلام، تربیت انسان است و این اصل موضوعیت دارد نه خود کار؛ برای یک انقلاب، انسان سازی از همه چیز مهم تر است.

 

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر نیروی انسانی کارآمد در حوزه و دانشگاه تربیت نشود، بودجه ها و ساختارها نیز به تنهایی راهگشا نخواهند بود.

 

وی ادامه داد: می توان گفت در جامعه کنونی ما در زمینه سیاست و اقتصاد تقریبا ساختارهای مردمی مشخص است و مردم تکلیف خود را می دانند اما در عرصه فرهنگ هنوز اول راه هستیم و الگوها و ساختارها طراحی نشده اند.

 

همایون، بیدار کردن عقول و عمق بخشی به اعتقادات و نیز نشر مکارم اخلاق را سومین و چهارمین مؤلفه توسعه کیفی فرهنگ از نگاه رهبر معظم انقلاب معرفی و خاطرنشان کرد: جریان تمدن سازی اسلامی که در اوج خود از عاشورا آغاز شد با نهضت اخلاقی امام سجاد(ع) تحکیم یافت و در زمان باقرین(ع) مبنای علمی بر این شالوده اخلاقی پایه ریزی شد.

 

رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: اگر اخلاق را جدی نگیریم، انقلاب اسلامی با وجود پیشرفت های علمی و اقتصادی وغیره دچار رشد نامتوازن و نهایتا سقوط می شود.

 

وی همچنین، جهت دهی به ذائقه مردم در جهت ارزش های فرهنگی، تقویت هویت و اعتماد به نفس ملی، سالم سازی فضای عمومی کشور، سوق دادن جامعه به سمت حیات طیبه، اقامه شعائر دینی و توجه به ظواهر اسلامی، تبیین جایگاه ولایت و ترویج روحیه ولایت داری، هدف گذاری تربیتی برای نسل های آینده و تأمین الزامات آن، بصیرت افزایی را از دیگر لوازم توسعه کیفی فرهنگی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب عنوان کرد./930/202/ب1

ارسال نظرات