۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۲۸۸۵۲۱
استاد حوزه علمیه بابل:

توجه به معیارهای اسلام در امر ازدواج سعادت و آرامش را به همراه دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل با اشاره به معیار اسلام برای ازدواج و هدف اساسی آن، گفت: آرامش، تعالی انسان و تربیت نسلی سالم و خداباور هدف اصلی اسلام برای ازدواج است و توجه به معیارهای اسلام در امر ازدواج سعادت و آرامش را به همراه دارد.
محمد پور رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام محمد پور رمضان، استاد حوزه علمیه بابل، عصر امروز در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی در سید نظام الدین بندپی شرقی بابل به موضوع گفتمان خانواده از نگاه دین پرداخت و گفت: در امر ازدواج، اخلاق و ایمان تحت هر شرایط یک ملاک پسندیده است و جوانان باید این ملاک ها را مدنظر قرار بدهند.

 

وی با اشاره به نگاه اسلام به  ملاک زیبایی در ازدواج، افزود: اسلام با توجه به عنصر زیبایی همسر، آن مانند عنصری ضروری در همسرگزینی در نظر نگرفته اما جمع زیبایی و دینداری امری پسندیده در ملاک انتخاب همسر است.

 

امام جمعه بندپی شرقی با بیان این مطلب که خداوند در آفرینش انسانها بر خلاف آفرینش پرندگان و چهارپایان، جنس ماده را زیباتر خلق فرمود، خاطرنشان کرد: خداوند خروس را زیباتر، قوچ را زیباتر، شیر نر را زیباتر، گاو نر را زیباتر، اما در میان انسانها زن را زیباتر می آفریند تا مرد نسبت به زن و زندگی دلگرم تر شود.

 

وی به ملاک میزان تحصیل در امر ازدواج را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: تحصیلات، اغلب نیازمند تحمل محرومیت و صرف هزینه های فراوان است که در نوع خود کالایی باارزش محسوب می شود.

 

حجت الاسلام پوررمضان اظهار داشت: اغلب کسانی که از سطوح تحصیلی عالی برخودارند، به دنبال افرادی هستند که با ملاک‌های تحصیلی آنها و نگرش علمی آنها مترادف باشد.

 

وی افزود: افراد دارای تحصیلات عالی نسبت به بقیه مردم بینش‌ها و نگرش‌های متفاوتی دارند و در نتیجه ترجیح می‌دهند تا با افراد دارای تحصیلات مشابه خود ازدواج کنند.

 

استاد حوزه علمیه بابل درک و فهم را مهم‌تر از داشتن تحصیلات عالیه دانست و تصریح کرد: هر چند دارا بودن مدرک و تحصیلات می تواند به عنوان یک حسن قلمداد شود ولی همیشه نمی‌تواند به عنوان عامل ضروری در انتخاب همسر محسوب شود.

 

وی ادامه داد: بر خورداری از سطوح عالی تحصیلات همواره به منزله درک بالا نیست، زیرا افزایش سطح معلومات گاه منجر به کاهش سطح اخلاقی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام پوررمضان به تفاوت میزان سن میان زوجین اشاره کرد و گفت: در فرهنگ اغلب جوامع شوهر از همسر کم سن تر از خود بر می گزیند و این به دلیل تفاوت میان بلوغ و تمایل جنسی میان این دو است.

 

 
وی با اشاره به ملاک برخی از خانواده ها برای میزان ثروت و دارایی زوجین، افزود: بر حسب پژوهش‌های انجام شده، جوامع بسیار فقیر و جوامع بسیار ثروتمند بالاترین میزان طلاق را دارا هستند و کشورهای متوسط از حیث توسعه اقتصادی، میزان طلاق پایین تری دارند.

 

استاد حوزه علمیه بابل با بیان روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره نقش ثروت در ازدواج گفت: اگر فردی با نادیده گرفتن معیارهای ضروری چون اخلاق و ایمان، ثروت را به عنوان مهم‌ترین معیار در ازدواج در نظر بگیرد، بعدها دچار خسران و مشکلاتی در  استحکام خانواده می شود.

 

وی با اشاره به معیار اسلام برای ازدواج و هدف اساسی آن، اظهار داشت: آرامش، تعالی انسان و تربیت نسلی سالم و خداباور هدف اصلی اسلام برای ازدواج است.

 

حجت الاسلام پوررمضان با تأکید بر این نکته که خانواده ها فرزندان خود را برای بر عهده گرفتن مسؤولیت در خانواده تربیت کنند، تأکید کرد: یکی از مشکلات امروز جامعه ما، توجه خانواده ها به اموری مانند ورزش و درس فرزندان و غفلت از آموزش های مهارت زندگی به فرزندان خود است.

 

وی افزود: توجه به معیارهای اسلام در امر ازدواج و ادامه زندگی، سعادت و آرامش را به همراه دارد./1313/202/ب2

ارسال نظرات